نوع مقاله : پژوهشی

نویسنده

دانشجوی دکتری جامعه‏شناسی فرهنگی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران

چکیده

مقالة حاضر تلاش می‏کند تا با رویکردی میان‏رشته‏ای، ملهم از روان‏کاوی، جامعه‏شناسی، و عرفان نظری، به نقد منظر دوگانه‏انگارِ حاکم بر اکثر نظریات علوم انسانی و اجتماعی بپردازد. دراین‏راه، ابتدا ازخلال روایتی روان‏کاوانه از تولد سوژه، مقدمة بحث شرح داده می‏شود. سپس، در بخش بیان مسئله، طرح می‏شود که مشکل بنیادین منظر دوگانه‏انگار مدرن این است که با فراموشیِ لحظة جدایی از هستی، سوژگی به‏مثابة معرفتی ثانوی، اعتباری، موقتی، و البته ضروری را به‏شکلی توهمی به‏جایِ هستی‏شناسی حقیقی می‏گیرد و سپس تلاش می‏کند واقعیت بیرونی را برمبنای دوگانة سوژ-ابژه توضیح‏ دهد. مقاله سپس با تکیه به آثار متأخر گئورگ زیمل، این ایده را که تجربة وحدت با هستی در دنیای پسا-اودیپی ناممکن است، رد می‏کند. این مهم به‏واسطة منظر نوکانتیِ زیمل و بسط این ایدة امانوئل کانت تحقق می‏یابد که تعلیق مرز میان سوژه و ابژه در سپهر زیبایی‏شناسی ممکن است. براین‏اساس، زیمل امکان تعلیق دوگانة سوژه-ابژه را در سطح اجتماعی و سیاسی نیز ممکن می‏داند. مقاله در ادامه مفهوم «تخطی» را پیش می‏کشد و سعی می‏کند با استفاده از مفاهیم جامعه‏شناختی «من فاعلی» و «من مفعولی» از جرج هربرت مید و همچنین به‏مددِ خوانشی عرفانی با تکیه بر آراء ابن ‏عربی و جلال‏الدین محمد رومی، امکان تعلیق دوگانة سوژه-ابژه را بر رسد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A Critical Examination of the Modern Dualistic Perspective in Theories of Humanities and Social Sciences

نویسنده [English]

  • Mehdi Nourian

PhD Candidate in Cultural Sociology, University of Guilan, Rasht, Iran

چکیده [English]

The present article seeks to critically analyze the dominant dualistic perspective in most theories of the humanities and social sciences through an interdisciplinary approach inspired by psychoanalysis, sociology, and theoretical mysticism. To do this, it first gives a psychoanalytic narrative of the emergence of the subject. Then, it argues that the main problem of the dualistic perspective is that through the amnesia of the moment of separation from being, subjectivity—as a secondary, temporary, yet necessary form of knowledge—illusively replaces true ontology, and then attempts to explain external reality based on the subject-object dualism. The article then, relying on the later works of Simmel, refutes the idea that the experience of unity with being is impossible in the post-Oedipal world. This becomes possible through Simmel’s neo-Kantian reading of Kant’s idea that the subject-object boundary can be suspended in the aesthetic realm. Accordingly, Simmel considers the suspension of the dualistic subject-object relationship feasible at the social and political levels as well. The article further introduces the concept of “transgression” and attempts to explore the suspension of this dualism through the sociological concepts of “I” and “me” from Mead, as well as through a mystical reading based on the thoughts of Ibn Arabi and Rumi.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Subject-object Dualism
  • Modern Dualism
  • Transgression
  • I
  • Pantheism
  • Disenchantment
ابن عربی، محمدبن علی. (۱۳۸۵). فصوص الحکم. ترجمه، توضیح، و تحلیل محمد علی موحد و صمد موحد. تهران: نشر کارنامه.
مولوی، جلال‏‏الدین محمدبن محمد. (۱۳۷۸). کلیات شمس یا دیوان کبیر. با تصحیحات و حواشی بدیع‏الزمان فروزانفر. جلد ۱. تهران: امیرکبیر.
مولوی، جلال‏الدین محمدبن محمد. (۱۳۸۶). مثنوی معنوی. مطابق با نسخة نیکلسون و قونیه ۶۷۷ ه.ق. جلد ۱. تهران: انتشارات آشیان.
 
Brown, Norman O. ([1959] 1985). Life against Death: The Psychoanalytical Meaning of History. (2nd ed.). Middletown, Connecticut: Wesleyan University Press.
Cassirer, Ernst. (1981). Kant’s Life and Thought. New Haven and London: Yale University Press.
Craib, Ian. (1997). “Social constructionism as a social psychosis”, Sociology31(1), pp. 1-15.
Freud, Sigmund. ([1930] 1961). Civilization and Its Discontents. In James Strachey (Ed. & Trans.). The standard edition of the complete psychological works of Sigmund Freud (Vol. 21, pp. 57-145). Hogarth Press.
Frisby, David. (1992). “The Study of Society,” in Simmel and Since: Essays on Georg Simmel’s Social Theory. London and New York: Routledge.
Lacan, Jacques. (1977). “The Mirror Stage as Formative of the I Function,” in Écrits: A Selection. Alan Sheridan (Trans.). London: Routledge, pp. 1-7.
Marx, Karl. (2007). Economic and Philosophic Manuscripts of 1844. Martin Milligan (Trans.). New York: Dover.
Mead, George. H. (1934). Mind, Self, and Society from the Standpoint of a Social Behaviorist. Chicago: University of Chicago Press.
Morris-Reich, A. (2005). “From autonomous subject to free individual in Simmel and Lacan”, History of European ideas31(1), pp. 103-127.
Nietzsche, Friedrich. (2000). The Birth of Tragedy. Douglas Smith (Trans.). Oxford University Press.
Nietzsche, Friedrich. (2023). On the Genealogy of Morality. Gregory Maertz (Ed.). Ian Johnston (Trans.). Broadview Press.
Parsons, Talcott. and Shils, Edward. ([1951] 1962) General Theory of Action: Theoretical Foundations for the Social Sciences. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press.
Parsons, William B. (1999). The Enigma of the Oceanic Feeling: Revisioning the Psychoanalytic Theory of Mysticism. Oxford University Press.
Simmel, Georg. (1971). “Social Forms and Inner Needs,” in Georg Simmel on Individuality and Social Forms. Donald N. Levine (Ed.). Chicago and London: The University of Chicago Press.
Simmel, Georg. (1978). The Philosophy of Money. Tom Bottomore & David Frisby (Trans.). Boston:  Routledge.
Simmel, Georg. (1984). “On Love,” in Georg Simmel on Women, Sexuality, and Love. Guy Oakes (Trans.). New Haven and London: Yale University Press.
Simmel, Georg. ([1906/1912] 1997). “Religion,” in Essays on Religion. Horst Jürgen Helle (Trans.). Yale University Press.
Simmel, Georg. ([1918] 1997). “The Conflict of Modern Culture,” in Essays on Religion. Horst Jürgen Helle (Trans.). Yale University Press.
Weber, Max. (1963). The Sociology of Religion. Beacon Press.
Wrong, Dennis H. (1961). “The Oversocialized Conception of Man in Modern Sociology”, American Sociological Review, Vol. 26, No. 2, pp. 183-193.