واکاوی انتقادی کتاب لاک، خدا، برابریمبانی مسیحی اندیشة سیاسی جان لاک

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه حقوق، دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه بوعلی‏سینا همدان، همدان، ایران

2 استادیار گروه علوم سیاسی، دانشکدة اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه بوعلی‏سینا همدان، همدان، ایران

10.30465/crtls.2025.50325.2887
چکیده
کتاب خدا، لاک و برابری اثر جرمی والدرون، بازخوانی تازه‏ای از فلسفه سیاسی جان لاک با تأکید بر ریشه‏های الاهیاتی آن ارائه می‏دهد. والدرون استدلال می‏کند که برابری در اندیشه لاک نه صرفاً مفهومی حقوقی یا سیاسی، بلکه اصلی الاهیاتی است که تنها در پرتو رابطه انسان با خدا قابل فهم است. این مقاله ضمن ارائه تصویری از مجادلات تفسیری اندیشه لاک با تحلیل جایگاه کتاب والدرون در سنت لاک‏پژوهی، نشان می‏دهد که اثر او در بطن مجادله دیرپای میان دو خوانش سکولار و الاهیاتی از لاک قرار می‏گیرد. دغدغه محوری والدرون در رجوع به اندیشه سیاسی لاک یافتن بنیادی برای ایده «برابری اساسی» است؛ بنیادی که به باور او رویکردهای معاصر در فلسفه‏ سیاسی سکولار ناتوان از توجیه آن هستند و لاک تنها بر مبنای اعتقادات مسیحی و با ارجاع به خداوند توانست آن تبیین می‏کند. نتایج این پژوهش نشان می‏دهد که به رغم این تلاش‏ها بخش مهمی از معماهای لاک‏پژوهشی کماکان حل نشده باقی مانده اما نبوغ تفسیری والدرون در برجسته کردن ریشه‏های الهیاتی اندیشه لاک و خلاقیت او در بهره بردن از این کشف برای تشریح مسئله برابری اساسی درک ما را از این معضل ارتقا خواهد داد. تحلیل والدرون، به‏رغم نقدهایی که بر تقلیل لیبرالیسم لاک به الاهیات پروتستان وارد است یادآور این نکته است که هرگونه درک جامع از اندیشه لاک مستلزم توجه هم‏زمان به ریشه‏های دینی و سیاسی اوست.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

A Critical Analysis of the Book "Locke, God, Equality: Foundations of John Locke’s Political Thought"

نویسندگان English

Fardin Moradkhani 1
Hamid Yahyavi 2
1 Associate Professor, Department of Law, Faculty of Humanities, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran
2 Assistant Professor, Department of Political Science, Faculty of Economics and Social Sciences, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran
چکیده English

Jeremy Waldron’s God, Locke, and Equality offers a fresh reading of John Locke’s political philosophy, emphasizing its theological foundations. Waldron argues that equality in Locke’s thought is not merely a legal or political concept but a theological principle, comprehensible only through the lens of humanity’s relationship with God. This paper situates Waldron’s work within ongoing interpretive debates on Locke, showing that his analysis occupies a central position in the long-standing contest between secular and theological readings of Locke. Waldron’s primary concern in revisiting Locke’s political thought is to establish a foundation for the idea of “fundamental equality,” a foundation that, in his view, contemporary secular approaches in political philosophy fail to justify. According to Waldron, Locke could articulate this principle only based on Christian belief and reference to God. The findings of this study indicate that, despite Waldron’s efforts, many enduring puzzles in Locke scholarship remain unresolved. Nonetheless, Waldron’s interpretive insight in highlighting the theological roots of Locke’s thought, and his creative use of this insight to illuminate the problem of fundamental equality, significantly enhances our understanding of the issue. Waldron’s analysis, despite the criticisms that reduce Locke’s liberalism to Protestant theology, underscores a critical point: any comprehensive understanding of Locke’s thought requires simultaneous attention to both its religious and political foundations.

