هنر
داریوش اسماعیلی؛ علیرضا صیاد
چکیده
امپرسیونهای یک شهر؛ تهران امروز (1356)، اثر خسرو سینایی، یکی از فیلمهای شاخص ایرانی است که میکوشد تا تجربۀ کلانشهری تهران مدرن را به مخاطب خود بازنمایاند. فرم و ساختار این اثر تفاوتهای مشهودی با فیلمهای مرسوم سمفونی شهری دارد. سینایی درپی ارائۀ ریتم و ضربآهنگ زندگی کلانشهری، چنانکه در سمفونیهای شهری اتفاق میافتد، ...
بیشتر
امپرسیونهای یک شهر؛ تهران امروز (1356)، اثر خسرو سینایی، یکی از فیلمهای شاخص ایرانی است که میکوشد تا تجربۀ کلانشهری تهران مدرن را به مخاطب خود بازنمایاند. فرم و ساختار این اثر تفاوتهای مشهودی با فیلمهای مرسوم سمفونی شهری دارد. سینایی درپی ارائۀ ریتم و ضربآهنگ زندگی کلانشهری، چنانکه در سمفونیهای شهری اتفاق میافتد، نیست و بیشتر درپی بازنمایی بارقههایی از تجربۀ زیست کلانشهری در جامعۀ ایرانِ درحالگذار از سنت به مدرنیته است. پیشینۀ تحصیلی و مطالعاتی سینایی در زمینۀ معماری، در زیباییشناسی این فیلم و جستوجوی وی در ماهیت شهر مدرن، بهخوبی نمود مییابد. این پژوهش که با روش توصیفی ـ تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانهای صورت گرفته است، با بهرهگیری از رویکردی میانرشتهای، میکوشد تا به بررسی نحوۀ بازنمایی تجربۀ شهری در این فیلم بپردازد و از این مدخل، دیدگاه فیلمساز درمورد فرایند مدرنسازی شهری در دورۀ پهلوی را تحلیل کند. درطول فیلم، فیلمساز بهگونهای خودارجاعانه بارها به ماهیت رسانۀ سینما در ثبت و جاودانهکردن لحظات اشاره میکند. فیلمساز بهخصوص نقش قدرت حاکم در پیشبرد طرح مدرنسازی و شکلدهی به انسجام اجتماعی مطلوب را برجسته میسازد. تحلیل فیلم، نگاه انتقادی فیلمساز به مدرنسازی حکومتی دوران پهلوی را آشکار میکند.