نوع مقاله : پژوهشی
نویسنده
دانشیار گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور
چکیده
هدف پژوهش نقدی بر ترجمۀ کتاب مبانی بازاریابی ورزشی، اثر برندا پیتز و دیوید استاتلر، است. سیدمرتضی عظیمزاده، فاطمه حیدری، و ابوالقاسم بزمآرا آن را ترجمه کردند و در انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد در 1396 چاپ شد. برای نقد از روش کاوشگری فلسفی انتقادی استفاده شد و رویکرد کتاب تحلیل ترجمۀ کتاب اصلی بود. ابزار نقد کاربرگ نقد کتب درسی و دانشگاهی شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی بود. نتایج برآمده از تحلیل محتوای کیفی نشان داد که در نقد شکلی کتاب مزایایی شامل طرح جلد، حروفنگاری، کیفیت چاپ، و صحافی مناسب وجود دارد. مزایای محتوایی شامل برخورداری از «تناسب محتوا با اهداف درس موردنظر و پوشش بسیاری از سرفصلهای مصوب»، «همخوانی کتاب با سطح علمی دانشجویان»، «استفادۀ مناسب از ابزارهای علمی مختلف»، و «پاسخگویی به نیازهای علمی و کاربردی جامعه» است. از کاستیها و معایب کتاب موردبررسی میتوان به «یکدستنبودن نوشتار برخی کلمات»، «همساننبودن ترجمۀ برخی کلمات»، و «متناسبنبودن تصویر روی جلد با عنوان» اشاره کرد. همچنین برخی از مفاهیم بهخوبی تبیین نشده و مترجم توضیحات تفصیلی و تشریحی را ارائه نکرده است. درمجموع اثر موردبررسی یکی از بهترین کتابهای ترجمهشده در حوزۀ مبانی بازاریابی ورزشی است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
A Critique Review of the book Fundamentals of Sports Marketing
نویسنده [English]
- Hamid Ghasemi
Associate Professor of Sport Management Department of Payame Noor University, Tehran
چکیده [English]
The purpose of this study was to criticize the translation of book “Fundamentals of Sports Marketing” by Berenda G. Pitss and David Kent Stotler. This book was translated into Persian by Morteza Azimzadeh, Fateme Heidari and Abolghasem Bazmara and published by Ferdowsi University of Mashhad in 2017. A critical philosophical exploration was used to review this book. The criticism tool was a worksheet for reviewing textbooks in the Humanities Textbooks. Qualitative content analysis showed some findings. The book’s positive points included a form of cover design, typography, print quality, and proper bookbinding. These positive points of content dimension included the appropriateness of the content of the book with the objectives of the lesson in question and covering many of the chapters approved, matching the book with the scientific level of students, proper use of different scientific tools, and meeting the scientific and practical needs of the community. The weak points included inconsistency in the text of some words, inconsistency in the translation, and inconsistency in the title with the cover image. Also, some concepts are not well explained, and detailed interpretations are not provided by the translator. Overall, the work under review is one of the best-translated books in the basics of sports marketing.
کلیدواژهها [English]
- Critique
- Book
- Sports Marketing
- Berenda G. Pitss
- David Kent Stotler
- Seyed Morteza Azimzadeh