نوع مقاله : پژوهشی
نویسندگان
1 استاد گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2 استادیار پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)، تهران، ایران
3 دانشجوی دکتری مدیریت اطلاعات و دانش، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده
بهباور بسیاری از پژوهشگران، متخصصان، و مدیران، دانش از کلیدیترین داراییهای سازمانها و کسبوکارها در عصر کنونی است. در همین جهت، اصطلاح راهبرد دانش بهمنظور روشنکردن داراییهای دانشی برای سازمان موردتوجه قرار گرفته است که درنهایت با اجرای مدیریت دانش و تدوین راهبرد مدیریت دانش موجب بهبود کارآمدی و کارآیی سازمان میشود. کتاب راهبرد دانش و مدیریت دانش بهدنبال توضیح مفاهیمی همانند «راهبرد دانش» و «راهبرد مدیریت دانش» در چهار فصل بهرشتۀ نگارش درآمده است. این اثر از نخستین آثاری است که در زبان فارسی مفهوم راهبرد دانش را در کانون توجه گذاشته است. کتاب بر موضوع مهمی دست گذاشته که از نیازهای کلیدی و بهروز مدیران کسبوکارهاست، ولی تمایز میان مدیریت راهبردی، راهبرد دانش، مدیریت راهبردی دانش، و غیره در آن بهشکلی روشن بیان نشده است. هدف از نوشتۀ پیشرو بررسی کتاب راهبرد دانش و مدیریت دانش با روش «مرور نقادانه» و از دیدگاه ظاهری، ساختاری، و محتوایی، ضمن اشاره به نقاط قوت آن، است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Knowledge Management in Practice A Critique on the Book Knowledge Strategy and Knowledge Management
نویسندگان [English]
- Mohammad Hassanzadeh 1
- Behrouz Rasouli 2
- Somayeh Jafari 3
1 Professor, Department of Information Science and Knowledge, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
2 Assistant Professor, Iranian Research Institute for Information Science and Technology (IranDoc), Tehran, Iran
3 PhD Student in Information and Knowledge Management, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]
Many researchers, professionals, and managers believe that knowledge is one of the key assets of organizations and businesses in the current era. In this regard, the term knowledge strategy has been considered in order to clarify the knowledge assets for the organization, which ultimately improves the efficiency and effectiveness of the organization by implementing knowledge management and formulating a knowledge management strategy. The book Knowledge Strategy and Knowledge Management seeks to explain two main concepts, namely “Knowledge Strategy” and “Knowledge Management Strategy” in four chapters. This book is one of the first works in the Persian language to focus on the concept of knowledge strategy. Although the book addresses an important issue that is one of the key needs business managers, the distinction between strategic management, knowledge strategy, strategic knowledge management, etc. is not clearly stated. The purpose of this article is to review the book Knowledge Strategy and Knowledge Management from different aspects.
کلیدواژهها [English]
- Knowledge Management
- Knowledge Strategy
- Knowledge Management Strategy
- Business Strategy
- Knowledge-Based Economy