نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار زبان و ادبیات عرب، دانشگاه فرهنگیان تهران

2 استادیار زبان و ادبیات عرب، دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، قم

چکیده

ارزیابی ‌و نقد کتاب‌های درسی برای تحول در حوزة آموزش امری اجتناب‌ناپذیر است تا صاحبان آثار علمی را در بهبود و برطرف‌کردن معایب و کاستی‌های آثارشان یاری کند. بر این اساس، جستار حاضر کتاب انواع شعر عربی و سیر تطور آن، تألیف خلیل پروینی و سید‌فضل‌الله قادری، را از دو جنبة شکلی و محتوایی نقد و بررسی کرده است تا نقاط ضعف و قوت آن را تبیین کند. از مهم‌ترین مزایای اثر مذکور می‌توان به نوبودن طرح و شیوة عمل و ارائة موضوعات پژوهشی اشاره کرد. مهم‌ترین معایب شکلی آن نیز عبارت‌اند از اغلاط پر‌شمار نگارشی، رعایت‌نکردن شیوه‌نامة فرهنگستان ادب فارسی، و قلم و صفحه‌آرایی نامطلوب کتاب که لازم است بازبینی و اصلاح شود. ازلحاظ محتوایی نیز اشکالات عدیده‌ای ازجمله فقدان انسجام در برخی مباحث ازمنظر روش تحقیق، تسلسل منطقی نداشتنِ مطالب، بررسی‌نکردن سیر تطور موضوعات در برخی ادوار تاریخی ازجمله دورة اندلس، ضعف در ارجاع‌دهی، و مراجعه‌نکردن به منابع دست‌اول و استفاده از برخی منابع دست‌‌دوم در آن به‌چشم می‌خورد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A Critical look at the Book “Types of Poetry and Its Evolution”

نویسندگان [English]

  • Jamal talebi Gharehgheshlaghi 1
  • Askar babazadehaghdam 2

1 Assistant Professor of Arabic Language and Literature, University of Farhanghiyan

2 Assistant Professor of Arabic Language and Literature, University of Quranic Science and Education - Qom

چکیده [English]

Evaluation and critique of textbooks to make changes in the field of education are inevitable in order to help the owners of scientific works to improve their shortcomings. Accordingly, the present paper criticizes the book "Types of Arabic Poetry and Its Evolution", by Khalil Parvini and Seyyed Fazlullah Ghaderi, from two aspects of form and content to explain its strengths and weaknesses. One of the most important benefits of this work is the novelty of the design and the manner of operation and the presentation of research topics. The most important disadvantages, however, include abundance of writing, non-compliance with the style of the Persian literary academy, and lack of font and layout of the book which should be reviewed and revised. In terms of content, there are also many problems, including lack of coherence in some topics from the perspective of the research method, lack of observance of the logical sequence in the content, lack of consideration of the evolution of issues in some historical periods, including the Andalusian period, and lack of primary references.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Critique
  • Structural and Content Analyses
  • Arabic Literature Evolution
  • Arabic Literature History
  • Arabic Poetry Types
ابراهیم مصطفی، احمد حسن الزیات، حامد عبدالقادر، و محمد علی النجار (۲۰۰۴)، معجم الوسیط، الإدارة العامة للمعجمات وإحیاء التراث، مکتبة الشروق الدولیة.
اسلامی، محسن (1391)، «از مبانی نظری تا گام‌های عملی نقد کتاب»، ماه‌نامة جهان کتاب، س 17، ش 6-8.
انوری، حسن و علی پشت‌دار (1377)، آیین نگارش و ویرایش (2)، تهران: دانشگاه پیام نور.
پروینی، خلیل و سید‌فضل‌الله میرقادری (1393)، انواع شعر عربی و سیر تطوّر آن، تهران: دانشگاه تربیت مدرس.
دستور خط فارسی (1394)، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، تهران: کاوا.
دلاور، علی (1385)، روش‌های تحقیق در روان‌شناسی و علوم تربیتی، تهران: پیام نور.
ساروخانی، باقر (1383)، روش‌های تحقیق در علوم اجتماعی، ج 1، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
سلطانی، محمدعلی (1388)، «راه‌کارهایی برای سودمندسازی نقد کتاب»، آینة پژوهش، س 20، ش 1، پیاپی 115.
سیاوشی، صابره (1391)، «بررسی و نقد ترجمة کتاب تاریخ ادبیات عربی»، پژوهش‌نامة انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی، س 12، ش 2.
طربیه، أدما (2000)، معجم الهمزة، بیروت: مکتبة لبنان ناشرون.
کتاب نقد و نقد کتاب (1386)، به‌اهتمام مؤسسة خانة کتاب، تهران: خانة کتاب.
گرجی، مصطفی و احمد رضی (1395)، روش تحقیق در زبان و ادبیات فارسی برای دانشجویان کارشناسی ارشد، تهران: دانشگاه پیام نور.
مقدسی، ابوالحسن، عبدالوحید نویدی، و موسی بیات (1396)، «معرفی و نقد و بررسی کتاب نصوص من الأدب الأندلسی»، مجلة علمی‌پژوهشی انجمن ایرانی زبان و ادبیات عربی، ش 43.