نوع مقاله : پژوهشی
نویسندگان
1 دکترای مدیریت و برنامهریزی تربیتبدنی، گروه آموزشی مدیریت ورزشی، واحد الکترونی دانشگاه آزاد اسلامی
2 استاد گروه مدیریت و برنامهریزی، دانشگاه پیامنور، تهران، ایران.
3 دانشیار گروه مدیریت و برنامهریزی، دانشگاه پیامنور، تهران، ایران.
چکیده
این مسئله برای مدیران بهاثبات رسیده است که امروزه شرایط سازمانها بهگونهای است که حل مشکلات و تنگناها نیازمند ارائة راهحلهای جدید و منابع متفاوت است و بدون تردید یکی از مهمترین منابع برای تحقق این امر بهرهگیری از عواملی چون ابتکار، خلاقیت، نوآوری، و در یک کلمه کارآفرینی سازمانی است. کارآفرینی سازمانی بهمعنای توسعة شایستگیها و فرصتها دردرون سازمان ازطریق ترکیب منابع جدید است. ازاینرو، سازمانهای عصر حاضر به کارآفرینی سازمانی بهدلیل نقشی که در تقویت موقعیت رقابتی سازمانها ایفا میکند توجه خاصی داشتهاند. این تحقیق درصدد بررسی، نقد، و شناسایی محورها و موانع کارآفرینی سازمانی در وزارت ورزش و جوانان است و تلاش دارد، تا ضمن مروری جامع بر ادبیات موضوعی و درنظرگرفتن نکات مطرحشده در رویکردهای شومپیتر، فرای، وسپر، و دیگرصاحبنظران، با نگاهی جامعتر و باتوجهبه مدل سهشاخگی به بررسی موانع کارآفرینی سازمانی بپردازد. در این تحقیق، با استفاده از روش تحقیق مروری، مؤلفههای سی محور در سه بعد ساختاری، رفتاری، و زمینهای و 66 مانع، بهمنزلة ابزار نقد کارآفرینی سازمانی در وزارت ورزش و جوانان، شناسایی شدند.پیشنهاد میشود که مدیران و پژوهشگران محورها و موانع مؤثر در کارآفرینی سازمانی را، که در این پژوهش معرفی شدند، در وزارت ورزش و جوانان آزمون کنند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
A Critical Overview on Organizational Entrepreneurship with Focus on Identifying Components and Obstacles
نویسندگان [English]
- Farzad Ziviar 1
- Abolfazli Farahani 2
- Loghman Keshavarz 3
1 Ph.D. in Management and Programming Physical Education, Islamic Azad University
2 Professor of Management and Planning, Payame Noor University, Tehran, Iran
3 Associate Professor of Management and Planning, Payame Noor University, Tehran, Iran
چکیده [English]
It is documented that environmental subjects of organizations need innovational solutions to solve their problems. Undoubtedly, creativity and innovations which means organizational entrepreneurship are most important keys in this way.
Organizational entrepreneurship means developing capabilities and opportunities inside an organization through combining new resources. So, new organizations consider organizational entrepreneurship as a key element which boosts competitive advantages in organization. This paper aims to criticize and identify the organizational entrepreneurship’s barriers in Ministry of Sport & Youth. To this end, this paper considers a comprehensive review literature with a focus on Schupeter, Frai, Vesper et al.’s point of views. Thirty components in 3 dimensions of structural, behavioral, and contextual were considered in this paper, including 66 obstacles in order to criticize in Ministry of Sport and Youth.
It is suggested that managers and researchers in Ministry of Sport andYouth evaluate and implement the aforementioned components and obstacles.
کلیدواژهها [English]
- Organizational entrepreneurship
- Critique
- Obstacles
- Ministry of Sport and Youth