نوع مقاله : پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
2 استاد زبان و ادبّیات فارسی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
3 دانشجوی دکترای زبان و ادبّیات فارسی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
چکیده
باوجود تنوع منابع الکترونیک، کتاب درسی همچنان اصلیترین ابزار آموزش زبان محسوب میشود و نقد و بررسی این کتابها میتواند کیفیت آموزش را ارتقا دهد. در این مقاله با روش اسنادی ــ انتقادی و براساس مجموعهای از شاخصها و معیارهای ارزیابی کتابهای درسی دانشگاهی ویراست دوم از جلد نخست مجموعۀ فارسی بیاموزیم را نقد و بررسی کردهایم. باتوجهبه پنج محور نقد ساختاری، محتوایی، زبانی، روشی، و فرهنگی ــ اجتماعی، از مزایای این اثر میتوان به شیوۀ کلی آموزش الفبا، ارائۀ تمرینهای ابداعی، انتخاب عنوانهای کاربردی، و طرح موضوعهای مفید در محتوای درسها اشاره کرد و از معایب آن میتوان انسجامنداشتن ساختاری کتاب در ترتیب آموزش حروف و مطالب دستوری و فقدان فهرست منابع و نقص فهرست مطالب را نام برد.
کلیدواژهها
- نقد محتوایی
- نقد ساختاری
- نقد زبانی
- نقد روشی
- نقد فرهنگی ــ اجتماعی
- آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان
موضوعات
عنوان مقاله [English]
A Review on The Second Edition of Farsi Biyamuzim
نویسندگان [English]
- Esmat Khoeini 1
- Mohammad Parsanasab 2
- Naser Kermani 3
1 Assistant Professor of Persian Language and Literature, Kharazmi University, Tehran
2 Professor of Persian Language and Literature, Kharazmi University, Tehran
3 PhD Candidate of Persian Language and Literature, Kharazmi University, Tehran
چکیده [English]
Despite the variety of electronic resources, textbooks continue to be the main medium of language teaching. Thus, criticizing them can improve the quality of education. This paper reviews the 1st volume of the 2nd Edition of “Farsi Biamuzim”, based on a set of standards and criteria for evaluating academic textbooks. Among the five criticism criteria of structure, content, language, method, and society and culture, the advantages of this work can be found in the general way of teaching the alphabet, providing innovative exercises, selecting practical topics, and designing useful topics in the content of lessons. Its disadvantages can be attributed to the structural inconsistency of the book in the instruction of letters and grammatical materials and the lack of a list of sources and a defect in its list of contents.
کلیدواژهها [English]
- Content Criticism
- Structural Criticism
- Linguistic Criticism
- Methodological Criticism
- Socio-Cultural Criticism
- Teaching Farsi to Non-Farsi Speaking Learners