نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه آموزش زبان فارسی، دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)

2 دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه ارومیه

چکیده

به‌دلیل نقش مهم محتوای آموزشی در امر آموزش زبان، این پژوهش می‌‌کوشد ضمن معرفی رویکرد تکلیف محور، ازمیان کتاب‌‌های آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌‌زبانان، جلد دوم و سوم از مجموعة هفت‌جلدی کتاب‌‌های آموزش فارسی به فارسی (زهرایی و فردی 1390) چاپ جامعة المصطفی ‌العالمیة (ص) را ازمنظر چگونگی استفاده از اصول و مبانی تکلیف محور بررسی کند. ابزار پژوهش پرسش‌نامة زیشنو (2011) با خرده‌‌مقیاس‌‌های تعاریف تکلیف، اجزای تکلیف، چهارچوب تکلیف، دشواری تکلیف، مبانی تجربی برای آموزش زبان مبتنی‌بر تکلیف، و تمرکز بر صورت در آموزش زبان مبتنی‌بر تکلیف است که به ارزش‌یابی آن دو کتاب می‌‌پردازد. نتایج نظرسنجی از 40 مدرس ایرانی و 40 فارسی‌‌آموز غیرایرانی دو مؤسسة آموزش عالی دربارة این دو کتاب نشان می‌‌دهد که اصول طراحی درسی برمبنای رویکرد تکلیف محور در این کتاب‌‌ها ازنظر کمی و کیفی در حد متوسطی است و تا حد مطلوب فاصله دارد. نتایج این پژوهش به برنامه‌‌ریزان آموزشی کمک می‌‌کند تا درس‌‌های کارآمد‌‌تری برای آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌‌زبانان طراحی و تولید کنند و به مدرسان نیز برای آموزش توانش‌‌ ارتباطی در کلاس‌‌های درس یاری می‌‌رساند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Analysis and Assessment of Persian Language Textbooks for Teaching Non-Persian Learners Based on Task-Based Approach

نویسندگان [English]

  • Amirreza Vakilifard 1
  • Roqayeh Habibi 2

1 Associate Professor of Persian Language Didactics, Imam Khomeini International University

2 PhD Candidate of Persian Language and Literature, Urmia University

چکیده [English]

Following the theories and achievements of language didactics and also with the emphasis on form and meaning, there are several approaches in a syllabus on its compiling methods, content selection and organizing the selected elements. Such an approach which is task-based curriculum development has focused on the semantic and communicative dimension rather than the grammatical one fundamentally and has attracted the attention of language educators since the last decade of the previous century. In teaching Persian language to non-Persian, this approach has not been accomplished deeply in any field of studies or analytical ones. Owing to the importance of syllabus content in language teaching, this research, whilst introducing the task-oriented approach, examines the effectiveness of the tasks in the second and the third volume from the 7-volume textbook series, "Teaching the Persian Language in Persian", from the point of analyzing the implementation of principles for the task-oriented approach. A questionnaire, with subscales of the task definitions, task components, task framework, task difficulty, and the empirical basis for task-based language teaching which focuses on form in task-based language teaching, is used to explore the evaluation of the two mentioned volumes. The results deduced from the survey of these two volumes, among 40 Iranian instructors and 40 non-Iranian students from two high educational institutions show that the implementation of curriculum design principles based on task-orientated approach is average in those volumes, on both quantitative and qualitative scale and it is still far from a satisfactory level. The results of this study help the educational syllabus designers to design and create curriculums for teaching Persian to non-Persian speakers more efficiently, as well the instructors to teach communicative competence in classrooms.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Persian Language Textbooks
  • Task-based Approach
  • Syllabus Design
  • Textbook Evaluation
دبیرمقدم، م. و ز. صدیقی‏فر (1391)، «آموزش جمله‏های شرطی زبان فارسی به غیر فارسی‏زبانان: مقایسة دو روش تدریس ساختاری و تکلیف‌‌محور»، پژوهش‌نامۀ آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان، س 1، ش 1.
رحیمی، م. و ح. آژغ (1389)، «تأثیر آموزش تکلیف‌محور بر مهارت خواندن و پیش‌رفت تحصیلی دانشجویان مهندسی در درس زبان تخصصی»، نشریة علمی پژوهشی فناوری آموزش، س 5، ش 2.
زهرایی، ا. و ا. فردی (1390)، آموزش فارسی به فارسی، ج 2، قم: جامعة المصطفی ‌العالمیة (ص).
زهرایی، ا. و ا. فردی (1390)، آموزش فارسی به فارسی، ج 3، قم: جامعة المصطفی ‌العالمیة (ص).
سیف، ع. ا. (1389)، روان‌شناسی پرورشی، تهران: آگاه.
میردهقان، م. و ا. جورقانی (1391)، «تهیة مطالب آموزشی برای آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان برمبنای رویکرد تلفیقی رایانه ـ مبنا و کلاس ـ مبنا در آموزش هم‌زمان مهارت‌های ‌زبان»، پژوهش‌نامة آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان، ش 1.
وکیلی‌فرد، ا.، م. ب. میرزایی حصاریان، و ن. احمدی خلخالی (1398)، «آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان برای اهداف دانشگاهی: ارزیابی کتاب درسی در حوزة علوم اجتماعی»، (پذیرش برای چاپ)، نشریة پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی.
 
