نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 استاد گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

2 استادیار پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)، تهران، ایران

3 دانشجوی دکتری مدیریت اطلاعات و دانش، دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده

به‌باور بسیاری از پژوهش‌گران، متخصصان، و مدیران، دانش از کلیدی‌ترین دارایی‌های سازمان‌ها و کسب‌وکارها در عصر کنونی است. در همین جهت، اصطلاح راه‌برد دانش به‌منظور روشن‌کردن دارایی‌های دانشی برای سازمان موردتوجه قرار گرفته است که درنهایت با اجرای مدیریت دانش و تدوین راه‌برد مدیریت دانش موجب بهبود کارآمدی و کارآیی سازمان می‌شود. کتاب راه‌برد دانش و مدیریت دانش به‌دنبال توضیح مفاهیمی همانند «راه‌برد دانش» و «راه‌برد مدیریت دانش» در چهار فصل به‌رشتۀ نگارش درآمده است. این اثر از نخستین آثاری است که در زبان فارسی مفهوم راه‌برد دانش را در کانون توجه گذاشته است. کتاب بر موضوع مهمی دست گذاشته که از نیازهای کلیدی و به‌روز مدیران کسب‌وکارهاست، ولی تمایز میان مدیریت راه‌بردی، راه‌برد دانش، مدیریت راه‌بردی دانش، و غیره در آن به‌شکلی روشن بیان نشده است. هدف از نوشتۀ پیش‌رو بررسی کتاب راه‌برد دانش و مدیریت دانش با روش «مرور نقادانه» و از دیدگاه ظاهری، ساختاری، و محتوایی، ضمن اشاره به نقاط قوت آن، است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Knowledge Management in Practice A Critique on the Book Knowledge Strategy and Knowledge Management

نویسندگان [English]

  • Mohammad Hassanzadeh 1
  • Behrouz Rasouli 2
  • Somayeh Jafari 3

1 Professor, Department of Information Science and Knowledge, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran

2 Assistant Professor, Iranian Research Institute for Information Science and Technology (IranDoc), Tehran, Iran

3 PhD Student in Information and Knowledge Management, University of Tehran, Tehran, Iran

چکیده [English]

Many researchers, professionals, and managers believe that knowledge is one of the key assets of organizations and businesses in the current era. In this regard, the term knowledge strategy has been considered in order to clarify the knowledge assets for the organization, which ultimately improves the efficiency and effectiveness of the organization by implementing knowledge management and formulating a knowledge management strategy. The book Knowledge Strategy and Knowledge Management seeks to explain two main concepts, namely “Knowledge Strategy” and “Knowledge Management Strategy” in four chapters. This book is one of the first works in the Persian language to focus on the concept of knowledge strategy. Although the book addresses an important issue that is one of the key needs business managers, the distinction between strategic management, knowledge strategy, strategic knowledge management, etc. is not clearly stated. The purpose of this article is to review the book Knowledge Strategy and Knowledge Management from different aspects.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Knowledge Management
  • Knowledge Strategy
  • Knowledge Management Strategy
  • Business Strategy
  • Knowledge-Based Economy
فهیمی‌فر، سپیده و سمیه جعفری (1400)، «تحلیل و مقایسۀ مفاهیم راه‌برد دانش و راه‌برد مدیریت دانش از چشم‌انداز پژوهش»، سیاست‌نامۀ علم و فناوری، س 11، ش 3.
محمدی فاتح، اصغر، نورالدین شرفی‌نژاد، و اسماعیل دهبان (1393)، چرخۀ مدیریت دانش در سازمان‌ها، تهران: مؤسسۀ کتاب مهربان‌نشر.
وصفی، محمدرضا، آمنه راه‌جو، و سیف‎الله اندایش (1399)، راه‌برد دانش و مدیریت دانش، تهران: چاپار.
 
Bollinger, A. S. and R. D. Smith (2001), “Managing Organizational Knowledge as a Strategic Asset”, Journal of Knowledge Management.
Cheng, E. (2012), “Knowledge Strategies for Enhancing School Learning Capacity”, International Journal of Educational Management, vol. 26, no. 6.
Davenport, T. H. and L. Prusak (1998), Working Knowledge: How Organizations Manage What They Know, Harvard Business Press.
Denford, J. S. and Y. E. Chan (2011), “Knowledge Strategy Typologies: Defining Dimensions and Relationships”, Knowledge Management Research & Practice, vol. 9, no. 2.
Donate, M. J. and J. I. Canales (2012), “A New Approach to the Concept of Knowledge Strategy”, Journal of Knowledge Management, vol. 16, no. 1.
GAO (2004), “Major Management Challenges and Programm Risks: A Government Wide Perspective”, General Accounting Officer Report GAO, vol. 1, no. 21.
Jones, P. H. (2008), “Socializing a Knowledge Strategy”, in: Knowledge Management and Business Strategies: Theoretical Frameworks and Empirical Research, IGI Global.
Mahmood, T. and M. S. Mubarik (2020), “Balancing Innovation and Exploitation in the Fourth Industrial Revolution: Role of Intellectual Capital and Technology Absorptive Capacity”, Technological Forecasting and Social Change, vol. 160.
Marquardt, M. J. (1996), Building the Learning Organization: A Systems Approach to Quantum Improvement and Global Success, McGraw-Hill Companies.
Marr, B., G. Schiuma, and A. Neely (2004), “Intellectual Capital-defining Key Performance Indicators for Organizational Knowledge Assets”, Business Process Management Journal.
Percin, S. (2010), “Use of Analytic Network Process in Selecting Knowledge Management Strategies”, Management Research Review, vol. 33, no. 5-4.
Shaban, R. (2006), “A Guide to Writing Book Reviews”, Australasian Journal of Paramedicine, vol. 4, no. 3.
Wang, Z. (2017), Open Knowledge Management Model in Open Innovation Environment, Paper Presented at:  IFLA WLIC 2017-Wrocław, Poland-Libraries, Solidarity, Society, in Session S04-Satellite Meeting, Knowledge Management Section.
Zach, M. (1992), “Developing a Knowledge Strategy”, California Management Review, vol. 41, no. 3.