نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی

2 دانشیار تکنولوژی آموزشی، دانشکدۀ روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی.

چکیده

کتاب گرافیک درخدمت یادگیری حاصل تلاش ارزش‌مند روت کالوین کلارک و چاپتا لاینز در تبیین گرافیک در تسهیل یادگیری است. فرض اصلی کتاب آن است که کاربرد گرافیک (عناصر بصری) درکنار کلمات در مقایسه با کلمات به‌تنهایی، یادگیری را تسهیل می‌کند. تلاش مؤلفان در ارائۀ مطالب با ویژگی‌هایی ازجمله استفاده از شواهد تحقیقاتی و نظریۀ شناختی مبتنی‌بر عمل در موقعیت‌های آموزشی واقعی و بیانی روشن و یک‌پارچه و به‌روزبودن هم‌راه است تا این کتاب را از دیگر کتاب‌های موجود در طراحی گرافیکی متمایز سازد. ویژگی‌ خاص دیگر کتاب، بهره‌گیری از راه‌نماها یا دستورالعمل‌های گرافیکی در چگونگی استفاده از عناصر بصری برای تقویت فرایندهای روان‌شناسی یادگیری و برای یادگیری گونه‌های مختلف محتوای درس‌هاست. وجود نقشۀ کلی از کتاب و تبیین موقعیت هر بخش و هر فصل در ارتباط با مجموعۀ مطالب موجب یک‌پارچگی و شکل‌گیری نقشۀ ذهنی شده است. لیکن در انتخاب موضوعات و مفاهیم کلی مطرح‌شده، دلایل نویسندگان به‌درستی مشخص نشده است و هم‌چنین نقدهایی در زمینۀ نادیده‌گرفتن سبک‌های یادگیری، محیط یادگیری و عدم تبیین آموزش و یادگیری وارد است. این کتاب یکی از منابع رشتۀ تکنولوژی آموزشی است و شایسته است تا ابعاد اثرگذاری آن بر آموزش و یادگیری موردبررسی قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A Book Review of Graphic for Learning Proven Guidelines for Planning, Designing, and Evaluating Visuals in Traning Materials

نویسندگان [English]

  • Sakineh Talebi 1
  • Mohammad Reza Nili Ahmadabadi 2

1 PhD Student in Educational Technology, Allameh Tabataba'i University, Tehran Iran

2 Professor of Educational Technology, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran

چکیده [English]

The book “Graphics for Learning” is the result of the valuable efforts of Ruth Colvin Clark and Chopeta Lyones in explaining graphics to facilitate learning. The main premise of the book is that the use of graphics (visual elements) alongside words facilitates learning compared to words alone. The authors’ efforts in presenting the material are accompanied by features such as the use of research evidence and action-based cognitive theory in real-life learning situations, clear and integrated expression, and up-to-datedness, to distinguish this book from other books in graphic design. Another special feature of the book is the use of graphic guides or instructions on how to use visual elements to enhance the processes of learning psychology and to learn different types of course content. The existence of a general map of the book and an explanation of the position of each section and each chapter in relation to the collection of contents have led to the integration and formation of a mental map. However, in selecting the general topics and concepts, the authors’ reasons have not been properly identified, and there are also criticisms about ignoring learning styles, learning environment, and not explaining teaching and learning. This book is one of the resources in the field of educational technology, and it is worthwhile to examine the dimensions of its effectiveness in teaching and learning.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Graphics
  • Visual Elements
  • Learning
  • Clark and Lyons
افضل‌نیا، محمدرضا (1393)، تکنولوژی یادگیری، تهران: سمت.
باقری نوع‌پرست، خسرو (1397)، نقد، احقاق حق است، فایل صوتی سخن‌رانی در پانزدهمین جشن‌وارۀ نقد کتاب، 1 بهمن 1397 @khasrowbagheri
باقری نوع‌پرست، خسرو (1397)، دیویی پس از یک سده با نقد کتاب دموکراسی و تعلیم و تربیت جان دیویی، @khosrowbaghori
رایسر، رابرت ای و جان وی دمپسی (1395)، طراحی و تکنولوژی آموزشی، روندها و مسائل، ترجمۀ مرتضی کرمی و جواد غلامی، تهران: آییژ.
سیف، علی‌اکبر (1397)، روان‌شناسی تربیتی، تهران: پیام نور.
فردانش، هاشم (1394)، طراحی آموزشی: مبانی، رویکردها و کاربردها، تهران: سمت.
فردانش، هاشم (1394)، مبانی نظری تکنولوژی آموزشی، تهران: سمت.
کلارک، روت کالوین و چاپتا لاینز (1395)، گرافیک درخدمت یادگیری، ترجمۀ مجید اخگر، تهران: سمت.
کلارک، روت کالوین و ریچارد ای مایر (1393)، یادگیری الکترونیکی و علم آموزش، ترجمۀ خدیجه علی‌آبادی، اکرم اسکندری و مصطفی کنعانی، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
گانیه، رابرت میلز (1393)، شرایط یادگیری و نظریۀ آموزشی، ترجمۀ جعفر نجفی‌­زند، تهران: رشد.
لاپتن، الن (1394)، تفکر طراحی در گرافیک، آن‌سوی طوفان مغزی، ترجمۀ نازیلا محمد قلی‌زاده، تهران: فرهنگ‌سرای میردشتی.
نوروزی، داریوش و سیدعباس رضوی (1393)، مبانی طراحی آموزشی، تهران: سمت.
واژه‌های مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی (1390)، وبگاه فرهنگستان زبان و ادب فارسی، بازبینی‌شده در ۲۹ آذر.
یوهانسون، پاول و اریک پرجونز (2014)، خلاصۀ کتاب مقدمه‌ای بر علم طراحی، حامد حسینی ضرابی و حامد عباسی: <https://www.sbu.ac.ir/Cols/FEP/resvp/FEP_workshops_Aban3>.
 
Dewey, John (2004), Democracy and Education, AAKAR.
Mercier, E., S. Goldmans and A. Booker (2010), “Focusing on Process: Evidence Ideas to Promote Learning through the Conaborative Design Process”, Educating learning Technology Designers, C. Diegueno, S. Goldman, and M. Clarets (eds.), New York and London: Routledge.
Online Dictionary, Merriam-Webster (Retrieved 22-05-2009), Knowledge or a System of Knowledge Covering General Truths or the Operation of General Laws Especially as Obtained and Tested through Scientific Method ...such Knowledge or such a System of Knowledge Concerned with the Physical World and its ,Phenomena, Popper 2002.
Wilson, Edward (1999), Consilience: The Unity of Knowledge, New York: Vintage.
<http://www.ghlealam.ir/user Details/4843/>.