نوع مقاله : پژوهشی
نویسنده
استادیار گروه پژوهشی تاریخ فرهنگی، پژوهشکدۀ علوم تاریخی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی،
چکیده
نگارنده در این پژوهش علل التزام تغییر سرفصلهای درسی رشتۀ باستانشناسی را در تمام مقاطع آن نه براساس سلایق، بلکه برمبنای الگو و مدل برنامهریزی درسی مبتنیبر شایستگی بررسی و تبیین کرده است. برنامههای درسی در این رشته در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد بیش از سی سال است که بازبینی نشده است و برنامههای درسی دورۀ دکتری نیز از ابتدای تأسیس این مقطع به همین شکل بوده است. امروزه، در جهان برنامههای درسی براساس مهارتمحوری تنظیم میشوند و عناصر بسیاری در تدوین این برنامهها موردنظر قرار میگیرد. در این پژوهش با درنظرگرفتن مهارتهای عمومی تعریفشده برای دانشآموختۀ باستانشناسی در شبکۀ اطلاعات شغلی آمریکا (O*NET) بهمنزلۀ شاخص تحلیل محتوای شایستگی آموزشی باستانشناسی در ایران میزان همپوشانی برنامههای درسی با این مهارتهای مرجع بازبینی شده است. هدف اصلی نیز تأکید بر لزوم بازبینی درسها برمبنای رویکرد برنامهریزی درسی مبتنیبر شایستگی است. گردآوری دادههای موردنیاز در این پژوهش بهصورت کتابخانهای و اسنادی و شیوۀ پردازش دادهها توصیفی و تحلیلی است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
An Analysis of the Obligation to Review Archaeology Curriculum Based on Competency-Based Curriculum Approach
نویسنده [English]
- Mahsa Veisi
Assistant Professor of Cultural History, Research Institute for Historical Sciences, Institute for Humanities and Cultural Studies
چکیده [English]
This study examines the reasons for the commitment to change in the Archaeology curriculum at all levels of its curriculum, not based on preferences but on the basis of competency-based curriculum models. The undergraduate and postgraduate courses in this field have not been reviewed for more than thirty years, and the PhD curriculum has been the same since its beginning. Today, in the world, curricula are shifting to skill-based, and many elements are being considered in formulating these programs. This study, considering the skills defined for archaeological graduates in the US Occupational Information Network (O * NET) as an index of the content analysis of archaeological educational competence in Iran, examines the relevance of this. The chapters deal with the skills. Its main purpose is to emphasize the need to review these courses based on a competency-based curriculum approach. The collection of data required in this study is library and documentary, and the method of data processing is descriptive and explanatory.
کلیدواژهها [English]
- Archaeology
- Curriculum
- Skills
- Competency Approach