نوع مقاله : پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری دانشگاه تربیت مدرس
2 هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده
هدف این پژوهش طراحی درس «اخلاق فناوری اطلاعات» با استفاده از نیازسنجی دانشجویان و تعیین سرفصلهای درس مربوطه است و در این راستا به طراحی این درس برای دانشجویان علوم تربیتی گرایش تکنولوژی آموزشی در مقطع کارشناسی ارشد پرداخته است. روش پژوهش به این ترتیب بوده است که نخست با مطالعة همهجانبة منابع، بهویژه اسناد بالادستی، مؤلفههای حال و آیندة اخلاق فناوری در ایران استخراج شده و با توجه به مؤلفههای به دست آمده، پرسشنامه در دو قالب برای دانشجویان و کارشناسان طراحی شد. پس از اینکه متخصصان مربوطه پرسشنامه را تکمیل کردند، هشت مؤلفه برای نیازسنجی دانشجویان تعیین شد. این هشت مؤلفه عبارتاند از: کلیات، تاریخچة اخلاق فناوری اطلاعات، آزادی دسترسی، مالکیت معنوی، حریم خصوصی، امنیت اطلاعات، اعتبار اطلاعات و نهاد خانواده. با تحلیل پرسشنامههای دانشجویان، اهداف و سرفصلهای درس مشخص شدند. با تحلیل نتایج حاصل از نیازسنجی دانشجویان، میزان اهمیت مقولههای اخلاق فناوری اطلاعات در درس مربوطه تعیین شد و با بهرهگیری از نظرسنجی متخصصان و نیازسنجی دانشجویان، اهداف دوره تعیین و طراحی درس اخلاق فناوری بر اساس الگوی کمپ انجام شد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Needs assessment and IT ethics course designing for Educational science students
نویسندگان [English]
- Samaneh sadat musavian 1
- Mohammad reza nili 2
- Hasan Malaki 2
1
2
چکیده [English]
Objectives: This study is responding to the needs of higher education to some interdisciplinary and applied courses such as information technology ethics. To do this, we considered only the students of educational technology. Methodology: First, with studying all aspects references, especially upper documentation, present and future components in technology ethics were obtained in Iran. With respect to the obtained components, questionnaire was designed in two forms for students and teachers. After experts and students of educational technology course filled the questionnaire, the result was analyzed and topics were determined and based on this, technology ethic course, based on fundamental principles of camp model, was designed. Findings: Based on teachers and students need analysis the assessment and analysis of documents and available resources, objectives and lesson topics of IT ethics and priority of lesson topics obtained. Results: Based on assessing the result of students need analysis and experts' opinion analysis and based on obtained lesson topics, objectives were determined and based on Kemp model, IT ethics were designed. In these design available fundamental steps in this model specialized for IT ethics course.
کلیدواژهها [English]
- Key words: Information technology ethics
- applied ethics
- instructional design
- Higher Education