نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه زبان انگلیسی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه بوعلی‌سینا، همدان، ایران

2 دانشجوی کارشناسی‌ ارشد، رشتۀ آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه بوعلی‌سینا، همدان، ایران،

چکیده

ارزیابی انتقادی کتاب‌های آموزش زبان گامی حیاتی در تدوین برنامه‌های درسی است. این نیاز بهویژه برای مطالب و کتب تازه‌منتشرشده مشهود است. درنتیجه، در این مقاله سعی شده است کتاب انگلیسی برای اهداف ویژه با عنوان انگلیسی برای دانشجویان جامعهشناسی، که اخیراً محمدحسین کشاورز و موسی نوشی کوچکسرایی نوشته‌اند و انتشارات سمت در سال ۲۰۱۶ منتشر کرده، بررسی و ارزیابی شود. برای دستیابی به این هدف، کتاب براساس مدل محمودی و احمدی صفا (1393) ارزیابی شد. مصاحبة نیمهساختاریافتهای براساس مدل ذکرشده نیز برای بررسی دیدگاه متخصصان این رشته، که متخصصان جامعهشناسی بودند، درباب محتوای کتاب انجام شد. محققان با هفت متخصص در زمینة جامعهشناسی از دانشگاههای بوعلیسینا، ایلام، و گیلان مصاحبه کردند. نتایج نشان داد که کتاب تازه‌منتشرشده ازسوی سمت در مقایسه با کتاب قبلی بهطور چشمگیری بهبود یافته است. علاوهبراین، یافته‌ها نشان داد که علیرغم وجود برخی مشکلات در انتخاب فعالیت‌ها، تمرین‌ها، و متون، این کتاب مناسب است و میتواند بهعنوان یک منبع انگلیسی برای اهداف ویژه استفاده شود. محققان پیشنهادات مفیدی برای بهبود نواقص کتاب ارائه می‌دهند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Evaluation of the ESP Book ‘English for the Students of Sociology’

نویسندگان [English]

  • Reza Taherkhani 1
  • Rahime Karbakhsh Ravari 2
  • Robab Zamani Jamshidi 2

1 Assistant Professor of TEFL, English Department, Faculty of Humanities, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran

2 MA Student of TEFL, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran

چکیده [English]

Critical evaluation of language learning books is a vital step in a successful curriculum. The need is especially conspicuous for newly-published materials. Consequently, the present paper tried to explore and evaluate the ESP book entitled English for the Students of Sociology recently written by Mohammad Hossein Kesharvarz and Musa Nushi Kochaksaraie and published by SAMT in 2016. The paper critically examined the overall pedagogical value and suitability of the book. To achieve this goal, the book was evaluated based on Mahmoodi and Ahmadi Safa’s (2015) model. Semi-structured interviews based on the model were also conducted to delve into content teachers’ perspectives who were specialists in sociology. Seven experts in the field of sociology from Bu-Ali Sina, Ilam and Guilan universities were interviewed by the researchers. The results showed that the new book has improved quite dramatically compared to the previous book published by SAMT. Moreover, the findings revealed that in spite of some deficiencies in the selection of the activities, exercises, and texts, the book is suitable and can be used as an ESP source. The researchers provide some useful suggestions for improving the shortcomings of the book.

کلیدواژه‌ها [English]

