علوم تربیتی
رضوان حسینقلی زاده
چکیده
هدف اصلی این نوشتار تحلیل و نقد کتاب تاریخ مدیریت آموزشی از منظر کتب درسی است. این کتاب واقعیت مدیریت آموزشی را در یک دورۀ زمانی نسبتاً طولانی، در آینۀ کتب درسی عمومی این حوزه، بازنمایی میکند و بهعلت انتخاب ابزاری متفاوت برای مرور سیر تاریخی مدیریت آموزشی، کتابی ارزشمند بهشمار میآید. بنابراین، ضمن تحلیل ویژگیهای ساختاری، ...
بیشتر
هدف اصلی این نوشتار تحلیل و نقد کتاب تاریخ مدیریت آموزشی از منظر کتب درسی است. این کتاب واقعیت مدیریت آموزشی را در یک دورۀ زمانی نسبتاً طولانی، در آینۀ کتب درسی عمومی این حوزه، بازنمایی میکند و بهعلت انتخاب ابزاری متفاوت برای مرور سیر تاریخی مدیریت آموزشی، کتابی ارزشمند بهشمار میآید. بنابراین، ضمن تحلیل ویژگیهای ساختاری، محتوایی، و روششناختی این اثر تاریخی، قوتها و کاستیهای آن شناسایی و استخراج شد. از مهمترین نکات قابلتأمل در این کتاب، میتوان به اعتبار طبقهبندی دورههای تاریخی مدیریت آموزشی در مقایسه با طبقهبندیهای مشابه، کاربرد واژههای چندمعنایی در نامگذاری دورههای تاریخی، ابهام در تمییز کتب درسی عمومی و تخصصی مدیریت آموزشی، و عدم تجانس درونی محتوای هر دوره اشاره کرد. همچنین، درنتیجۀ مقابلۀ متن، کیفیت ترجمۀ فارسی کتاب از حیث جایگزینی معادلهای تخصصی فارسی و صحیح آن، سلاست و روانی متن، و نیز قواعد نگارشی و ویرایشی موردارزیابی قرار گرفت.
علوم تربیتی
ویدا رحیمی نژاد
چکیده
مدیریت آموزشی بهمعنی عام برنامهریزی، سازماندهی، هدایت، هماهنگی، نظارت، و ارزشیابی فرایند آموزش در نظر گرفته میشود، اما بهمعنای خاص مدیریت آموزشی، راهنمایی، مددکاری، و ایجاد محیط مناسب برای فعالیت آموزشی است. بهعبارتی، مدیریت آموزشی فرایند هماهنگکردن استعدادهای آدمی و بهرهگیری از شرایط محیطی برای اهداف آموزشی ...
بیشتر
مدیریت آموزشی بهمعنی عام برنامهریزی، سازماندهی، هدایت، هماهنگی، نظارت، و ارزشیابی فرایند آموزش در نظر گرفته میشود، اما بهمعنای خاص مدیریت آموزشی، راهنمایی، مددکاری، و ایجاد محیط مناسب برای فعالیت آموزشی است. بهعبارتی، مدیریت آموزشی فرایند هماهنگکردن استعدادهای آدمی و بهرهگیری از شرایط محیطی برای اهداف آموزشی است. هدف این مقاله نقد کتاب متون زبان انگلیسی در مدیریت آموزشی است. این کتاب به دانشجویان کمک میکند که با واژههای تخصصی حوزۀ مدیریت آموزشی آشنا شوند، بهنحویکه بتوانند از پژوهشها و مطالعات انجامشدۀ این حوزه در سایر نقاط جهان مطلع شوند. بررسیها نشان داد که اثر حاضر، علاوهبر علمیبودن، از ویژگیهای درسی و آموزشی لازم تا حد زیادی برخوردار است، البته معدود کاستیهایی نیز در این کتاب وجود دارد. پیشنهادهایی برای ارتقای کیفی اثر ارائه شده است که مهمترین آن استفاده از متون بهروزی است که جملات طولانی و پیچیدۀ کمتری دارند و همچنین ارائۀ یک بخش تحت عنوان «مطالعۀ بیشتر» در انتهای هر واحد درسی یا در انتهای کتاب تا چنانچه دانشجویان به مطالعۀ بیشتر درخصوص موضوعات موردبحث نیاز داشتند به آنها مراجعه کنند.
علوم تربیتی
ناصر شیربگی
چکیده
کتاب مدیریت آموزشی: تئوری، تحقیق، و کاربرد که استاد محترم آقای دکتر علی شیرازی آن را تألیف کرده تلاشی برای کمبود منابع درسی مدیریت آموزشی بوده است. هدف مقاله بررسی تحلیلی و بیان نقاط قوت و ضعف محتوای کتاب است. این اثر محاسنی دارد، اما کاستیهایی نیز دارد که رفع آن میتواند بر غنای مباحث کتاب بیفزاید. نویسندۀ کتاب در کاربرد اصطلاحات ...
بیشتر
کتاب مدیریت آموزشی: تئوری، تحقیق، و کاربرد که استاد محترم آقای دکتر علی شیرازی آن را تألیف کرده تلاشی برای کمبود منابع درسی مدیریت آموزشی بوده است. هدف مقاله بررسی تحلیلی و بیان نقاط قوت و ضعف محتوای کتاب است. این اثر محاسنی دارد، اما کاستیهایی نیز دارد که رفع آن میتواند بر غنای مباحث کتاب بیفزاید. نویسندۀ کتاب در کاربرد اصطلاحات تخصصی و معادلسازی واژههای خارجی بهغیراز مواردی چند دقت لازم را داشته و از لحاظ مطابقت با سرفصلهای مصوب قابلقبول است. محتوا با ارزشهای اسلامی و ایرانی سازگار است. کتاب یادشده به تاریخچۀ رشته و نظریهپردازی در مدیریت آموزشی نپرداخته و آثار مهم منتشرشدۀ مدیریت آموزشی را بررسی نکرده است. ازاینرو، تصویر جامعی از مدیریت آموزشی را در ایران و جهان فراهم نمیکند. همچنین، پیشرفتهای معرفتشناختی در مدیریت آموزشی و تولید دانش در قرنهای گذشته ارائه نشده است. متأسفانه، برخلاف عنوان خوب کتاب، بهاحتمالزیاد، دانشجویان با خواندن آن نمیتوانند به فهم جامعی از ویژگیهای منحصربهفرد مدیریت آموزشی و درک نظاممندی از دانش کاربردی و نظری این رشته دست یابند. امید است که در ویرایش بعدی پیشبرد مباحث نوین حوزۀ مدیریت آموزشی موردتوجه قرار گیرد، بهگونهایکه به تدوین برنامۀ درسی آمادهسازی رهبران مدارس کمک کند.