مدیریت و سیاستگذاری
احسان عابدی؛ پریا پورمنصور
چکیده
مدیران برای آگاهی از نیازها و خواستههای مشتریان، موقعیت بازار، تغییرات فناوری و وسعت رقابت، به اطلاعات بهدست آمده از تحقیقات بازاریابی نیاز دارند. بنابراین، تیم تحقیقات بازاریابی با مطالعهای نظاممند و عینی، مشکلات مربوط به بازاریابی را شناسایی و گامهایی در جهت رفع آن برمیدارد.با توجه به اهمیت تحقیقات بازاریابی، ...
بیشتر
مدیران برای آگاهی از نیازها و خواستههای مشتریان، موقعیت بازار، تغییرات فناوری و وسعت رقابت، به اطلاعات بهدست آمده از تحقیقات بازاریابی نیاز دارند. بنابراین، تیم تحقیقات بازاریابی با مطالعهای نظاممند و عینی، مشکلات مربوط به بازاریابی را شناسایی و گامهایی در جهت رفع آن برمیدارد.با توجه به اهمیت تحقیقات بازاریابی، کتابهای مرجع زیادی وجود دارد که هریک مشروعیت و مقبولیت مناسبی میان خوانندگان کسب کردهاند؛ از جمله کتاب "تحقیقات بازاریابی (نگرشی کاربردی)" به تألیف و ترجمه دکتر داور ونوس، دکتر عبدالحمید ابراهیمی و دکتر احمد روستا که با پانزده بار تجدید چاپ، از مهمترین منابع درسی در مقاطع تحصیلات تکمیلی میباشد. بههمینمنظور، در این مقاله به کمک روش توصیفی- تحلیلی و همچنین ذکر شواهد و مستندات برمبنای معیارهای ارزیابی معرفی شده از سوی شورای نقد و بررسی متون و کتب علوم انسانی، به نقد منصفانه و بیطرفانه این اثر از دو منظر ساختاری و محتوایی پرداخته و نقاط قوت و قابلبهبود آن بیان شده است. نتایج حاصل از بررسیها نشان میدهد که این اثر با متنی روان توانسته مطالب جامعی را بههمراه مثالهای کاربردی در حوزه تحقیقات بازاریابی پوشش دهد؛ در مقابل نیز، روزآمد نشدن موضوعات بهرغم تجدید چاپهای متعدد از جمله مواردی است که قابلیت بهبود دارد.