زبان‌شناسی و زبان‌های باستانی
تحلیلی بر نگرش مدرسان زبان فارسی به ارائۀ بازخورد تصحیحی ‌شفاهی در کلاس درس

امیر زندمقدم؛ فرانک اسلامی

دوره 21، شماره 1 ، فروردین 1400، ، صفحه 113-132

https://doi.org/10.30465/crtls.2020.29847.1756

چکیده
  باتوجه‌به نقش مهم بازخوردهای تصحیحی شفاهی در پیشرفت یادگیری زبان و فقدان پژوهش کافی درخصوص نگرش مدرسان زبان، به‌خصوص مدرسان زبان فارسی، به ارائۀ بازخورد تصحیحی شفاهی، هدفِ پژوهش حاضر بررسی، تحلیل، و نقد نگرش مدرسان زبان فارسی به ارائۀ بازخورد شفاهی و نیز بررسی عملکرد آن‌ها در کلاس است. بدین منظور، پانزده مدرس زبان فارسی از میان ...  بیشتر

زبان و ادبیات فارسی
نقد مجموعۀ فارسی بیاموزیم

عصمت خویینی؛ محمد پارسانسب؛ ناصر کرمانی

دوره 20، شماره 4 ، تیر 1399، ، صفحه 155-179

https://doi.org/10.30465/crtls.2020.26528.1592

چکیده
  باوجود تنوع منابع الکترونیک، کتاب‌ درسی هم‌چنان اصلی‌ترین ابزار آموزش زبان محسوب می‌شود و نقد و بررسی این کتاب‌ها می‌تواند کیفیت آموزش را ارتقا دهد. در این مقاله با روش اسنادی ــ انتقادی و براساس مجموعه‌ای از شاخص‌ها و معیارهای ارزیابی کتاب‌های درسی دانشگاهی ویراست دوم از جلد نخست مجموعۀ فارسی بیاموزیم را نقد و بررسی کرده‌ایم. ...  بیشتر