هنر
علیرضا طاهری؛ سمیرا نصراصفهانی
چکیده
در تمدنهای پیش از تاریخ و پیش از اسلام در ایران، بشر برای بیان نیازها و اعتقادات خود از ساخت پیکره و شمایلنگاری بهره برده است. این آثارِ باقیمانده نشان از نگرش، فرهنگ، پوشش، مذهب، و پیشرفت در حیات اعصار گذشته در ایران باستان دارند. این پیکرکها شامل حیوانات، انسانها، و حتی مجسمههای اساطیری و مذهبی بودهاند ...
بیشتر
در تمدنهای پیش از تاریخ و پیش از اسلام در ایران، بشر برای بیان نیازها و اعتقادات خود از ساخت پیکره و شمایلنگاری بهره برده است. این آثارِ باقیمانده نشان از نگرش، فرهنگ، پوشش، مذهب، و پیشرفت در حیات اعصار گذشته در ایران باستان دارند. این پیکرکها شامل حیوانات، انسانها، و حتی مجسمههای اساطیری و مذهبی بودهاند که در هر دورهای باتوجهبه دانش روز آن عصر با مواد، مصالح، و شیوههای خاص خود تولید شدهاند. هرکدام از این آثار مصرف و کاربرد ویژۀ خود را، باتوجهبه نیاز بشر در همان دوران، داشتند و تغییرات در نگرش، مذهب، عقیده، و زندگی روزمرۀ آن زمان باعث میشد پیکرکها با پوشش، آرایش، تزئینات، اغراقها، و تأکیدات متفاوت ساخته شوند. کتاب تندیسگری و شمایلنگاری در ایران پیش از اسلام ترجمهای از دو مقالۀ اورلی دیمز، پژوهشگر و باستانشناس بلژیکی، است که علیاکبر وحدتی آن را در سال 1388 ترجمه و نشر ماهی آن را چاپ و منتشر کرده است. هرچند کتاب مذکور اطلاعات بسیار مفید و ارزشمندی را در اختیار پژوهشگران و باستانشناسان قرار میدهد، همانند هر اثر مکتوب علمی دیگر کاستیهایی را شامل میشود. لذا مترجم کتاب میتواند درصورت صلاحدید پیشنهادها و تغییراتی را که در متن به آن اشاره میشود موردتوجه قرار دهد.
هنر
لیلا غفاری؛ جمال عربزاده
چکیده
مقالة حاضر نقد کتاب تصویر و کلمه: رویکردهایی به شمایلشناسی است. اهمیت معرفی و بررسی این اثر در مطالعة آرای اروین پانوفسکی دربارة تصویر، شمایلنگاری، و شمایلشناسی، همچنین ارائة رویکردهای مرتبط در این زمینه از دیدگاه نظریهپردازانی مانند آبی واربورگ، هانس بلتینگ، میکه بال، و ژرژ دیدی ـ اوبرمان است. این امر امکان ...
بیشتر
مقالة حاضر نقد کتاب تصویر و کلمه: رویکردهایی به شمایلشناسی است. اهمیت معرفی و بررسی این اثر در مطالعة آرای اروین پانوفسکی دربارة تصویر، شمایلنگاری، و شمایلشناسی، همچنین ارائة رویکردهای مرتبط در این زمینه از دیدگاه نظریهپردازانی مانند آبی واربورگ، هانس بلتینگ، میکه بال، و ژرژ دیدی ـ اوبرمان است. این امر امکان تحلیل و مقایسة رویکردهای مذکور را بهموازات و در تقابل با یکدیگر فراهم میکند. این کتاب باهدف آشنایی با شمایلشناسی بهمنزلة چهارچوب نظری و نوعی روششناسی کاربرد دارد. همچنانکه برای آگاهی و آشنایی با آرای موافق و مخالف با آن مناسب خواهد بود.در این مقاله، بهمنظور توصیف محتوا و مفاهیم طرحشده در کتاب هر فصل جداگانه بررسی شده است. ضمن اینکه درخلال تشریح مطالب به وجوه شباهت و تمایز دیدگاههای این نظریهپردازان با یکدیگر اشاره شده و بهمقتضای مضامین مطرح از سوی نویسنده موارد مرتبط بیان شده است. درنهایت، رویکردهای فوق جمعبندی شده و نقاط قوت و برخی ابهامات در مفاهیم آمده است.