نوع مقاله : پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری، مدیریت دولتی، گرایش رفتار سازمانی، گروه مدیریت دولتی، دانشکدۀ مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 استاد، مدیریت دولتی، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 استادیار، مدیریت دولتی، مرکز آموزش مدیریت دولتی، تهران، ایران
چکیده
اعتماد عاملی حیاتی و ضروری برای موفقیتهای فردی و سازمانی است که باعث افزایش نظم، ثبات، و قابلیت پیشبینی آینده میشود. پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی اعتماد درونسازمانی از طریق کنش جمعی در آموزشوپرورش شهر تهران انجام شده است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از نظر رویکرد اکتشافی، و از لحاظ نحوۀ تجزیهوتحلیل دادهها آمیخته (کیفی ـ کمّی) است. در فاز کیفی، گروهی از خبرگان شامل مدیران ارشد، استادان، و مشاوران برجستۀ حوزۀ مدیریت سازمان بهعنوان جامعۀ آماری در نظر گرفته شدند. با استفاده از روش نمونهگیری گلولهبرفی، نُه نفر از خبرگان موردمصاحبۀ عمیق قرار گرفتند. در فاز کمّی نیز، همۀ کارکنان آموزشوپرورش شهر تهران بهعنوان جامعه در نظر گرفته شدند. 377 نفر نمونۀ آماری انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها در فاز کیفی تحقیق مصاحبههای عمیق و غیرساختاریافته با خبرگان بود. دادهها براساس روش تئوری دادهبنیاد (کدگذاریهای باز، محوری، و انتخابی) موردتجزیهوتحلیل قرار گرفتند. در فاز کمّی تحقیق از پرسشنامهای بسته و محققساز استفاده شد و برای انجام تجزیهوتحلیلهای توصیفی و استنباطی، از نرمافزارهای Spss، Lisrel، و Smart-pls استفاده شد. نتایج نشان داد که کنش جمعی درون و میان لایههای ساختاری سازمان از طریق بازطراحی فرایندهای سازمانی میتواند موجبات اعتماد درونسازمانی در آموزشوپرورش تهران را رقم زند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Mixed Method Research of Intra-Organizational Trust Model Based on Collective Reaction (Case Study: Tehran Education)
نویسندگان [English]
- Saeed Azadeh 1
- Ali Akbar Farhangi 2
- Seyed Mohammad Zahedi 3
1 PhD Student, Faculty of Management and Economics, Science and Research Branch Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Professor, Faculty of Management and Economics, Science and Research Branch Islamic Azad University, Tehran, Iran
3 Assistant Professor, Governmental Management Training Center, Tehran, Iran
چکیده [English]
Trust is a vital and essential factor for individual and organizational success that increases order, stability and predictability of the future. The aim of this study is to design a model of intra-organizational trust through collective action in education in Tehran. Experts including senior managers, professors and leading consultants in the field of management of the organization were considered as the statistical community. Nine experts were interviewed in-depth using the snowball sampling method. In the quantitative phase, all education staff in Tehran were considered as a community. Three hundred seventy-seven were selected as a statistical sample. Data collection tools in the qualitative phase of the research were in-depth and unstructured interviews with experts. The data were analyzed based on the data theory method (open, axial and selective coding). In the quantitative phase of the research, a closed and researcher-made questionnaire was used. SPSS, LISREL and smart-PLS software were used for descriptive and inferential analysis. The results showed that collective action within and between the structural layers of the organization through the redesign of organizational processes can increase intra-organizational trust in education in Tehran.
کلیدواژهها [English]
- Intra-Organizational Trust
- Collective Action
- Mixed Method
- Tehran Education