نوع مقاله : پژوهشی

نویسنده

استادیار فلسفۀ اسلامی، مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران، تهران، ایران

چکیده

فارابی در رسالۀ فلسفة افلاطون سعادت انسان را در گرو علمی معین و سیره‏ای معین می‏داند. او این علم را فلسفه یا علم به جوهر تک‏تک همۀ موجودات و آن سیره را سیاست یا پادشاهی معرفی می‏کند و درطی رساله به امکان و راه‌های دست‌یابی به این علم و سیره می‏پردازد. اشتراوس ازیک‌سو مسئلۀ اصلی این رساله را نسبت فلسفه با سیاست می‏داند و ازسوی‌دیگر به‏دلیل قول به پنهان‏نگاری فارابی وحدت فلسفه و سیاست را که در رساله به آن تصریح شده ظاهری و صرفاً پوششی برای پنهان‏کردن باور اصلی، یعنی تمایز حقیقی فلسفه و سیاست، می‏داند. او در تفسیر خود تنها نسبت فلسفه با سیاست را اتخاذ روش‌هایی توسط فیلسوف برای در‏امان‏ماندن از خطرهایی می‏داند که از جانب اجتماع او را تهدید می‏کند. دو گونه اشکال به خوانش اشتراوس از رسالۀ فارابی عبارت‌اند از: اول، اشکالات مبناییِ مسلم‏انگاشتن پنهان‏نگاری فارابی و اساس قراردادن آن برای تفسیرِ متن؛ و دوم، طرح برخی بدخوانی‏ها از عبارات فارابی که از پیش‏فرض‏گرفتن تعارض فلسفه و دین و هم‌چنین پنهان‏نگاربودن فارابی نشئت می‏گیرد. نتیجه این‌که در تفسیر اشتراوس دشواری‌های ذاتی فلسفه منحل شده و به دشواری‌های زندگی در اجتماع سیاسی تقلیل یافته ‏اند.
 

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Farabi's Plato A critique of Strauss's Reading of Abu Nasr al-Farabi's Treatise Plato's Philosophy

نویسنده [English]

  • Fatemeh Shahidi Marnani

Assistant Professor of Islamic Philosophy, Iranian Research Institute of Wisdom and Philosophy, Tehran, Iran

چکیده [English]

In his treatise on Plato's philosophy, Al-Farabi says that in Plato's view, human perfection and happiness depend on a certain science and a particular way of life. This science is philosophy, and that way is politics or kingship. Strauss, on the one hand, considers the main issue of this treatise to be the relation between philosophy and politics, and on the other hand, because he considered al-Farabi, a secret writer, claims the unity of philosophy and politics, which is stated in the treatise, to be an exoteric teaching that hides his central and esoteric teaching, namely the proper distinction between philosophy and politics, and also principality of philosophy. He considers the only relationship between philosophy and politics to be the adoption of methods by the philosopher to stay safe from social and religious persecution. Two types of errors in Strauss' reading of Al-Farabi's treatise are: first, the fundamental errors of assuming Al-Farabi's steganography as a given and making it the basis for interpreting the text, and second, the suggestion of some misreadings of Al-Farabi's statements that stem from the assumption of a conflict between philosophy and religion and also Al-Farabi's steganography. In Strauss's interpretation, the inherent difficulties of philosophy are dissolved and reduced to the difficulties of life in a political community.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Strauss
  • Farabi
  • Steganography
  • Philosophy and Politics
  • Science and Ethics
  • Happiness
اشتراوس، لئو (1396)، «جامعه‏شناسی فلسفۀ سیاسی»، در: جامعه‏شناسی فلسفۀ سیاسی، ترجمۀ محسن رضوانی، تهران: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
اشتراوس، لئو (1400)، «تعقیب، آزار، و هنر نوشتن»، در: مقدمه‏ای سیاسی بر فلسفه، ترجمۀ یاشار جیرانی، تهران: آگه، 173-190.
فارابی (1997 الف)، فلسفة أفلاطون، در: أفلاطون فی الاسلام، تحقیق و تعلیق عبدالرحمن بدوی، بیروت: دار الأندلس.
فارابی، (1997 ب)، تلخیص النوامیس، در:  أفلاطون فی الاسلام، تحقیق و تعلیق عبدالرحمن بدوی، بیروت: دار الأندلس.
فارابی (1983)، تحصیل السعادة، تحقیق و تعلیق و تقدیم جعفر آل‌یاسین، بیروت: دار الأندلس.
فارابی (1392)، التعلیقات، مقدمه، تحقیق، و تصحیح سیدحسین موسویان، تهران: مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران.
مهدی، محسن (1961)، فلسفة أرسطوطالیس و أجزاء فلسفته، و مراتب أجزائها و المواضع الذی منه ابتدأ و إلیه انتهی، تحقیق و تقدیم محسن مهدی، الجنة احیاء تراثالفلسفی العربی، بیروت: دار مجلة شعر.
 
Strauss, L. (1945), “Farabi's Plato”, in: Louis Ginzberg Jubilee Volume, 357-393, New York: American Academy for Jewish Research.
Strauss, L. (1959), “How Fārābī Read Plato’s Laws”, in: What Is Political Philosophy? And Other Studies, 134-55, Glencoe: Free Press.
Strauss, L. (1952), Persecution and the Art of Writing, Chicago and London: The University of Chicago Press.