نوع مقاله : پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری اقتصاد دانشگاه تهران، پژوهشگر پژوهشکدة مطالعات فناوری ریاست جمهوری
2 دکترای سیاستگذاری علم و فناوری، مدیر گروه اقتصاد دانشبنیان، پژوهشکدۀ مطالعات فناوری ریاست جمهوری
چکیده
این مقاله شرایط اقتصادی نشر کتاب در ایران را بررسی میکند. کتاب از کالاهای مهم فرهنگی است که در مقایسه با دیگر صنایع فرهنگی ظرفیت مناسبی را در درآمدزایی و اشتغال در اختیار دارد. در این پژوهش، درابتدا با استفاده از رویکرد زنجیرۀ ارزش، شرایط اقتصادی حوزۀ نشر کتاب تبیین شده است و سپس با استفاده از روش دادهبنیاد و بهرهگیری از شاخصهای آمار اقتصادی چالشهای این حوزه شناسایی شدهاند. براساس مطالعات و بررسیهای انجامگرفته در این پژوهش، مخارج واقعی خانوار درمورد کتاب از سال 1392 روند کاهشی پیدا کرده است. مواردی چون عدم تعادل در سهم اقتصادی بازیگران زنجیرۀ ارزش نشر، پراکندگی نامناسب توزیعکنندگان در سطح کشور، توازننداشتن تعداد کتابفروشیها با تعداد ناشران، ضعف فرهنگ کتابخوانی، نظام تربیتی کنکورمحور، و تسلط رسانههای جدید بر زندگی مردم از چالشهای اثرگذار محسوب میشوند. درمقابل، سیاستگذاری مؤثر با استفاده از شاخصهای آمار اقتصادی و اقداماتی چون بهروزشدنِ قوانین این حوزه و استفاده از نوآوریهایی مانند چاپ براساس تقاضا و فروش آنلاین و کتاب صوتی در اشکال گوناگون میتوانند یاریرسان مقابله با چالشهای ذکرشده باشند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Investigating the Challenges of Iran's Publication: A Proposal of Economic Indicators and Innovation
نویسندگان [English]
- Ali Afzali 1
- Rouhollah Aboojafari 2
1 PhD Student of Economics, University of Tehran, Researcher of Presidential Technology Studies
2 Director of Department of Knowledge-based Economics, Presidential Technology Studies Institute
چکیده [English]
This article examines the economic conditions of publishing books in Iran. The book as one of the most important cultural goods in comparison with other cultural industries has a fairly good capacity to generate income and employment. In this research, firstly, using the value chain approach, the economic conditions of the book publishing are explained. Then, using the grounded method and utilizing economic indicators, the challenges of this area have been identified. According to the studies and surveys conducted in this study, real household expenditures on books have been decreasing since 2013. Examples include imbalances in the share of publishing chain actors, the inadequate distribution of distributors across the country, the inappropriateness of the number of bookstores with the number of publishers, the weakness of reading culture and the educational system, and the domination of the new media on people's lives are considered to be challenging. In contrast, effective policy-making with the use of economic indicators and actions such as updating the rules in this area and the use of innovations such as printing on demand, online sales, and audiobooks in many ways can help to cope with the challenges.
کلیدواژهها [English]
- Grounded Theory
- Value Chain
- Book Publishing