نوع مقاله : پژوهشی

نویسنده

دانشیار علوم سیاسی دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده

ایده‌‌ها و اندیشه‌‌های متفکران بزرگ مرزناپذیر است و بنیان‌‌های فکری آن‌ها در ساخت تفکر و ماهیت تحول جوامع دیگر نیز تأثیر می‌‌‌‌گذارد. میشل فوکو (1926-1984) از تأثیرگذارترین نظریه‌پردازان در نیمۀ دوم قرن بیستم است که دستگاه فکری او از دیدگاه‌‌ها و چشم‌‌اندازهای فکری گوناگون در جوامع مختلف موردخوانش قرار گرفته است؛ خوانشی که در سه دهة گذشته به‌صورت فعال درصدد بهره‌‌گیری از مقوله‌‌های فکری فوکو و درعین‌حال ارائة تفسیری نو با هدف پاسخ‌گویی به مسائل جوامع عرب در حوزة فکری ـ فلسفی است. هریک از مفسران فوکو کوشیده‌‌اند تا در طرح فکری خود با هدف برون‌رفت از معضلات موجود به کاربست روش‌‌شناسی‌‌های مدرن و ارائة قرائتی جدید از میراث، تاریخ‌‌نگاری اندیشۀ اسلامی، تجددگرایی، کثرت‌‌گرایی، و ارائة نگرشی معطوف به آزادی انسان بر‌‌آیند. محور اصلی بحث در مقالة حاضر معرفی، نقد، و ارزیابی کتاب میشل فوکو در اندیشة معاصر عرب (1399) است که توسط الزواوی بغوره نوشته شده و مجید منهاجی آن را ترجمه کرده و نسخة فارسی این کتاب از سوی نشر نگاه معاصر به زیور طبع آراسته شده است. نقد روش‌‌شناختی، درون‌نظری، و برون‌نظری این اثر مطرح و تلاش خواهد شد اشکالات موجود در ترجمه، تناقضات روش‌‌شناختی، و ابهامات مفهومی ـ نظری موردتوجه قرار گیرد. نتیجۀ چنین امری فرارفتن از مطالعۀ توصیفی و فراهم‌آوردن زمینه‌‌های نقد و ارزیابی آثار علمی با هدف رشد تفکر انتقادی و گام‌نهادن در وادی نظریه‌پردازی است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A Critical Review on the Book In Contemporary Arab Thought by Michel Foucault

نویسنده [English]

  • Aliashraf Nazari

Associate Professor of Political Science, University of Tehran, Tehran, Iran

چکیده [English]

The ideas and thoughts of great thinkers are boundless, and their intellectual foundations effects on the construction of thought and the nature of the transformation of other societies. Michel Foucault (1926-1984) is one of the most controversial theorists in the second half of the twentieth century, whose intellectual innovations have been seen from different perspectives and in different societies. A text that has been actively seeking to exploit Foucault's intellectual categories to represent a new interpretation aimed at answering the questions of Arab societies in the intellectual-philosophical field over the past three decades. Each of Foucault's commentators has tried by applying modern methodologies and presenting a new reading of his heritage, historiography of Islamic thought and the design of modernism and pluralism in his intellectual project with the aim of overcoming the existing problems in these societies. The focus of the present paper is the introduction, theoretical critique, and analysis of Michel Foucault's book “In Contemporary Arab Thought”, written by Al-Zawawi Baghura and translated by Majid Manhaji. Negah-e-Moaser press published the Persian version of this book in 2020.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Pluralism
  • Discourse
  • Power
  • Tradition
  • Modernism
  • Arabic Reason
بغوره، الزواوی (1399)، میشل فوکو در اندیشۀ معاصر عرب، ترجمۀ مجید منهاجی، تهران: نگاه معاصر.
پین، مایکل (1379)، بارت، فوکو، آلتوسر، ترجمۀ پیام یزدانجو، تهران: مرکز.
دان، رابرت جی. (1385)، نقد اجتماعی پست‌‌مدرنیته: بحران هویت، ترجمۀ صالح نجفی، تهران: شیرازه.
داوری اردکانی، رضا (1375)، «غرب و بحران هویت در ایران معاصر (گفت‌وگو)»، در: رویارویی فرهنگی ایران و غرب در دورۀ معاصر، تهران: سروش.
شایگان، داریوش (1373)، «تعطیلات در تاریخ»، فصل‏نامۀ گفتوگو، ش 6.
گاندی، لیلا (1388)، پسااستعمارگرایی، ترجمۀ مریم عالم‌‌زاده و همایون کاکاسلطانی، تهران: پژوهشکدۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
معینی علمداری، جهانگیر (1380)، موانع نشانه‏شناختی گفت‌وگوی تمدن‏ها، تهران: هرمس.
موفه، شانتال (1391)، ‌دربارۀ امر سیاسی، ترجمۀ منصور انصاری، تهران: رخداد نو.
میرسپاسی، علی (1384)، تأملی در مدرنیتۀ ایرانی، ترجمۀ جلال توکلیان، تهران: طرح نو.
نظری، علی‌‎اشرف (1390)، مدرنیته و هویت سیاسی در ایران، تهران: بنیاد حقوقی میزان.
Bacchi, C. (2012), “Why Study Problematizations? Making Politics Visible”, Open Journal of Political Science, vol. 2, no. 1.
Barnett, C.(6/1/2016), “On Problematization: Elaborations on a Theme in Late Foucault”, Available at: <http://nonsite.org/article/on-problematization>.
Fraser, N. (1994), “Foucault on Modern Power: Empirical Insight and Normative Confusions”, in: Michel Foucault, Bary Smart (ed.), vol. 2, London: Routledge.
Maniglier, P. (2012), “What Is a Problematic?”, Radical Philosophy, no. 173.
Newman, Saul (2005), Power and Politics in Poststructuralist Thought: New Theories of the Political, London: Routledge.
Rutherford, J. (1990), Identity, Community, Culture, Difference, London. Lawrence and Wishart.
Stoddart, M. C. J. (2007), “Ideology, Hegemony, Discourse: A Critical Review of Theories of Knowledge and Power”, Social Thought & Research, vol. 28.