نوع مقاله : پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه مدیریت، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران

چکیده

امروزه اندیشمندان و سیاست‌گذاران برای مدیریت منابع انسانی نقش‌های جدیدی متصورند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها «ابتنا بر شایستگی» در همۀ کارکردهای مدیریت منابع انسانی از برنامه‌ریزی و انتخاب به‌مثابۀ فرایندهای ورودی تا توسعه، نگه‌داشت، و فرایندهای خروجی منابع انسانی است. هدف این مقاله، نقد و بررسی کتاب مدیریت منابع انسانی مبتنی‌بر شایستگی، اثر دیوید دوبوا و دیگران اوست. در این مقاله، برمبنای دو روش نقد صورت‌گرایانه که بر فرم یعنی عناصری مانند ساختار و نگارش متمرکز است، نقد پژوهشی که به محتوا اصالت می‌دهد، و نیز براساس معیارهای شورای نقد و بررسی متون و کتب علوم انسانی به نقد اثر پرداخته شده است. یافته‌ها نشان داد که نقاط قوت اصلی کتاب برخورداری توأمان از هر دو دیدگاه نظری و کاربردی، توجه به بافتار سازمانی در کاربرد شایستگی‌ها، و مقابله و مقایسۀ فرایندهای سنتی با فرایندهای شایستگی‌محور منابع انسانی است. درعین‌حال، این کتاب نقاطی بهبودیافتنی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به روزآمدنبودن منابع به‌رغم تجدید‌چاپ‌ کتاب، اشاره به موضوعات کم‌ارتباط با مفهوم اصلی کتاب، و لزوم تبیین شیوه‌های جدید فرایندهای مدیریت منابع انسانی در رویکرد شایستگی‌محور اشاره کرد. درپایان، برمبنای یافته‌ها، پیش‌نهادهایی در دو سرفصل شکلی و محتوایی ارائه شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A Critical Review on the Book Competency-Based Human Resource Management

نویسنده [English]

  • Elham Ebrahimi

Assistant professor, Management Department, Institute for Humanities and Cultural Studies, Tehran, Iran

چکیده [English]

Today, thinkers and policymakers envision new roles for human resource management, one of the most important one is “competency-basing” in all functions of human resource management from planning and selection as input processes to the development and maintenance and output processes of human resources. The purpose of this article is to review the Competency-Based Human Resource Management book by David Dubios et al. The book is reviewed and criticized based on two methods of formalist critique that focuses on form - elements such as structure and writing- and research critique that gives originality to the content, and also based on the criteria of the Iranian Council for Reviewing Books and Text on Human Sciences. Findings showed that the main strengths of the book are having a theoretical and practical perspective, paying attention to the organizational context in the application of competencies and confronting and comparing traditional with competency-based human resource processes. This work also has points for improvement, the most important of which are the lack of up-to-date references despite the reprint of the book, issues unrelated to or less related to the main concept of the book, and the need to explain new methods of human resource management processes in the competency-based approach. In the end, based on the findings, suggestions were made in two headings of form and content.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Human Resource Management
  • Competency
  • Competency Based Human Resources
  • Formalist Criticism
  • Research Criticism
اولریش، دیو و دیگران (۱۳۹۶)، شایستگی‌های منابع انسانی، شناخت عمیق تعامل افراد و کسبوکار، ترجمۀ مسعود بینش و افشین دبیری، تهران: سازمان مدیریت صنعتی.
درودی، فریبرز (1393)، «درآمدی بر انواع نقد و کارکردهای آن»، فصل‌نامۀ نقد کتاب، س1، ش 3 و4.
دوبوا، دیوید و دیگران (1398)، مدیریت منابع انسانی مبتنی‌بر شایستگی، ترجمۀ فرشته امین و فاطمه کرمی، تهران: دانشگاه تهران.
علی‌پور، صدیقه (1389)، «تحلیل ساختاری نقد»، فصل‌نامۀ پژوهش زبان و ادبیات فارسی، س 19، ش 4.
قره‌باغی، علی‌اصغر (1388)، هنر نقد هنری، تهران: سورۀ مهر.
نوئه، ریموند و دیگران (۱۳۹۶)، مدیریت منابع انسانی: کسب مزیت رقابتی، ترجمۀ الهام ابراهیمی، تهران: کتاب مهربان.
 
Armstrong, M. (2018), Handbook of Performance Management: An Evidence-Based Guide to Delivering High Performance, New York: Kogan Page.
Buller, P. F. and G. M. McEvoy (2012), “Strategy, Human Resource Management and Performance: Sharpening Line of Sight”, Human Resource Management Review, vol. 22, no. 1.
Draganidis, F. and G. Mentzas (2006), “Competency Based Management: A Review of Systems and Approaches”, Information Management and Computer Security, vol. 14, no. 1.
Dubois, D. and W. J. Rothwell (2010), Competency-Based Human Resource Management, London: Davies-Black.
Guo, L. and Y. Volz (2021), “Toward a New Conceptualization of Journalistic Competency: An Analysis of US Broadcasting Job Announcements”, Journalism and Mass Communication Educator, vol. 76, no. 1.
Hoffmann, T. (1999), “The Meanings of Competency”, Journal of European Industrial Training, vol. 23, no. 6.
Hosking, A. (2015), “SHRM HR Professional Competency Model under the Spotlight: International Waters-Global Masterclass”, HR Future, no. 1.
Javidan, M. et al. (2006), “In the Eye of the Beholder: Cross Cultural Lessons in Leadership from Project GLOBE”, Academy of Management Perspectives, vol. 20, no. 1.
Lado, A. A. and M. C. Wilson (1994), “Human Resource Systems and Sustained Competitive Advantage: A Competency-Based Perspective”, Academy of Management Review, vol. 19, no. 4.
Mercer, W. (1995), Competencies, Performance and Pay, New York: William M. Mercer.
Midhat Ali, M. et al. (2021), “Competency Framework Development for Effective Human Resource Management”, SAGE Open, vol. 11, no. 2.
Milkovich, G., J. Newman, and B. Gerhart (2016), Compensation, New York: McGraw-Hill.
Praveen, S. and R. Karuppasamy (2013), “Competency Based Compensation System As a Strategic HR Technique with Special Reference to Coimbatore”, European Journal of Commerce and Management Research, vol. 2, no. 3.
Rodriguez, D. et al. (2002), “Developing Competency Models to Promote Integrated Human Resource Practices”, Human Resource Management, vol. 41, no. 3.
Ulrich, D. and J. Grochowski (2018), “Building a World Class HR Department”, Strategic HR Review, vol. 17, no. 4.
Willis, L. C. (2021), Mastering the Assessment Center Process: The Fast Track to Promotion, Charles C. Thomas Publisher.