نوع مقاله : پژوهشی
نویسنده
دانشجوی دکتری جامعهشناسی فرهنگی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
چکیده
مقالة حاضر تلاش میکند تا با رویکردی میانرشتهای، ملهم از روانکاوی، جامعهشناسی، و عرفان نظری، به نقد منظر دوگانهانگارِ حاکم بر اکثر نظریات علوم انسانی و اجتماعی بپردازد. دراینراه، ابتدا ازخلال روایتی روانکاوانه از تولد سوژه، مقدمة بحث شرح داده میشود. سپس، در بخش بیان مسئله، طرح میشود که مشکل بنیادین منظر دوگانهانگار مدرن این است که با فراموشیِ لحظة جدایی از هستی، سوژگی بهمثابة معرفتی ثانوی، اعتباری، موقتی، و البته ضروری را بهشکلی توهمی بهجایِ هستیشناسی حقیقی میگیرد و سپس تلاش میکند واقعیت بیرونی را برمبنای دوگانة سوژ-ابژه توضیح دهد. مقاله سپس با تکیه به آثار متأخر گئورگ زیمل، این ایده را که تجربة وحدت با هستی در دنیای پسا-اودیپی ناممکن است، رد میکند. این مهم بهواسطة منظر نوکانتیِ زیمل و بسط این ایدة امانوئل کانت تحقق مییابد که تعلیق مرز میان سوژه و ابژه در سپهر زیباییشناسی ممکن است. برایناساس، زیمل امکان تعلیق دوگانة سوژه-ابژه را در سطح اجتماعی و سیاسی نیز ممکن میداند. مقاله در ادامه مفهوم «تخطی» را پیش میکشد و سعی میکند با استفاده از مفاهیم جامعهشناختی «من فاعلی» و «من مفعولی» از جرج هربرت مید و همچنین بهمددِ خوانشی عرفانی با تکیه بر آراء ابن عربی و جلالالدین محمد رومی، امکان تعلیق دوگانة سوژه-ابژه را بر رسد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
A Critical Examination of the Modern Dualistic Perspective in Theories of Humanities and Social Sciences
نویسنده [English]
- Mehdi Nourian
PhD Candidate in Cultural Sociology, University of Guilan, Rasht, Iran
چکیده [English]
The present article seeks to critically analyze the dominant dualistic perspective in most theories of the humanities and social sciences through an interdisciplinary approach inspired by psychoanalysis, sociology, and theoretical mysticism. To do this, it first gives a psychoanalytic narrative of the emergence of the subject. Then, it argues that the main problem of the dualistic perspective is that through the amnesia of the moment of separation from being, subjectivity—as a secondary, temporary, yet necessary form of knowledge—illusively replaces true ontology, and then attempts to explain external reality based on the subject-object dualism. The article then, relying on the later works of Simmel, refutes the idea that the experience of unity with being is impossible in the post-Oedipal world. This becomes possible through Simmel’s neo-Kantian reading of Kant’s idea that the subject-object boundary can be suspended in the aesthetic realm. Accordingly, Simmel considers the suspension of the dualistic subject-object relationship feasible at the social and political levels as well. The article further introduces the concept of “transgression” and attempts to explore the suspension of this dualism through the sociological concepts of “I” and “me” from Mead, as well as through a mystical reading based on the thoughts of Ibn Arabi and Rumi.
کلیدواژهها [English]
- Subject-object Dualism
- Modern Dualism
- Transgression
- I
- Pantheism
- Disenchantment