زبان و ادبیات عربی
هدایت الله تقی زاده
چکیده
برنامهریزان آموزشی همواره بهدنبال بازنگری محتوای برنامههای درسیاند. برنامۀ درسی «آموزش زبان عربی» سال 1395 توسط دانشگاه فرهنگیان بازنگری و جایگزین برنامۀ درسی «دبیری زبان و ادبیات عربی» شد. نظر به تأثیری که برنامۀ درسی در ارتقای سطح دانش، مهارت، و نگرش دانشجومعلمان دارد، بررسی آن ضروری است. ازاینرو، پژوهش ...
بیشتر
برنامهریزان آموزشی همواره بهدنبال بازنگری محتوای برنامههای درسیاند. برنامۀ درسی «آموزش زبان عربی» سال 1395 توسط دانشگاه فرهنگیان بازنگری و جایگزین برنامۀ درسی «دبیری زبان و ادبیات عربی» شد. نظر به تأثیری که برنامۀ درسی در ارتقای سطح دانش، مهارت، و نگرش دانشجومعلمان دارد، بررسی آن ضروری است. ازاینرو، پژوهش حاضر بهدنبال آن است که به آسیبشناسی برنامۀ درسی این رشته بپردازد. اطلاعات پژوهش، با مطالعات اسنادی و با بهرهگیری از روش کمّی و توصیفی و با استفاده از ابزار پرسشنامۀ محققساخته در جامعۀ آماری متشکل از استادان دانشگاه فرهنگیان استان تهران، بهصورت هدفمند و کلشمار حاصل شد. نتایج نشان میدهد که مهمترین تغییرات کمّی، کاهش سهم واحدهای تخصصی از 93 به 54 واحد و افزایش سهم دروس تربیتی بوده است. کاهش چشمگیر واحدهای متون و تاریخ از 46 به هشت واحد، و کاهش واحد مهارتهای زبانی از 36 به بیست واحد ازجمله نقاط ضعف کمّی برنامۀ جدید است. افزایش واحدهای کارورزی از چهار واحد در دو ترم به هشت واحد در چهار ترم و تعریف دروس موضوعی ـ تربیتی و کارنمای معلمی از نقاط قوت این برنامه ارزیابی میشود.
زبان و ادبیات فارسی
فاطمه جعفری کمانگر
چکیده
سرفصل درسی بهعنوان راهنما و تعیینکنندۀ خطمشی هر درس درکنار راهبردها، فنون، و روشهای تدریس نقش مهمی را در رسیدن به اهداف و شایستگیهای آن درس ایفا میکند. «نگارش خلاق» یکی از دروس عمومی مختص دانشگاه فرهنگیان است که با هدف ایجاد توانایی نگارش روان و خلاقانه در برنامۀ درسی این دانشگاه گنجانده شده است و انتظار میرود ...
بیشتر
سرفصل درسی بهعنوان راهنما و تعیینکنندۀ خطمشی هر درس درکنار راهبردها، فنون، و روشهای تدریس نقش مهمی را در رسیدن به اهداف و شایستگیهای آن درس ایفا میکند. «نگارش خلاق» یکی از دروس عمومی مختص دانشگاه فرهنگیان است که با هدف ایجاد توانایی نگارش روان و خلاقانه در برنامۀ درسی این دانشگاه گنجانده شده است و انتظار میرود سرفصلی که برای این درس طراحی شده است، فراگیران را بهسمت نگارش خلاقانه هدایت کند. پژوهش حاضر این سرفصل را نقد و بر نارسایی آن در دستیافتن به اهداف درس تأکید میکند. همچنین، بر این باور است که با ایجاد برخی تغییرات جزئی، بهخصوص در بودجهبندی مباحث سرفصل و تأکید بر سطوح بالای یادگیری، میتوان توانمندی فراگیران را در خلق ژانرهای خلاق نگارش افزایش داد و خلاقیت نگارشی را بهطور کلی در آنها بالا برد. جامعۀ آماری این پژوهش دانشجومعلمان رشتۀ علوم تربیتی ورودی 1397 دانشگاه فرهنگیان مازندران و نمونۀ آماری سه گروه همگنشده از بین نُه گروه دانشجویان این رشته است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی است و با روش شبهآزمایشی دو گروه آزمایش، که با تغییراتی در سرفصل آموزشدیدند، با گروه کنترل که دقیقاً مطابق سرفصل به آنها آموزش داده شد، مقایسه شده است. نتایج پژوهش نشان داد که نمرات گروه آزمایش هم در نگارش انواع ادبی خلاقانه و هم در تکتک عناصر خلاقیت بهنحو چشمگیری در مقایسه با گروه کنترل بهبود داشته است و همین ضرورت تغییر یا بازبینی سرفصل موجود را تأیید میکند.