  • ESP
  • English for the Students of Sociology
  • Textbook Evaluation
محمودی، محمدهادی و محمد احمدی صفا (1393)، «ارزش‌یابی الگو ـ محور کتاب‌های انگلیسی برای اهداف خاص (ESP)»، پژوهش‌نامة انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی، س 14، ش 3.
Alderson, J. C. (2000), Assessing Reading, Cambridge: Cambridge University Press.
Amirian, Z. and M. Tavakoli (2009), “Reassessing ESP Courses Offered to Engineering Studies in Iran, English for Specific Purposes World, vol. 8, no. 23.
Amirian, Z. and M. Tavakoli (2009), Reassessing the ESP Courses Offered to Engineering Students in Iran (A Case Study),.
Ausubel, D. P. (2000), The Acquisition and Retention of Knowledge: a Cognitive View, Dordrecht: Kluwer Academic.
Baleghizadeh, S. and A. H. Rahimi (2011), “Evaluation of an ESP Textbook for the Students of Sociology”, Journal of Language Teaching and Research, vol. 2, no. 5.
Carrell, P. L. (1998), “Can Reading Strategies be Successfully Taught? The Language Teacher Online”:.
Cunningsworth, A. (1995), Choosing your Coursebook, Oxford: Heinemann.
Dörnyei, Z. (2007), Research Methods in Applied Linguistics, Oxford: Oxford University Press.
Dudley-Evans, T. and M. J. St. John (1998), Developments in English for Specific Purposes: A Multi-Disciplinary Approach, Cambridge: Cambridge University Press.
Ebadi, S. and Z. Naderifarjad (2015), “Evaluation of EAP Textbooks: A Comparison between SAMT English for Medical Students and Oxford English for Career”, Journal of Applied Linguistics and Language Research, vol. 2, no. 3.
Ellis, R. (1997), “The Empirical Evaluation of Language Teaching Materials”, ELT Journal, vol. 51.
Eslami-Rasekh, Z. R. (2010), “Teachers Voice vs. Students Voice: A Needs Analysis Approach to English for Academic Purposes (EAP) in Iran”, English Language Teaching, vol. 3, no. 1.
Farhady, H. (2006), “On the Specificity of Purpose in ESP, The Proceeding of the Second International Conference in Linguistics and Applied Linguistics”, in: H. Farhady (ed.), Twenty-Five Years of Living with Applied Linguistics, Collection of Articles, Rahnama Press.
Graves, M. et al. (1994), Essentials of Classroom Teaching: Elementary Reading Methods, USA: Allyn and Bacon.
Hutchinson, T. and A. Waters (1987), English for Specific Purposes: A Learning-Centered Approach, Cambridge: Cambridge University Press.
Jonassen, D. (2004), Learning to Solve Problems: an Instructional Design Guide, San Francisco: Pfeiffer.
Karimi, L. et al. (2013), “Agricultural Extension and Rural Development ESP Textbook Evaluation in Bu-Ali Sina University, Iran”, Journal of English Linguistics Research, vol. 2, no. 1.
Keshavarz, M. H. and M. N. Kochaksaraie (2016), English for the Students of Sociology, Tehran: SAMT.
Maleki, A. and M. Kazemi (2012), “The Evaluation and Comparison of two Most Widely Used Textbooks for Teaching English to the Iranian Students of Medicine”, The Iranian EFL Journal, vol. 8, no. 3.
Malone, T. W. (1981), “Toward a Theory of Intrinsically Motivating Instruction”, Cognitive Science, vol. 4.
McDonough, J. and C. Shaw (2003), Materials and Methods in ELT, Oxford: Blackwell.
Riazi, A. M. (2003), “What Textbook Evaluation Schemes Tell Us? A Study of the Textbook Evaluation Schemes of Three Decades”, in: W. A. Renandya (ed.), Methodology and Materials Design in Language Teaching, Singapore: SEAMEO Regional Center.
Sangwine, S. J. and R. E. N. Horne (1998), The Colour Image Processing Handbook, UK: University of Reading.
Sheldon, L. (1988), “Evaluating ELT Textbooks and Materials”, ELT Journal, vol. 37.
Silva, F. (2002), “ESP Teaching for Learners in the Health Sciences Field”, American Journal of Nursing, vol. 1.
Sookchotirat, M. (2005), Reading: Learning Sooner, Teaching Well, Thailand: Nanmee.
Tajeddin, Z. (2005), “English for Business Communication”, Paper Presented in the First National ESP/EAP Conference, Tehran, Iran.