نوع مقاله : پژوهشی

نویسنده

دانشیار رشتة زبان‌شناسی، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران

چکیده

بازشناسی دیداری واژه‌‌ها از مهم‌ترین خرده‌‌مهارت‌‌های خواندن است که افراد در سال‌های آغازین مدرسه کسب می‌‌کنند، اما مهارت در درک متن نوشتاری، که پایه و اساس یادگیری و هدف نهایی خواندن است، در سال‌‌های بعد و هم‌گام با افزایش دانش و تجربیات آن‌ها شکل می‌گیرد و رشد می‌‌کند. شیما نبی‌‌فر تلاش کرده است در کتاب زبان‌‌شناسی و خواندن این مهارت زبانی و خرده‌‌مهارت‌‌های آن را برای پژوهش‌گرانِ رشتۀ زبان‌‌شناسی تبیین کند. نگارنده در این مقاله کتاب یادشده را بررسی و نقد کرده و بعضی از امتیازات و کاستی‌‌های آن را برشمرده است. براساس یافته‌‌های این مطالعه، این کتاب نکات مثبتی نظیر پرداختن به مهارت ‌‌خواندن و پیش‌‌نیازهای شناختی آن با تمرکز بر رشتۀ زبان‌‌شناسی را دارد، اما بی‌‌توجهی به بعضی از اصول نگارش و ویرایش، برداشت غلط نویسنده از بعضی از اصطلاحات و مباحث، و بی‌دقتی در کاربرد بعضی از الفاظ تخصصی از نکات منفی این کتاب است که مانع می‌‌شود خواننده‌‌های کتاب در بسیاری از مباحث بتوانند به کُنه مطلب پی ببرند و از مطالب آن کامل بهره‌مند شوند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A Critical Review and Analysis of the Book “Linguistics and Reading”

نویسنده [English]

  • Maryam Dānāye Tous

Associate Professor in Linguistics, Department of English Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran

چکیده [English]

