نوع مقاله : پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایران

چکیده

یکی از آسیب‎های جدی آموزش مدیریت در ایران ضعف محتوای کتب درسی و بی‌توجهی به بعد کاربردی و مهارت‌افزایی در نگارش آن‌هاست. هدف از این مقاله بررسی و مقایسۀ محتوای برخی کتب درسی مدیریت در حوزۀ رفتار سازمانی در داخل و خارج از کشور است. پس از بررسی کتاب‌های مختلف رفتار سازمانی که در دانشکده‌های مدیریت داخل و خارج از کشور تدریس‌ می‌شوند، چهار عنوان کتاب درسی رایج شامل دو کتاب داخلی از انتشارات سمت و دو کتاب خارجی از انتشارات مک‌گراهیل انتخاب شدند. سپس، با استفاده از روش تحقیق تطبیقی موردمحور و توافق و تفاوت این چهار کتاب براساس شاخص‎های ظاهری و محتوایی تحلیل و بررسی شدند. یافته‌های تحقیق نشان می‎دهد که دو کتاب درسی داخلی عمدتاً با رویکردی نظری نگاشته شده‌اند و محتوای آن‌ها به‌روز نیست، ‌درحالی‌که دو کتاب درسی خارجی با رویکرد کاربردی و مهارت‌افزایی تدوین شده‌اند و از محتوایی منعطف، به‌روز، و یک‌پارچه برخوردارند. درادامه، سرفصل‎ها و محتوای یکی از کتاب‎های خارجی به‌عنوان الگو با تفصیل ‌بیش‌تری موردبررسی قرار می‌گیرد و درپایان، چهارچوبی برای تدوین و بازنگری کتب درسی مدیریت در ایران ارائه می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A Framework for Compiling and Reviewing Management Textbooks with a Practical and Skill-Building Approach (Comparative Case Study: Organizational Behavior Management Textbooks)

نویسنده [English]

  • Mohammad Sheikhzadeh

Assistant Professor, Faculty of Humanities, Department of Business, University of Bojnord, Bojnord, Iran

چکیده [English]

