دوره 24 (1403)
دوره 23 (1402)
دوره 22 (1401)
دوره 21 (1400)
دوره 20 (1399)
دوره 19 (1398)
دوره 18 (1397)
دوره 17 (1396)
دوره 16 (1395)
دوره 15 (1394)
دوره 14 (1393)
دوره 13 (1392)
دوره 12 (1391)
دوره 11 (1390)
دوره 10 (1389)
کلیدواژهها = پارادایم
تعداد مقالات: 6
مروری نقادانه بر کتاب ساختار انقلابهای علمی
دوره 22، شماره 1 ، فروردین 1401، ، صفحه 1-25
چکیده
انگیزه و هدف اصلی توماس ساموئل کوهْن از تدوین کتاب ساختار انقلابهای علمی ارائة تحلیلی در حوزۀ تاریخ فلسفۀ علم و تبیین دگرگونیها و استمرار نهاد علم است. کوهْن که تحصیلاتش را در فیزیک (مهندسی هیدرولیک) تا درجة دکتری بهپایان رسانده است، بیشتر به تاریخ فلسفۀ علم (یا بهگفتة بعضی، تاریخ و فلسفۀ علم) گرایش داشت. او تحتتأثیر آموزههای ... بیشترفرانظریهپردازی ضرورتی برای نقد نظریات جامعهشناسی
دوره 21، شماره 7 ، مهر 1400، ، صفحه 319-336
چکیده
تنوع آرا و نظریات جامعهشناسی و نیاز توسعۀ علم به بازاندیشی و نقد مداوم نظریات ارائۀ چهارچوبی منطقی برای نقد و بررسی نظریههای جامعهشناسی را ضروری میسازد. هدف نوشتار حاضر فراهمآوردن این چهارچوب با تکیه بر مفهوم فرانظریهپردازی است. روش مورداستفاده روش اسنادی با تکیه بر مرور انتقادی منابع است. نتایج تحلیل انتقادی نشان میدهد ... بیشترنقد کتاب ضدروش 1
دوره 19، شماره 2 ، اردیبهشت 1398، ، صفحه 57-73
چکیده
کتاب روش تحقیق کیفی؛ ضدروش 1 ازجمله کتابهایی است که متأثر از اندیشههای بلیکی و نیومن است. تمرکز کتاب مبانی هستیشناسی، معرفتشناسی، و ارزششناسی پارادایمهای تحقیقاتی (پنج پارادایم اثباتی، تفسیری، انتقادی، فمینیستی، و پراگماتیسم) است. این کتاب از نثری روان برخوردار است و نشان میدهد نویسندۀ کتاب آشنایی کاملی با مبانی تحقیقات ... بیشترنهادینهسازی فرهنگ نقد در جامعة علمی با کدام پارادایم یا بنیان علمی: مدرنیسم، پستمدرنیسم، یا آشوب ـ پیچیدگی؟
دوره 17، شماره 7 ، دی 1396، ، صفحه 29-53
چکیده
اگرچه نقد زیربنای رشد، توسعه، و بالندگی فردی و اجتماعی است، اما این امر به فرهنگ مسلط و فرایند منطقی جامعة علمی تبدیل نشده است. چنین وضعیتی دلایل گوناگونی دارد. یکی از این دلایل مفروضات زیربنایی یا پارادایم حاکمبر جامعة علمی است. بنابراین، هدف از نگارش این مقاله تحلیل فرهنگ نقد و تبیین این فرهنگ براساس سه پارادایم مسلط علمی، یعنی ... بیشتربررسی و نقد کتاب نظریههای اقتصادی توسعه؛ تحلیلی از پارادایمهای رقیب
دوره 17، شماره 3 ، مرداد 1396، ، صفحه 113-133
چکیده
این کتاب شش چهارچوب فکری اصلی در اقتصاد توسعه را براساس پارادایم کوهن تبیین میکند. از زمان انتشار کتاب ساختار انقلابهای علمی نوشتۀ تامس کوهن در دهة 1960 م، محققان علوم طبیعی و سپس محققان علوم اجتماعی، بهویژه اقتصاد، تلاش کردند آن را در موضوعات مختلف ازجمله توسعه بهکار ببرند. کتاب هانت اثری است که نویسنده سعی کرده تحلیل پارادایمی ... بیشترهژمونی یا افول گفتمان سیاست قدرت سنجش آرای جان واسکوئز پیرامون جایگاه پارادایم واقعگرایی در روابط بینالملل
دوره 16، شماره 39 ، خرداد 1395، ، صفحه 75-99