علوم تربیتی
کاظم دلروز؛ حسن قراباغی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف نقد کتاب «مقدمات تکنولوژی آموزشی» تالیف دکتر خدیجه علی آبادی انجام شد. در این راستا با استفاده از روش پژوهش نقادی آموزشی، کتاب مورد نظر تالیف خدیجه علی آبادی چاپ شانزدهم سال 1399، مورد نقد قرار گرفت. ابزار گردآوری داده ها، کاربرگ نقد کتاب درسی دانشگاهی شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی بود که پس از دریافت و تکمیل ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف نقد کتاب «مقدمات تکنولوژی آموزشی» تالیف دکتر خدیجه علی آبادی انجام شد. در این راستا با استفاده از روش پژوهش نقادی آموزشی، کتاب مورد نظر تالیف خدیجه علی آبادی چاپ شانزدهم سال 1399، مورد نقد قرار گرفت. ابزار گردآوری داده ها، کاربرگ نقد کتاب درسی دانشگاهی شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی بود که پس از دریافت و تکمیل نمون برگ ها از روش تحلیل محتوای کیفی به منظور تحلیل داده ها استفاده شد. بر اساس یافته ها، مزایای کتاب عبارتند از طراحی مناسب از نظر حجم و شکل، حروف نگاری، کیفیت مطلوب چاپ و صحافی، متن روان و سادگی مطالب، سازواری با ارزش های اسلامی ایرانی، و استفاده از منابع معتبر علمی. هم چنین نتایج نشان از کاستی های شکلی و محتوای کتاب داشتند که عبارتند از کهنه بودن محتوا و منابع به ویژه در بخش مربوط به رسانه ها، عدم پوشش آخرین سرفصل های مدنظر وزارت علوم، ضعف در تحلیل و نقد محتوا، نداشتن نوآوری و خلاقیت در طراحی و پوشش محتوا، خالی بودن از محتوای علمی رایج در حیطه تکنولوژی آموزشی.
اقتصاد
محمدرضا مهربان پور؛ سیدعباس موسویان؛ محمد رسول حشمتی
چکیده
پس از پیروزی انقلاب، یکی از اصلیترین اقدامات صورتگرفته در کشور حذف ربا از نظام بانکی با تأسی از نظریۀ بانکداری بدون ربای شهید صدر بود. مبنای تدوین قانون بانکداری بدون ربا در سال 1361 در کشور، همین نظریۀ شهید صدر بوده است. اما با گذشت نزدیک به چهار دهه از انقلاب، عملکرد نظام بانکی درخصوص پیادهسازی این نظریه، بهگونهای ...
بیشتر
پس از پیروزی انقلاب، یکی از اصلیترین اقدامات صورتگرفته در کشور حذف ربا از نظام بانکی با تأسی از نظریۀ بانکداری بدون ربای شهید صدر بود. مبنای تدوین قانون بانکداری بدون ربا در سال 1361 در کشور، همین نظریۀ شهید صدر بوده است. اما با گذشت نزدیک به چهار دهه از انقلاب، عملکرد نظام بانکی درخصوص پیادهسازی این نظریه، بهگونهای بوده است که ازسوی صاحبنظران اقتصادی با انتقادهای فراوان روبهرو بوده است. در این مقاله ابتدا با روش مروری ـ تحلیلی به بررسی و نقد قانون بانکداری بدون ربا پرداخته شد و سپس بهروش تحلیل محتوای کیفی و بهکمک ابزار مصاحبۀ نیمهساختاریافته با خبرگان بانکی و دانشگاهی، 118 واحد معنایی، 25 مفهوم، و درنهایت 8 مقوله با عنوان مهمترین انتقادات ساختاری در پیادهسازی بانکداری بدون ربا در ایران، استخراج شد و موردبررسی قرار گرفت. درنهایت، بهمنظور بهبود عملکرد نظام بانکداری بدون ربا، پیشنهادهایی ارائه شده است.