نوع مقاله : پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار مرکز زبانها و زبانشناسی، دانشگاه صنعتی شریف
2 دانشجوی ارشد آموزش زبان انگلیسی، صنعتی شریف
چکیده
مقالة حاضر کتاب انگلیسی دورة اول متوسطه (هفتم) را از منظر مؤلفههای فرهنگی و هویتی شامل اسامی اشخاص، اماکن، پوشش، غذا، نوشیدنیها، و مشاغل بررسی میکند. این کتاب بر اساس روش تحلیل محتوایی، مصاحبه و گفتوگو با 8 معلم که کتاب حاضر را تدریس کردهاند و 12 نفر متخصص حوزة آموزش زبان بررسی شده است. نتایج این بررسی نشان میدهد که مؤلفان نتوانستهاند به اندازة کافی به مؤلفههای فرهنگی توجه کنند. کتاب حاضر به صورت کلی متمرکز بر فرهنگ بومی ایران است و نمونههایی از فرهنگ جهانی در آن دیده نمیشود. نکتة دیگر آنکه فقط مسائل فرهنگی و هویتیِ تهران در این کتاب منعکس شده و خصیصههای فرهنگی سایر مناطق ایران در آن نادیده گرفته شده است. بر همین اساس، در پایان این مقاله راهکارهایی برای بهبود این کاستیها ارائه شده است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Investigating the cultural and identity parameters in the seventh grade English language textbook (Prospect 1)
نویسندگان [English]
- Saeed Rezaei 1
- Ashkan Latifi 2
1
2
چکیده [English]
Abstract
The present study investigates the cultural and identity parameters manifested in the seventh grade English language textbook (Prospect 1) at Iranian schools. The primary focus of the study was on the characters, locales, apparel, foods, drinks, and professions presented in the book. The analysis of this textbook was based on content analysis, interview with 8 teachers and 12 domain experts in language teaching who had taught and analyzed the book respectively. The results of this analysis showed that the authors of the book were not successful enough in communicating and manifesting the cultural points in the book. The whole book was designed based on the Iranian local culture, as explicated by the Iranian Ministry of Education,shying away from the international cultural points. In addition, most of, if not wholly, cultural and identity issues of Tehran were highlighted and the parameters of other ethnicities and cultures were marginalized or totally neglected. Based on the findings achieved, some guidelines are provided at the end of the paper.
کلیدواژهها [English]
- Key words: Culture
- Seventh Grade English Book (Prospect 1)
- identity