نوع مقاله : ترویجی

نویسندگان

1 دانشیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

2 دانشیار گروه آموزشی فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه خوارزمی. تهران، ایران

10.30465/crtls.2024.43857.2683

چکیده

هدف پژوهش حاضر واکاوی انتقادی کتاب خانواده در نگرش اسلام و روان شناسی نوشته ی محمد رضا سالاری فر که در سال  1384چاپ گردیده و تا سال 1401 به چاپ بیست و دوم رسیده است. روش شناسی پژوهش تلفیقی از دو روش کاوش گری فلسفی انتقادی و نقادی آموزشی بوده، به منظور تحلیل اطلاعات از تحلیل محتوای کیفی استفاده گردید. براساس یافته ها، نقاط قوت کتاب شامل جامعیت صوری، صفحه آرایی و کیفیت خوب چاپ ،صحافی، قطع کتاب مناسب ،متنی روان و رسا، رعایت قواعد عمومی نگارش، معرفی اجمالی فصول در ابتدای کتاب ، توجه به دو منظر مهم نگرش اسلام و روان شناسی در مبحث خانواده وارجاع های مستند بود. کاستی های اثر نیز تکمیل طرح روی جلد، عدم تعیین اهداف هر فصل، نداشتن جمع بندی فصول، مشخص نبودن ارتباط فصول با یکدیگر، پاراگرافهای طولانی، عدم استفاده از منابع جدید، هم سطح سازی مفاهیم اسلام و روان شناسی، عدم پرداخت به مکاتب مرتبط روان شناسی، توجه نکردن به ابعاد دیگر در مساله خانواده و عدم پوشش سرفصل های مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A Critical Analysis of the Book ‘Family in the Attitude of Islam and Psychology’

نویسندگان [English]

  • Maryam Brahman 1
  • Sousan Keshavarz 2

1 Associate Professor, Department of Philosophy of Islamic Education, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran

2 Associate Professor, Department of Philosophy of Education, Kharazmi University, Tehran, Iran

چکیده [English]

The aim of the present research is a critical analysis of the book ‘Family in the Attitude of Islam and Psychology’ written by Mohammad Reza Salarifar, which was published in 2004 and reached its 22nd edition by 2022. The research methodology is a combination of two methods of critical philosophical exploration and educational criticism, and qualitative content analysis was used for the purpose of data analysis. Based on the findings, the strengths of the book include formal comprehensiveness, page layout and good quality of printing and journalism, suitable book break, fluent and expressive text, compliance with the general rules of writing, brief introduction of the chapters at the beginning of the book, paying attention to the two important perspectives of Islam and spirituality. Knowledge is in the topic of family and documentary references. The shortcomings of the work are also the completion of the cover design, the lack of determining the goals of each chapter, the lack of summary of the chapters, the lack of clear connection between the chapters, the long paragraphs, the lack of use of new sources, the leveling of the concepts of Islam and psychology, the lack of attention to related schools. Psychology is not paying attention to other dimensions of the family issue and does not cover the topics approved by the Ministry of Science, Research and Technology

کلیدواژه‌ها [English]

  • Family
  • Islamic Attitude
  • Critical Philosophical Exploration
  • Educational Criticism
  • Family in the Perspective of Islam
  • Family in the Perspective of Psychology
قرآن کریم
 الکافی، کلینى، محمد بن یعقوب بن اسحاق‏،(1407 ه.ق)، محقق و مصحح: غفارى، على اکبر، آخوندى، محمد، تهران: دار الکتب الإسلامیة. چاپ چهارم، ج ۵، ص 333.
بابان آبادی، فرشته، حسن رضا زین آبادی، و بیژن عبدالهی(1396)، «ارزیابی کیفیت یک کتاب مطرح در رشته مدیریت آموزشی از منظر دانشجویان تحصیلات تکمیلی»، مجموعه مقالات اولیه همایش ملی نقد، تهران.
بارون، تی.ای. (1387)، «نقادی و خبرگی آموزشی»، ترجمه علیرضا کیامنش، در:برنامه درسی: نظرگاه ها، رویکردها و چشم اندازها، تهران: سمت
برهمن، مریم(1394)، کشاورز، سوسن، قائدی، یحیی و مسعود صفایی مقدم، بررسی فلسفه خانواده با تاکید بر ابعاد ساختاری و کارکردی و دلالت های تربیتی آن مبتنی بر آموزه های قرآن، رساله دکتری دانشگاه خوارزمی
بستان، حسین (1390)، خانواده در اسلام، تهران: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
حسینی، سید محمد حسین(1399)، نقدی بر کتاب برنامه درسی در دوره متوسطه، مجله پژوهش نامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ماه نامه علمی، سال بیستم، شماره دهم، صفحات 43-19
دلشاد تهرانی، مصطفی (1393)، سیری در تربیت اسلامی، تهران: انتشارات دریا
دهخدا، علی اکبر(1377)، لغت نامه دهخدا، تهران: انتشارات دانشگاه تهران
زیمون، ف.ب، (1379)، مفاهیم و تئوری های کلیدی در خانواده درمانی، ترجمه و تالیف سعید پیرمرادی، تهران: نشر همام
ساروخانی، باقر(1370)، مقدمه ای بر جامعه شناسی خانواده، تهران: سروش
سالاری فر، محمدرضا(1401)، خانواده در نگرش اسلام و روانشناسی، تهران: سمت
فتحی واجارگاه، کورش(1381)، اصول برنامه ریزی درسی، تهران: ایران زمین
قرائتی، محسن (1388)، تفسیر نور، تهران:مرکز فرهنگی درسهایی از قرآن
قورچیان، نادرقلی و دیگران (1374)، «سیمای روند تحولات برنامه درسی»، تهران: موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی
مکارم شیرازی، ناصر(1374)، تفسیر نمونه، با همکاری جمعی از دانشمندان، جلد14، تهران: دارالکتب الاسلامیه
ملکی، حسن،(1397)، مقدمات برنامه ریزی درسی، تهران: سمت
ویلیز، جی. (1381)، « ارزش یابی کیفی»، ترجمه علیرضا کیامنش، در: برنامه درسی: نظرگاه ها، رویکردها و چشم اندازها،مشهد: به نشر
هاگرسون، نلسون ال. (1387)، «کاوشگری فلسفی: نقد توسعی»، ترجمه محمد جعفر پاک سرشت، در: روش شناسی مطالعات برنامه درسی، ترجمه محمود مهر محمدی و دیگران، تهران: سمت و پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش
 
Bertalanffy, Ludwig von (2015).   General System Theory: Foundations, Development, Applications, Contributors Wolfgang Hofkirchner, David Rousseau, illustrated, revised, George Braziller Incorporater publisher.
Mukundan, J. (2014), “Evaluation of Malaysian Primary English Language Textbooks”,Advances in Language and Literary Studies, vol. 5, no. 5.
Sikorova, Z. (2011), “The Role of Textbooks in Lower Secondary Schools in the Czech Republic”, IARTEM e-Journal, vol. 4, no. 2.