نوع مقاله : پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشگاه اردکان، اردکان، ایران

چکیده

مدیریت دولتی به مطالعۀ دولت‌ها، نهادها، ساختارهای دولتی، و هم‌چنین اقدامات افراد در بخش دولتی می‌پردازد. در رشتۀ مدیریت دولتی، کتاب‌های متعددی تألیف و ترجمه شده‌اند. در این میان، تعداد محدودی از این کتاب‌ها مورداستقبال خوانندگان قرار گرفته‌اند. کتاب نهضت‌های مدیریتی در بخش دولتی، تألیف حسن دانائی‌فرد، از به‌روزترین و جامع‌ترین کتاب‌هایی است که در چند سال گذشته به‌عنوان یکی از منابع اصلی در تدریس واحدهای درسی مرتبط با مدیریت دولتی و منبعی برای طرح سؤالات کنکور کارشناسی ‌ارشد و دکتری این رشته استفاده شده است. در این مقاله، تلاش شد با اتخاذ رویکرد توصیفی ‌ـ تحلیلی هم‌راه با ارائۀ شواهد و مستندات به معرفی و نقد این کتاب پرداخته شود. معرفی و نقد این اثر از چهار بعد ظاهری، ساختاری، نگارشی، و محتوایی انجام شد. بر این اساس، نقاط قوت کتاب مواردی نظیر استفاده از منابع معتبر، جامعیت و به‌روزبودن محتوا، رعایت شیوه‌های ارجاع‌دهی، استفاده از مثال‌های عینی هستند. درعین‌حال، این کتاب کاستی‌هایی دارد که عبارت‌اند از: رعایت‌نکردن کاربرد صحیح علائم نگارشی، روان‌نبودن برخی از جملات، کیفیت پایین تصویر طرح جلد و نامتناسب‌بودن آن با موضوع کتاب، و انسجام‌نداشتن در ساختار و محتوای برخی از مطالب.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A Critique on the Book Managerial Movements in Public Sector (Past, Present and Future)

نویسنده [English]

  • Mehdi Golverdi

Assistant Professor, Department of Public Administration, Faculty of Humanities and Social Sciences, Ardakan University, Ardakan, Iran

چکیده [English]

Public administration studies governments, government institutions, and structures, as well as the actions of individuals in the public sector. Numerous books have been written and translated in the field of public administration. Few of these books have gained legitimacy and acceptance among readers. The book Managerial Movements in Public Sector by Dr. Hasan Danaeefard is one of the most comprehensive books written in the field of public administration and therefore has been considered as a textbook for teaching in public administration courses and the main source of study for the graduate entrance exam for recent years. In this article, the attempt was to review the book in a descriptive-analytical manner, by mentioning the evidence and documents. The book was critiqued from four dimensions: formal, structure, writing and content. According to this, on one hand, the main strengths of the book are the use of credible sources, comprehensiveness and up-to-datedness of the content, accurate citation method, and use of practical examples. On the other hand, this book has also some drawbacks, the most important of which are lack of observance of writing symbols, inconsistency of some sentences, lack of image quality of the cover design and its incompatibility with the subject of the book and lack of structural and content coherence in some sentences.
Keywords: 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Public Administration
  • Managerial Movements
  • Formal Criticism
  • Content Criticism
  • Structure Criticism
خاکی، غلام‌رضا (1396)، روش تحقیق در مدیریت، تهران: فوژان.
دانائی‌فرد، حسن (1395)، نهضت‌های مدیریتی در بخش دولتی (گذشته، حال، و آینده)، تهران: سمت.
رضی، احمد (1388)، «شاخص‌های ارزیابی و نقد کتاب‌های درسی دانشگاهی»، سخن سمت، پیاپی 21.
قراگوزلو، زهرا، ندا سلیمانی، و محمد آرمند (1396)، «نقد و ارزیابی کتاب‌های درسی پرکاربرد دانشگاهی رشتۀ علوم ارتباطات براساس استانداردهای کتاب درسی دانشگاهی»، در: مجموعه‌مقالات اولین همایش ملی نقد متون و کتب علوم انسانی.
قراملکی، احد (1383)، اصول و فنون پژوهش در گسترة دین‌پژوهی، قم: حوزة علمیۀ قم.
ملکی، حسن (1384)، «شیوۀ طراحی و تألیف کتاب‌های درسی: بخش پیکره و متن»، سخن سمت، پیاپی 15.
منصوریان، یزدان (1392)، «صد ویژگی کتاب‌های دانشگاهی کارآمد و اثربخش»، پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، دورۀ 17، پیاپی 29.
 
Laketa, S. and D. Drakulić (2015), “Quality of Lessons in Traditional and Electronic Textbooks”, Interdisciplinary Description of Complex Systems: INDECS, vol. 13, no. 1.
Rommel, J. and J. Christiaens (2006), “Beyond the Paradigm Clashes in Public Administration”, Administrative Theory & Praxis, vol. 28, no. 4.
Sikorova, Z. (2011), “The Role of Textbooks in Lower Secondary Schools in the Czech Republic”, IARTEM E-Journal, vol. 4, no. 2.