One of the serious harms of management education in Iran is the weakness of the content of textbooks and the lack of attention to the practical dimension and skill-building in writing them. The purpose of this article is to review and compare management textbooks in the field of organizational behavior at home and abroad. After reviewing various books on organizational behavior that are taught in management schools in the country and abroad, four common textbook titles , two domestic book titles from SAMT Publication and two foreign book titles from McGrawHill Higher Education Publication were selected. Then by using the comparative case study method, the similarity and difference of these four books were analyzed and compared based on appearance and content indicators. The research findings show that the two domestic textbooks are mainly written with a theoretical approach and their content is not up to date, while the two foreign textbooks are compiled with a practical and skill-building approach and have flexible, up-to-date and integrated content. Then, the content of one of these books (as a benchmark) was examined in more detail. Finally, a framework for compiling and reviewing management textbooks in Iran was presented.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Textbook
  • Management
  • Organizational Behavior
  • Skill-Building
  • Comparative Study
  • Case Study
آرمند، محمد (1399)، «نقدی بر کتاب پژوهش و نگارش کتاب درسی»، پژوهش‌نامۀ انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی، پیاپی 20.
بامداد صوفی، جهان‌یار و دیگران (1385)، «آسیب‌‌‌‌شناسی آموزشی ‌‌‌‌رشتۀ مدیریت صنعتی در دانشکدۀ ‌‌‌‌حساب‌داری و مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی»، در: مجموعهمقالات اولین همایش ملی مدیریت صنعتی، دانشگاه شاهد.
حاجی‌اسماعیلی، سمیه و رضا حبیبی (1399)، «نقدی بر جامعه‌شناسی جنسیت با رویکردی اسلامی به‌مثابۀ یک کتاب درسی»، پژوهش‌نامۀ انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی، پیاپی 20.
خاکی، غلام‌رضا (1393)، بررسی مسائل مدیریتی ایران؛ با رویکرد موردکاوی در تحلیل مباحث ویژۀ سازمان‌های دولتی و خصوصی...، تهران: فوژان.
خسروی‌پور، بهمن و محمدرضا سلیمان‌پور (1388)، «راه‌کارهای آموزشی مؤثر در توسعۀ اشتغال دانش‌آموختگان مجتمع آموزش جهاد کشاورزی خوزستان»، فصل‌نامۀ پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، ش 9.
رحمانی، حسین، محمدعلی شاه‌حسینی، و علی‌اصغر پورعزت (1392)، «شناسایی شایستگی مطلوب دانشجویان مقطع کارشناسی ‌‌‌‌رشتۀ مدیریت با تمرکز بر رویکرد اسلامی ‌ـ ایرانی»، فرهنگ در دانشگاه اسلامی، دورۀ 3، ش 3، پیاپی 89.
رضائیان، علی (1399)، مبانی مدیریت رفتار سازمانی، تهران: سمت.
رضائیان، علی و دیگران (1393)، «تبیین ‌‌‌‌راه‌برد باز مهندسی اثربخشی ‌‌‌‌رشتۀ مدیریت در آموزش عالی»، فصل‌نامۀ مطالعات مدیریت ‌‌‌‌راه‌بردی، پیاپی 20.
سعیدی رضوانی، محمود، معصومه محمدحسین‌زاده، و حسین باغ‌گلی (1389)، «سرنوشت شغلی فارغ‌التحصیلان دانشکدۀ مدیریت و روان‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد»، فصل‌نامۀ مطالعات تربیتی و روان‌شناسی، س 11 ، ش 2، پیاپی 24.
شمس، غلام‌رضا و دیگران (1396)، «گزارش طرح پژوهشی ”بررسی آسیب‎ها، ضعف‌ها و تهدیدها“ در ‌‌‌‌رشتۀ مدیریت»، معاونت پژوهشی دانشگاه شهید بهشتی، به‌سفارش دبیرخانۀ شورای عالی انقلاب فرهنگی، کارگروه‌های تخصصی شورای تحول و ارتقای علوم انسانی، تهران.
شیربگی، ناصر (1399)، «نقدی بر کتاب مدیریت آموزشی: تئوری، تحقیق، و کاربرد»، پژوهش‌نامۀ انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی، پیاپی 20.
فتحی واجارگاه، کورش (1389)، «‌پیش‌نهاد و اعتباریابی الگویی برای اصلاح و بازنگری برنامه‌های درسی رشته‌های علوم انسانی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی»، در: مجموعه‌مقالات دومین کنگرۀ ملی علوم انسانی، تهران.
قلی‌پور، آرین (1399)، مدیریت رفتار سازمانی (رفتار فردی)، تهران: سمت.
کریمی کنجوری، زکیه، حسین مهدی‌زاده، و بهمن سعیدی‌پور (1392)، «شناسایی ‌‌‌‌راه‌بردها و راه‌کارهای آموزشی مهارت کسب‌وکار به دانشجویان رشته‌های اقتصاد، مدیریت، و مهندسی»، در: مجموعه‌مقالات اولین همایش ملی مدیریت ‌‌‌‌کسب‌وکار، همدان.
مدهوشی، مهرداد، محمدرضا زالی، و نسیم نجیمی (1388)، «تشکیل خانۀ کیفیت در نظام آموزش عالی: مطالعۀ موردی مقطع دکتری مدیریت دانشگاه‌های دولتی»، فصل‌نامۀ پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، س 15، ش 1، پیاپی 51.
معدن‌دار آرانی، عباس (۱۳۹۴)، «مطالعات تطبیقی در آموزش‌وپرورش: کاربست روش‎های جدید تحقیق»، فصل‌نامۀ خانواده و پژوهش، س ۱۲، ش ۲.
ملاحسینی، علی (1385)، «چالش‌های موجود رشته‌های مدیریت و ارائۀ الگوی آموزش مدیریت چندمرحله‌ای»، در: مجموعه‌مقالات کنگرۀ ملی علوم انسانی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
 
AACSB Website:
<https://www.aacsb.edu/media/aacsb/docs/accreditation/business/standards-and-tables/2020%20business%20accreditati-on%20standards.ashx?la=en&hash=E4B7D8348A6860B3AA9804567F02C68960281DA2, retrieved on October 24, 2020>.
Baldwin, T. T. et al.) 2011), “The Elusiveness of Applied Management Knowledge: A Critical Challenge for Management Educators”, Academy of Management Learning & Education, vol. 10, no. 4.
Bigelow, J. (1993), “Managerial Skills Texts: How Do They Stack Up?”, Journal of Management Education, vol. 17, no. 3.
Brutus, S., M. B. L. Donia, and S. Ronen (2013), “Can Business Students Learn to Evaluate Better? Evidence from Repeated Exposure to a Peer-Evaluation System”, Academy of Management Learning Education, vol. 12, no. 1.
Grossman, R. et al. (2013), “Using Instructional Features to Enhance Demonstration-Based Training in Management Education”, Academy of Management Learning & Education, vol. 12, no. 2.
Lussier, R. N. (2017), Human Relations in Organizations: Applications and Skill Building, Tenth Edition, New York: McGraw-Hill Education.
Lussier, Robert N. (2019), Human Relations in Organizations: Applications and Skill Building, Eleven Edition, New York: McGraw-Hill Education.
Matulich, E., R. Papp, and D. Haytko (2008), “Continuous Improvement through Teaching Innovations: A Requirement for Today’s Learners,” Marketing Education Review, vol. 18, no. 1.
McShane, S. L. and M. A. Young Von Glinow (2018), Organizational Behavior: Emerging Knowledge, Global Reality, Eighth Edition, New York: McGraw-Hill Education.
Nirenberg, John (1997), Power Tools: A Leader’s Guide to the Latest Management Thinking, Englewood Cliffs, Prentice Hall.