Visual word recognition is one of the most important sub-skills of reading that people learn during the elementary school years. However, reading comprehension that constitutes the basis of learning all academic and non-academic subjects, and the ultimate goal of reading, gradually could be mastered during the next years along with increase in their knowledge and experience. Linguistics and Reading, written by Shimā Nabifar, is a book through which the author has tried to clarify this skill along with its sub-skills. In this paper, this book has been criticized and some of its strengths and weaknesses have been mentioned. Based on the findings of this study, this book has some positive points such as dealing with the reading skill, its sub-skills and cognitive pre-requisites with a focus on linguistics. However, not paying enough attention to some of the principles of writing and editing, the author’s misunderstanding of some of the terms, and carelessness in using some technical terms are among the negative points which could prevent the readers of the book to get the essence of the material and to benefit of it, that much. 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Reading
  • Linguistics
  • Shima Nabifar
  • Booye Kaghaz Publication
دانای طوس، مریم (1384)، اثرات شفافیت و تیرگی خط فارسی بر مهارت زبانی خواندن کودکان طبیعی و نارساخوان رشدی فارسی‌زبان، پایان‌نامة دکتری زبان‌شناسی همگانی (چاپ‌نشده)، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تهران.
دانای طوس، مریم (1390)، «سخن‌‌گفتن: مهارتی مغفول در زبان فارسی»، فصل‌نامۀ علمی ـ پژوهشی نوآوری‌‌های آموزشی، 37.
دانای طوس، مریم (‌‌1395)، «بومی‌سازی و هنجاریابی خرده‌‌آزمون‌‌های معنای تصویر و واژه (خرده‌‌آزمون‌‌های 50-49- 48-47)»، از مجموعة آزمون ارزیابی روانی ـ زبانی پردازش زبان در افراد گیلک ـ فارس‌‌زبان دچار اختلال زبان‌‌پریشی (پالپا-1992)، گزارش طرح پژوهشی (منتشرنشده)، پارک علم و فناوری رشت.
دانای طوس، مریم و بهمن بلوچ (1385)، «تأثیر شفافیت و تیرگی خط فارسی بر عملکرد کودکان طبیعی و نارساخوان در آزمون‌های آگاهی واج‌شناختی»، مجلة زبان و ذهن، ش 1.
دانای‌‌طوس، مریم و مهدی بازیار (1391)، «شاخص‌‌های آموزش گوش‌دادن در دورة ابتدایی: شواهدی از برنامة درسی زبان ملی چند کشور پیش‌رو در زبان‌‌آموزی و ایران»، فصل‌نامۀ علمی ـ پژوهشی نوآوری‌‌های آموزشی، ش 41.
دانشگر، مریم (1396)، «مهارت‌های دانش‌آموختگان نظام متوسطه با محوریت درس زبان و ادبیات فارسی»، دوماه‌نامة جستارهای زبانی، دورة هشتم، ش 1.
شریفی، حسن‌‌پاشا و زهرا دانش‌پژوه (1383)، «سنجش ملی پیش‌رفت تحصیلی زبان‌ فارسی»، مجلة تعلیم و تربیت، ش 79.
نبی‌‌فر، شیما (1394)، زبان‌‌شناسی و خواندن، تهران: بوی کاغذ با همکاری پژوهشکدۀ علوم شناختی.
Adlof, S. M., H. W. Catts, and J. Lee (2010), “Kindergarten Predictors of Second Versus Eighth Grade Reading Comprehension Impairments”, Journal of Learning Disabilities, vol. 43, no. 4.
Borella, E. (2006), Reading Comprehension, Working Memory and Inhibition: A Lifespan Perspective, Unpublished PhD Thesis, University of Geneve.
Cain, K., J. V. Oakhill, M. A. Barnes, and P. E. Bryant (2001), “Comprehension skill, Inference-Making Ability, and Their Relation to Knowledge”, Memory & Cognition, vol. 29, no. 6.
Carrol, D. W. (2008), Psychology of Language, Thomson Wadsworth Publication.
Castles, A. and M. Coltheart (2004), “Is there a Causal Link from Phonological Awareness to Success in Learning to Read?”, Cognition, vol. 91, no. 1.
Dole, J. A., G. G. Duffy, L. R. Roehler, and P. D. Pearson (1991), “Moving from the Old to the New: Research on Reading Comprehension Instruction”, Review of Educational Research, no. 61.
Evans, A. (2013), The Effects of Teaching Analogy-Based Reading and Spelling Strategies to Children in Years Three and Four, Unpublished PhD thesis, New Zealand: Massey University.
Gersten, R., L. S. Fuchs, J. P. Williams, and S. K. Baker (2001), “Teaching Reading Comprehension Strategies to Students with Learning Disabilities: A Review of the Research”, Review of Educational Research, no. 71.
Goswami, U. (1986), “Children’s Use of Analogy in Learning to Read: A Developmental Study”, Journal of Experimental Child Psychology, no. 42.
Goswami, U. and P. Bryant (2016), Phonological Skills and Learning to Read, London: Routledge.
Gough, P. B. and W. E. Tunmer (1986). “Decoding, Reading, and Reading Disability”, Remedial and  Special Education, no. 6.
Goulandris, N. (ed.) (2003), Dyslexia in Different Languages: Cross-Linguistic Comparisons, London: Whurr Publishers.
Harley, T. A. (2013), The Psychology of Language: From Data to theory, New York: Psychology press.
Hannon, B. and M. Daneman (2001), “A New Tool for Measuring and Understanding Individual Differences in the Component Processes of Reading Comprehension”, Journal of Educational Psychology, no. 93.
Kintsch, E. (2005), “Comprehension Theory as a Guide for the Design of Thoughtful Questions”, Topics in Language Disorders, vol. 25, no. 1.
LaBerge, D. and J. Samuels (1974), “Toward a Theory of Automatic Information Processing in Reading”, Cognitive Psychology, no. 6.
Lehtonen, A. and R. Treiman (2007), “Adults' Knowledge of Phoneme–Letter Relationships is Phonology Based and Flexible”, Applied Psycholinguistics, vol. 28, no. 1.
Oney, B. and S. R. Goldman (1984), “Decoding and Comprehension Skills in Turkish and English: Effects of the Regularity of Grapheme-Phoneme Correspondences”, Journal of Educational Psychology, no. 76.
Perfetti, C. A. (1985), Reading Ability, New York: Oxford University Press.
Perfetti, C. A., N. Landi, and J. Oakhill (2005), “The Acquisition of Reading Comprehension Skill”, in: The Science of Reading: A Handbook, M. J. Snowling, and C. Hulme (eds.), Malden: Blackwell Publishing.
Rupley, W. H. and T. R. Blair (1983), Reading Diagnosis and Remediation: Classroom and Clinic), Boston: Houghton Mifflin.
Rupley, W. H. and V. L. Willson (1996), “Content, Domain, and Word Knowledge: Relationship to Comprehension of Narrative and Expository Text”, Reading and Writing: An Interdisciplinary Journal, no. 8.
Snow, C. E. (2002), Reading for Understanding: Toward an R & D Program in Reading Comprehension, Santa Monica, CA: RAND Corporation.
Treiman, R. (1991), “The Role of Intrasyllabic Units in Learning to Read and Spell”, in: Reading Acquisition, London: United Kingdom: Routledge.
Wimmer, H. (1993), “Characteristics of Developmental Dyslexia in a Regular Writing System, Applied Psycholinguistics, no.14.
Yule, G. (2012), The Study of Language, New York: Cambridge University Press.