Azarnoosh, M. and M. Ganjy (2014), “ESP Book Evaluation: The Case of Management Course Book”, International Journal of Secondary Education, vol. 2, no. 4.
Ellis, R. (2003), “Task Based Language Larning and Teaching”, Oxford: University Press.
Foster P. (1996), “Doing the Task Better: How Planning Time Influences Students”, in: Challenge and Change in Language Teaching, J. Willis and D. Willis (eds.), Australia: Macmillan Education.
Jamshidnegad, A. (2011), “An innovative Approch to Understanding Oral Probles in Foreign Language Learning             and Comunication”, Journal of Academic and Applied      Studies, vol. 1, no. 1.
Krashen, S. D. (1985), The Input Hypothesis: Issues and Implications, New York: Longman.
Long, M. H. (2009), “Language Teaching”, in: The Handbook of Language Teaching, M. H. Long, and C. J. Doughty (eds.), United Kingdom: Wiley-Blackwell Publishing.
Long, M. and G. CrooKes (1991), “Three Approaches to Task-Based Syllabus Design”, ESL Quarterly, vol. 10, no. 1.
McDonough, J. and Ch. Shaw (2003), Materials and Methods in ELT: a Teacher's Guide, United Kingdom: Blackwell Publishing.
Nunan, D. (1988), Syllabus Design, Oxford: Oxford University           Press.
Nunan, D. (1989), Designing tasks for the Communicative Classroom, New York: Cambridge University Press.
Nunan, D. (2004), Task-Based Language Teaching: A Comprhensively Revised Edition of Designing Tasks for the Communicative Classroom, Cambridege: Cambridege University Press.
Richards, J. C. and T. Rodgers (2003), “Approaches and Methods in Language Teaching”, Cambridge: Cambridge University Press.
Richards, J. C. and W. A. Renandaya (2002), “Methodology in Language Teaching: An Anthology of Current Practice”, New York: Cambridge University Press.
Robinson, P. (2009), “Syllabus Design”, in: The Handbook of Language Teaching, M. H. Long, and C.J. Doughty (eds.), United Kingdom: Wiley-Blackwell Publishing.
Shavelson, R. J. and P. Stern (1981), “Research on Teachers’ Pedagogical Thoughts, Judgments, Decisions, and Behavior”, Review of Educational Research, vol. 51, no. 4.
Skehan, P. (1996), “A Framework for Task-Based Approaches to instruction”, Applied Linguistics,  no. 17.
Skehan, P. (1998), A Cognitive Approach to Language Learning, Oxford: Oxford University Press.
Swain, M. (1985), “Communicative Competence: Some Roles of Comprehensible Input and Comprehensible Output in its Development”, in: Input in Second Language Acquisition, S. M. Gass and C. G. Madden (eds.), Rowley, MA: Newbury House.
Sawir, S. (2005), “Language Difficulties of international Students in Australia: The Effects of Prior Learning Experience”, Internatioan Educational Journal, vol. 6, no. 5.
Willis, J. R. and D. Willis (2007), Doing Task-Based Teaching, Oxford: Oxford University Press.
Zishnu, Z. A. (2011), An Evaluation of the Tasks of IX-X Textbook English for Today: An Empirical Study, Unpublished thesis, Bangladesh: Brac University.