زبان و ادبیات فارسی
بررسی ساختار و تحلیل محتوای کتاب درسی کلیله و دمنه، شرح حسین حداد

مهران نجفی حاجیور؛ سجاد نجفی بهزادی

دوره 22، شماره 10 ، اسفند 1401، ، صفحه 231-251

https://doi.org/10.30465/crtls.2023.38067.2348

چکیده
  متون کهنی چون کلیله و دمنه به دلیل محتوا و مفاهیم تربیتی و تعلیمی، بین دانش آموزان و دانشجویان جایگاه و اهمیّت زیادی دارند. ساختار زبانی (نثر فنّی) و ویژگی سبکی کلیله و دمنه به گونه­ای است که اغلب مخاطبان برای برقراری ارتباط با این اثر دچار مشکل می­شوند. هدف پژوهش حاضر، نقد و بررسی کتاب کلیله و دمنه شرح حسین حداد از انتشارات قدیانی ...  بیشتر

تاریخ
بررسی جنسیت و نقش‌های جنسیتی در تصاویر کتب درسی عصر پهلوی

زهرا علیزاده بیرجندی؛ زهرا حامدی؛ سمیه پورسلطانی

دوره 21، شماره 12 ، اسفند 1400، ، صفحه 265-286

https://doi.org/10.30465/crtls.2021.34598.2113

چکیده
  تصاویر کتب درسی، افزون‌بر انتقال اطلاعات و تفهیم مطالب درسی، در فرایند جامعه‌پذیری و نهادینه‌سازی ارزش‌های اجتماعی مؤثرند. کتب درسی و تصاویر آن‌ها، از طریق القای مطالب و مفاهیم، در نگرش‌ها و الگوهای رفتاری فراگیران تأثیر ماندگار دارند. یکی از مقوله‌های درخور مطالعه برای درک کارکردهای مذکور نحوۀ بازتاب مقولۀ جنسیت در تصاویر ...  بیشتر