نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، مدیریت دولتی، گرایش رفتار سازمانی، گروه مدیریت دولتی، دانشکدۀ مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 استاد، مدیریت دولتی، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

3 استادیار، مدیریت دولتی، مرکز آموزش مدیریت دولتی، تهران، ایران

چکیده

اعتماد عاملی حیاتی و ضروری برای موفقیت‌های فردی و سازمانی است که باعث افزایش نظم، ثبات، و قابلیت پیش‌بینی آینده می‎شود. پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی اعتماد درون‌سازمانی از طریق کنش جمعی در آموزش‌وپرورش شهر تهران انجام ‌شده است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از نظر رویکرد اکتشافی، و از لحاظ نحوۀ تجزیه‌وتحلیل داده‌ها آمیخته (کیفی ـ کمّی) است. در فاز کیفی، گروهی از خبرگان شامل مدیران ارشد، استادان، و مشاوران برجستۀ حوزۀ مدیریت سازمان به‌عنوان جامعۀ آماری در نظر گرفته شدند. با استفاده از روش نمونه‌گیری گلوله‌برفی، نُه نفر از خبرگان موردمصاحبۀ عمیق قرار گرفتند. در فاز کمّی نیز، همۀ کارکنان آموزش‌وپرورش شهر تهران به‌عنوان جامعه در نظر گرفته شدند. 377 نفر نمونۀ آماری انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها در فاز کیفی تحقیق مصاحبه‌های عمیق و غیرساختاریافته با خبرگان بود. داده‌ها براساس روش تئوری داده‌بنیاد (کدگذاری‌های باز، محوری، و انتخابی) موردتجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند. در فاز کمّی تحقیق از پرسش‌نامه‌ای بسته و محقق‌ساز استفاده شد و برای انجام تجزیه‌وتحلیل‌های توصیفی و استنباطی، از نرم‌افزارهای Spss، Lisrel، و Smart-pls استفاده شد. نتایج نشان داد که کنش جمعی درون و میان لایه‌های ساختاری سازمان از طریق بازطراحی فرایندهای سازمانی می‌تواند موجبات اعتماد درون‌سازمانی در آموزش‌وپرورش تهران را رقم زند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Mixed Method Research of Intra-Organizational Trust Model Based on Collective Reaction (Case Study: Tehran Education)

نویسندگان [English]

  • Saeed Azadeh 1
  • Ali Akbar Farhangi 2
  • Seyed Mohammad Zahedi 3

1 PhD Student, Faculty of Management and Economics, Science and Research Branch Islamic Azad University, Tehran, Iran

2 Professor, Faculty of Management and Economics, Science and Research Branch Islamic Azad University, Tehran, Iran

3 Assistant Professor, Governmental Management Training Center, Tehran, Iran

چکیده [English]

Trust is a vital and essential factor for individual and organizational success that increases order, stability and predictability of the future. The aim of this study is to design a model of intra-organizational trust through collective action in education in Tehran. Experts including senior managers, professors and leading consultants in the field of management of the organization were considered as the statistical community. Nine experts were interviewed in-depth using the snowball sampling method. In the quantitative phase, all education staff in Tehran were considered as a community. Three hundred seventy-seven were selected as a statistical sample. Data collection tools in the qualitative phase of the research were in-depth and unstructured interviews with experts. The data were analyzed based on the data theory method (open, axial and selective coding). In the quantitative phase of the research, a closed and researcher-made questionnaire was used. SPSS, LISREL and smart-PLS software were used for descriptive and inferential analysis. The results showed that collective action within and between the structural layers of the organization through the redesign of organizational processes can increase intra-organizational trust in education in Tehran.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Intra-Organizational Trust
  • Collective Action
  • Mixed Method
  • Tehran Education
پورمختاری، الهام و فریبا کریمی (1395)، «پیش‌بینی رفتارهای انحرافی کارکنان ستادی آموزش‌وپرورش شهر اصفهان براساس اعتماد سازمانی»، فصل‌نامۀ رهبری و مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، س 10، ش 3.
جابر انصاری، محمدرضا، رضا نجف‌بیگی، و سیدمهدی الوانی (1395)، «راه‌کارهای ارتقای اعتماد عمومی به سازمان‌های دولتی»، مجلۀ قدرت نرم، ش 15.
دانایی‌فرد، حسن، علی رجب‌زاده، و علی حصیری (1383)، «ارتقای اعتماد درون‌سازمانی در بخش دولتی: بررسی نقش شایستگی مدیریتی مدیران»، پژوهش‌های مدیریت، س 2، ش 4.
شمس، شهاب‌الدین و امیر اسفندیاری‌مقدم (1394)، «ارتباط ابعاد مختلف اعتماد سازمانی با رضایت شغلی کارکنان»، مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، س 23، پیاپی 77.
متوسلی، محمود، زینب آیینی، و ژیلا ترابی (1395)، «کنش جمعی؛ مکانیزمی در مسیر توسعۀ کارآفرینی مولد»، فصل‌نامۀ پژوهش‌نامۀ اقتصادی، س 16، پیاپی 61.
نوتاش، هادی و دیگران (1398)، «شناسایی شایستگی‌های مؤثر بر اعتمادپذیری عامل توسعۀ خوشۀ کسب‌وکار»، مجلۀ علمی ‌‌ـ پژوهشی مدیریت سرمایۀ اجتماعی، دورۀ 6، ش 2.
 
