علوم تربیتی
محمدعلی رستمی نژاد
چکیده
دورههای باز برخط انبوه (موک) یکی از پدیدههای نوین تلفیق فناوری در آموزش است. کتاب موکها طراحی، کاربرد و مدلهای کسبوکار که به فارسی برگردانده شده است منبعی برای محققان این حوزه است. این اثر 156 صفحهای درصدد معرفی موکها، الگوهای طراحی، استفاده، و مدلهای کسبوکار برآمده است. برای نقد کتاب یادشده، از چهارچوب معرفیشده ...
بیشتر
دورههای باز برخط انبوه (موک) یکی از پدیدههای نوین تلفیق فناوری در آموزش است. کتاب موکها طراحی، کاربرد و مدلهای کسبوکار که به فارسی برگردانده شده است منبعی برای محققان این حوزه است. این اثر 156 صفحهای درصدد معرفی موکها، الگوهای طراحی، استفاده، و مدلهای کسبوکار برآمده است. برای نقد کتاب یادشده، از چهارچوب معرفیشده در پرسشنامۀ نقد و بررسی کتب علوم انسانی و شاخصهای ارزیابی و نقد کتب دانشگاهی بهره گرفته شد. ابتدا با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی پیشینۀ موکها و تحقیقات آن موردبررسی قرار گرفت. سپس با استفاده از روش پژوهش ارزشیابی اثر ارزشیابی و نقد شد. براساس شاخصهای محتوایی، روشی، زبانی، ساختاری، شکل ظاهری و ابتدایی ـ انتهایی، اثر درحد متوسط ارزشیابی شد. از منظر آموزشی، اثر بهعنوان یک منبع تکمیلی برای برخی دروس معرفی شد. مهمترین نقطهقوت کتاب کاربردیبودن و قابلفهمبودن آن است و مهمترین نقطهضعف آن عدمانسجام مطالب و عدمتناسب محتوا با عنوان و فقر مبانی نظری بود. ترجمۀ سلیس و روان و مطابقت با محتوای اصلی از مهمترین نقاط قوت ترجمه بود و نیاز به توضیحات مترجم در زیرنویسها و ارائۀ کامل سرواژهها در زیرنویسها از نقاط ضعف ترجمه بود.