زبان و ادبیات فارسی
مهران نجفی حاجیور؛ سجاد نجفی بهزادی
چکیده
متون کهنی چون کلیله و دمنه به دلیل محتوا و مفاهیم تربیتی و تعلیمی، بین دانش آموزان و دانشجویان جایگاه و اهمیّت زیادی دارند. ساختار زبانی (نثر فنّی) و ویژگی سبکی کلیله و دمنه به گونهای است که اغلب مخاطبان برای برقراری ارتباط با این اثر دچار مشکل میشوند. هدف پژوهش حاضر، نقد و بررسی کتاب کلیله و دمنه شرح حسین حداد از انتشارات قدیانی ...
بیشتر
متون کهنی چون کلیله و دمنه به دلیل محتوا و مفاهیم تربیتی و تعلیمی، بین دانش آموزان و دانشجویان جایگاه و اهمیّت زیادی دارند. ساختار زبانی (نثر فنّی) و ویژگی سبکی کلیله و دمنه به گونهای است که اغلب مخاطبان برای برقراری ارتباط با این اثر دچار مشکل میشوند. هدف پژوهش حاضر، نقد و بررسی کتاب کلیله و دمنه شرح حسین حداد از انتشارات قدیانی است. این کتاب که براساس تصحیح مینوی و حسن زاده آملی، شرح و تدوین شده، علاوه بر محاسن و مؤلّفههای مثبتی که دارد خالی از ایراد و اشکال نیست. در این پژوهش با روش تحلیل محتوا و گردآوری اطلاعات به صورت اسناد کتابخانهای، ضمن نقد و بررسی، سعی شده است تا کتاب کلیله و دمنه شرح حسین حداد، با دیگر نسخههای کلیله مقابله و مقایسه شود و همچنین این کتاب از دو منظر شکل و محتوا نقد و بررسی شود. نتایج پژوهش نشان میدهد که اشکالات و ایرادت محتوایی قابل توجّهی(در حوزة واژگان، اعراب گذاری، کنایات و...) در شرح مذکور وجود دارد که باید در ویرایش و چاپ جدید مورد توجه قرار گیرد. عدم توجّه شارح به متن عربی کلیله و دمنه، اکتفا نمودن صرف به نسخههای قدیمی اثر، عدم رجوع به منابع مهم در زمینه فرهنگ لغت عربی و فارسی، فرهنگ کنایات و غیره باعث به وجود آمدن چنین اشکالاتی شده است.
تاریخ
زهرا علیزاده بیرجندی؛ زهرا حامدی؛ سمیه پورسلطانی
چکیده
تصاویر کتب درسی، افزونبر انتقال اطلاعات و تفهیم مطالب درسی، در فرایند جامعهپذیری و نهادینهسازی ارزشهای اجتماعی مؤثرند. کتب درسی و تصاویر آنها، از طریق القای مطالب و مفاهیم، در نگرشها و الگوهای رفتاری فراگیران تأثیر ماندگار دارند. یکی از مقولههای درخور مطالعه برای درک کارکردهای مذکور نحوۀ بازتاب مقولۀ جنسیت در تصاویر ...
بیشتر
تصاویر کتب درسی، افزونبر انتقال اطلاعات و تفهیم مطالب درسی، در فرایند جامعهپذیری و نهادینهسازی ارزشهای اجتماعی مؤثرند. کتب درسی و تصاویر آنها، از طریق القای مطالب و مفاهیم، در نگرشها و الگوهای رفتاری فراگیران تأثیر ماندگار دارند. یکی از مقولههای درخور مطالعه برای درک کارکردهای مذکور نحوۀ بازتاب مقولۀ جنسیت در تصاویر کتب درسی است. ازاینرو، در پژوهش پیشرو تصاویر کتب مقطع ابتدایی دورۀ پهلوی از بُعد جنسیت و نقشهای جنسیتی موردبررسی قرار گرفتهاند. هدف پژوهش حاضر، که بهشیوۀ توصیفی ـ تحلیلی انجام شده، ارزیابی نقش تصاویر کتب درسی در بازتعریف نقشهای جنسیتی و الگویابی جنسیتی فراگیران است. یافتههای پژوهش نشاندهندۀ تأثیر حضور کلیشههای جنسیتی از منظر نقش و جایگاه دو جنس در خانواده و همچنین نظام اجتماعی است. ساختار جنسیتی تصاویر کتب درسی دورۀ پهلوی مبین محدودیت حضور زنان در عرصههای تاریخی سیاسی، علمی، و ساحت اندیشگی است.