Arnott, D. C. (2007), “Trust–Current Thinking and Future Research”, European Journal of Marketing, vol. 41, no. 9-10.
Barraud-Didier, V., M. C. Henninger, and A. El. Akremi (2012), “The Relationship between Member’s Trust and Participation in Governance of Cooperatives: The Role of Organizational Commitment”, International Food and Agribusiness Management Review, vol. 15, no. 1.
Bstieler, L., M. Hemmert, and G. Barczak (2017), “The Changing Bases of Mutual Trust Formation in Inter-Organizational Relationships: A Dyadic Study of University-Industry Research Collaborations”, Journal of Business Research, vol. 74.
Chathoth, P. K. et al. (2011), “Assessing Dimensions of Organizational Trust across Cultures: A Comparative Analysis of US and Indian Full Service Hotels”, International Journal of Hospitality Management, vol. 30, no. 2.
Hosmer, L. T. (1995), “Trust: The Connecting Link between Organizational Theory and Ethics”, Acal. Management, vol. 20.
Hotte, N., R. Kozak, and S. Wyatt (2019), How Institutions Shape Trust during Collective Action: A Case Study of Forest Governance on Haida Gwaii”, Forest Policy and Economics, vol. 107.
Kazlauskiene, E. and I. Bartuševičiene (2013), “Trust Dimensions in the Business Relationship”, Intellectual Economics, vol. 7, no. 4.
Lewicki, R. J. and B. B. Bunker (1995), “Trust in Relationships: A Model of Trust Development and Decline”, in: Conflict, Coopration, and Justice, B. B. Bunker and J. Z. Rubin (eds.), San Francisco: Jossey-Bass.
Luhmann, N. (1988), “Famility, Confidence, Trust: Problems and Alternative”, in: Trust: Making and Breaking Cooperative Ralations, D. Gambetta Cambridge (ed.), MA: Oxford University Press.
MacDuffie, J. P. (2011), “Inter-Organizational Trust and the Dynamics of Distrust”, Journal of International Business Studies, vol. 42, no. 1.
Mayer, R. C., J. H. Davis, and F. D. Schoorman (1995), “Anintegrative Model of Organizational Trust”, Acad. Manage, Review, vol. 20.
Rooter J. B. (1967), “A New Scale for the Measurement of Interpersonal Trust”, Journal of Personality, vol. 35.
Schilke, O. and K. S. Cook (2013), “A Cross-Level Process Theory of Trust Development in Interorganizational Relationships”, Strategic Organization, vol. 11, no. 3.
Tadesse, G. and G. T. Kassie (2017), “Measuring Trust and Commitment in Collective Actions: Evidence from Farmer’s Marketing Organizations in Rural Ethiopia”, International Journal of Social Economics, vol. 44, no. 7.
Vanneste, B. S., P. Puranam, and T. Kretschmer (2014), “Trust over Time in Exchange Relationships: Metaanalysis and Theory”, Strategic Management Journal, vol. 35, no. 12.
Williamson, O. (1993), “Calculativeness, Trust, and Economic Organization”, Journal of Law Economics, vol. 34.
Zucer, L. G. (1986), “Production of Trust: Institutional Sources of Economic Structure 1840-1920”, Research Organization, Behavioure, no. 8.