کلیدواژه‌ها English

Locke
Equality
Waldron
Political Theology
Christianity
نوزیک، رابرت (1402) بی دولتی دولت آرمان شهر. ترجمه محسن رنجبر. تهران: مرکز.
والدرون، جرمی (1397) قانونگذاری مفاهیم، نظریه‏ها و اصول. ترجمه حسن وکیلیان. تهران: نگاه معاصر.
والدرون، جرمی (1379) فلسفه حق ، ترجمه محمد راسخ ؛ نامه مفید ، شماره 21.
والدرون، جرمی (1401) خدا، لاک و برابری( مبانی مسیحی اندیشه سیاسی جان لاک) ترجمه کاوه حسین زاده، تهران: انتشارات طرح نو
 
Colman, John. (1983). John Locke’s Moral Philosophy. Edinburgh: Edinburgh University Press.
Cox, Richard H. (1960). Locke on War and Peace. Oxford: Oxford University Press.
De Roover, Jakob, & Balagangadhara, S. N. (2008). “John Locke, Christian Liberty, and the Predicament of Liberal Toleration.” Political Theory, 36(4), 523–555.
Dunn, John. (1982). The Political Thought of John Locke: An Historical Account of the Argument of the ‘Two Treatises of Government’. Cambridge: Cambridge University Press.
Dworetz, Steven M. (1990). The Unvarnished Doctrine: Locke, Liberalism, and the American Revolution. Durham: Duke University Press.
unt, B. A. (2016). “Locke on Equality.” Political Research Quarterly, 69(3), 548–559.
Kelly, P. J. (1991). “John Locke: Authority, Conscience and Religious Toleration.” In J. Horton & S. Mendus (Eds.), John Locke: A Letter Concerning Toleration in Focus (pp. 133–158). London & New York: Routledge.
Laslett, Peter. (1988). Introduction to: Two Treatises of Government. Cambridge: Cambridge University Press.
Macpherson, C. B. (1951). “Locke on Capitalist Appropriation.” Western Political Quarterly, 4(4), 550–566.
Marshall, John. (1994). John Locke: Resistance, Religion and Responsibility. Cambridge: Cambridge University Press.
Miller, Robert T. (2003). “Servants of One Sovereign Master: Review of God, Locke, and Equality.” First Things, 134, 55–58.
Jolley, Nicholas. (1999). Locke: His Philosophical Thought. Oxford: Oxford University Press.
Wolterstorff, Nicholas. (1996). John Locke and the Ethics of Belief. Cambridge: Cambridge University Press.
Nuovo, Victor. (2003). Review of Jeremy Waldron, God, Locke and Equality: Christian Foundations of Locke’s Political Thought. Notre Dame Philosophical Reviews, 2003(5).
Nuovo, Victor. (2017). John Locke: The Philosopher as Christian Virtuoso. Oxford: Oxford University Press.
Parker, Kim Ian. (2004). The Biblical Politics of John Locke. Waterloo, Ontario: Wilfred Laurier Press.
Pritchard, Elizabeth A. (2014). Religion in Public: Locke’s Political Theology. Stanford: Stanford University Press.
Schwartzman, Joshua. (2005). “The Relevance of Locke’s Religious Arguments for Toleration.” Political Theory, 33(5), 678–705.
Stolzenberg, Nomi M., & Yaffe, Gideon. (2006). “Waldron's Locke and Locke's Waldron: A Review of Jeremy Waldron's God, Locke, and Equality.” Inquiry, 49(2), 197–221.
Strauss, Leo. (1953). Natural Right and History. Chicago: University of Chicago Press.
Tate, John William. (2013). “Dividing Locke from God: The Limits of Theology in Locke’s Political Philosophy.” Philosophy and Social Criticism, 39(2), 131–154.
van Kooten, A. M. (2019). John Locke’s Political Philosophy: Sacred or Secular? (Unpublished MSc dissertation). University of Edinburgh.
Waldron, Jeremy, Dimmock, Wai Chee, & Dan-Cohen, Meir (Eds.). (2012). Dignity, Rank, and Rights. Oxford: Oxford University Press.
Waldron, Jeremy. (2017). One Another's Equals: The Basis of Human Equality. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Zuckert, Michael. (1994). Natural Right and the New Republicanism. Princeton: Princeton University Press.
Zuckert, Michael. (2004). “Perhaps He Was.” The Review of Politics, 66(4), 615–639.
Zuckert, Michael. (2005). “Locke: Religion: Equality.” The Review of Politics, 67(3), 443–471.
دوره 25، شماره 1 - شماره پیاپی 119
بهار 1404
بهار 1404
صفحه 171-196

  • تاریخ دریافت 13 بهمن 1404
  • تاریخ بازنگری 28 اردیبهشت 1404
  • تاریخ پذیرش 01 اردیبهشت 1404