نوع مقاله : پژوهشی
نویسنده
استادیار بخش زبان و ادبیات عربی دانشگاه شیراز
چکیده
چکیده
از مهمترین چالشهای آموزش زبان عربی در ایران، آموزش آن با اهداف خاص میباشد. تعلیم اللغة العربیة اثر مشترک دکتر فرامرز میرزایی و دکتر علی نظری، کتابی است که به منظور آموزش زبان عربی به دانشجویان رشته حقوق تدوین شده است. ارتباط تنگاتنگ برخی حوزههای رشته حقوق با زبان عربی و نبود کتابهای آموزشی متنوع در این حوزه، ضرورت تالیف چنین آثاری را دو چندان ساخته است. در این مقاله دو بعد شکلی و محتوایی اثر مورد بررسی قرار گرفته است. در خصوص بعد شکلی به طرح جلد، حروفنگاری، صفحهآرایی، صحافی، علایم نگارشی، و اشتباهات تایپی پرداخته میشود. محور بررسی محتوایی نیز تناسب عنوان و محتوا، نظم منطقی فصول و مباحث آن، نقد محتوای علمی، رسایی و روانی اثر و ارجاعدهی میباشد. امتیازات اصلی کتاب به تدوین نمونهها و تمرینهای فراوان فقهی، و تا حدودی به چیدمان جدید اثر باز میگردد. اما از طرف دیگر وجود کاستیهای شکلی و محتوایی میطلبد که نویسندگان در چاپهای بعدی به برطرف کردن آن اهتمام ورزند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Criticism of Educational Texts: “Teaching Arabic Language” for Specific Purposes (The Students of Law)
نویسنده [English]
- Yusuf Nazari
Assistant Professor at the Department of Arabic Language and Literature, Shiraz University.
چکیده [English]
Teaching Arabic for specific purposes is one of its main challenges in Teaching Arabic Language in Iran. “Teaching Arabic Language” coauthored by Faramarz Mirzaei and Ali Nazari is a textbook developed for teaching Arabic to the students of Law. The close interconnection of some areas of the field of Law with Arabic Language and the lack of diverse textbooks in this area have doubled the need for writing such works. In this article, the form and content of the book have been analyzed. In the form analysis, the book cover, typography, page layout, bookbinding, punctuations, and typing errors were examined. The content analysis bases on the conformation of contents with title, the logical order of the chapters and their discussions, the critique of the scientific content, the adequacy and fluency of the script, and the referencing. The prominent advantages of the book include the compilation of plentiful legal examples and practices, and its new arrangement to some extent. Yet, it is required that the authors revise the existing form and content shortcomings in the next editions of the book.
کلیدواژهها [English]
- “Teaching Arabic Language”
- Faramarz Mirzaei
- Ali Nazari
- the Criticism of Educational Texts
- Law Major