نوع مقاله : پژوهشی

نویسنده

استادیار علوم تربیتی، عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

هدف این مقاله ارزش‌یابی، نقد، و تحلیل کتابی در حوزۀ تدریس است. در ارزش‌‌‌یابی کتاب از روش تحلیلی استفاده شده است. نمونۀ بررسی‌شده کتاب مهارت‌های آموزشی و پرورشی (روش‌ها و فنون تدریس) جلد اول، تألیف حسن شعبانی، است. کتاب موردمطالعه براساس شاخص‌‌های ظاهری و محتوایی فرم نقد کتب درسی دانشگاهی، شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی موردبررسی قرار گرفته است. براساس یافته‌‌های تحقیق، کتاب مدنظر امتیازات و نکات مثبتی دارد، مانند بیان مقدمه و اهداف در ابتدای هر فصل، استفاده از جداول و نمودارها، ارائۀ مدل مفهومی در ابتدای هر بخش، سلیس و قابل‌فهم‌بودن اثر، مرتبط‌بودن عنوان کتاب با نیازهای حرفه‌‌ای دانشجومعلمان. هم‌چنین کاستی‌‌ها و نقاط ضعف آن عبارت است از فاقد الگوی آموزشی اقناع‌کننده، بهره‌نبردن از یافته‌های علمی جدید، عدم تناسب در ارائۀ مطالب، عدم طرح سؤال‌‌های مبتنی‌بر ایجاد انگیزه و تفکر انتقادی، تکرار مخل برخی از مباحث کتاب با سایر دروس وابسته و کاستی‌‌هایی در نحوۀ استناددهی، بهره‌نبردن از منابع جدید، تنظیم چکیده و حجم و طرح جلد نامناسب کتاب.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A Critique of Educational Skills (Teaching Methods and Techniques)

نویسنده [English]

  • Batool Sabzeh

Assistant Professor of Educational Science, Farhangian University, Department of Educational Science, Tehran, Iran

چکیده [English]

The purpose of this research is to evaluate, criticize, and analyze the book in the field of teaching. The analytical method is used in book evaluation. The first example of the book Teaching and Learning Skills (Teaching Methods and Techniques) is the first volume by Hassan Shaabani. The textbook has been studied based on the content and format of academic textbook critique, textbook review, and humanities textbook review. Based on the research findings, this book has some advantages and disadvantages such as the introduction of goals and objectives at the beginning of each chapter, the use of tables and diagrams, the presentation of conceptual models at the beginning of each chapter, students’ professional needs, as well as shortcomings and weaknesses such as lacking a persuasive educational model, lack of new scientific findings, inadequate presentation, lack of motivational and critical thinking questions, and repeated disruption of some book topics with other related lessons. The other shortcomings include how to cite, overlooking new sources, adjust abstract, volume, and book cover design which are inappropriate to reduce book productivity and efficiency for the audience.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Book Reviews
  • Teaching Methods and Techniques
  • Teacher Preparation
آرمند، محمد و حسن ملکی (1396)، مقدمه‌‌ای بر شیوۀ طراحی و تألیف کتاب درسی دانشگاهی، تهران: سمت.
الوانی، مهدی (1379)، تصمیم‌گیری و تعیین خط‌مشی دولتی، تهران: سمت.
رضی، احمد (1388)، «شاخص‌‌های ارزیابی و نقد کتاب‌‌های درسی دانشگاهی»، سخن سمت، ش 21.
شعبانی، حسن (1398)، مهارت‌‌های آموزشی و پرورشی (روش‌ها و فنون تدریس)، ج اول، تهران: سمت.
لیپونکا، مری الن (1391)، نحوۀ نگارش و تهیۀ کتاب درسی دانشگاهی، ترجمۀ مریم جابر و دیگران، تهران: سمت.
مایرز، چت (1374)، آموزش تفکر انتقادی، ترجمۀ خدایار ابیلی، تهران: سمت.
ملکی، حسن (1385)، «مبانی و معیارهای نقد کتاب درسی دانشگاهی»، سخن سمت، ش 17.
نجیبی، مهدی (1382)، «آیین چکیده‌نویسی»، پژوهشنامۀ پردازش و مدیریت اطلاعات، دورۀ 19، ش 1 و 2.
 
Anderson, L. W. (2004), Increasing Teacher Effectiveness, 2nd ed., Paris: UNESCO, International Institute for Educational Planning.
Danielson, C. (2007), Enhancing Professional Practice: A Framework for Teaching, ASCD.‏
Khutoroskoi, A. V. (2006), “The Place of Textbook in the Didactic System”, Russian Education and Society, vol. 48, no. 3.
UNESCO (2005), A Comperhensive Strategy for Textbooks and Learning Materials, Paris: UNESCO.