نوع مقاله : پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مدیریت دولتی ـ رفتار سازمانی، دانشکدة مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، ایران، تهران
2 استاد مدیریت دولتی، دانشگاه تهران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، ایران، تهران، ایران
3 استادیار مدیریت دولتی، مرکز آموزش مدیریت دولتی، ایران، تهران
چکیده
توجه به مفهوم اعتماد در مدیریت از دهۀ 1980 شروع شده و درطی چند دهۀ گذشته از زوایا و رویکردهای مختلف مطالعه شده است. اعتماد عاملی حیاتی و ضروری برای موفقیتهای فردی و سازمانی است. اعتماد درمیان افراد و کارکنان باعث ثبات وحدت و انسجام درونسازمانی، ارتقای کارایی، اثربخشی گروهها، و زمینهساز همکاری، مشارکت، و ارتباطات مؤثر است. این پژوهش با هدف طراحی الگوی اعتماد درونسازمانی از طریق کنش جمعی در آموزشوپرورش شهر تهران انجام شده است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ رویکرد پیمایشی ـ اکتشافی و از نوع تحقیقات کیفی است. جامعة آماری این پژوهش نُه نفر از خبرگان شامل مدیران ارشد آموزش و پرورش شهر تهران و استادان و مشاوران برجستة حوزة مدیریت سازمان بودند که مورد مصاحبه عمیق قرار گرفتند. انتخاب خبرگان و مصاحبه با آنها تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت و سپس متوقف شد. در این پژوهش، ازآنجاکه از روش تئوری دادهبنیاد استفاده شد، ابزار اصلی جمعآوری دادهها مصاحبة عمیق و غیرساختاریافته با خبرگان بود. سرانجام، پس از طی کدگذاریهای سهگانة باز، محوری، و انتخابی، مدل مفهومی تحقیق طراحی شد. در این مدل سیزده مقوله شناسایی شده است که در قالب متغیرهای علّی، محوری، زمینهای، محیطی، راهبردی، و پیامدی دستهبندی شدند. یافتههای پژوهش بیانگر آن است که آموزش و پرورش شهر تهران درجهت تقویت اعتماد درونسازمانی میتواند از اهرمی به نام کنش جمعی در درون و میان لایههای ساختاری سازمان خود استفاده کند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Designing a Model of Intra-Organizational Trust Through Collective Action in Education in Tehran (Using Grounded Theory)
نویسندگان [English]
- Saeed Azadeh 1
- Ali Akbai Farhangi 2
- Seyed Mohammad Zahedi 3
1 PhD Student in Public Administration, , University of Tehran, Azad University, Research and Sciences Branch, Tehran, Iran
2 Professor of Public Administration, University of Tehran, Azad University, Research and Sciences Branch, Tehran, Iran
3 Assistant Professor of Public Administration, Public Management Training Center, Tehran, Iran
چکیده [English]
According to the concept of trust in management since the 1980s and over the last few decades, different angles and approaches have been studied. Trust is an essential factor for individual and organizational success. Trust among individuals and employees is a result of stability, unity, and intra-organizational cohesion, performance upgrades the efficiency and effectiveness of groups and grounds of cooperation, participation, and communication. This study aimed to design a model of intera-organizational trust through collective action in the education of Tehran. This research is applied research in terms of purpose and is survey-exploratory and qualitative research. The population of the study consisted of senior managers of the department of education in Tehran university professors, and advisors, who were interviewed in depth. The selection of experts and interviews with them continued until theoretical saturation and then stopped. In this research, since the grounded theory method was used, the main tool for data collection was in-depth interviews with experts. Finally, after three open, axial and selective coding, the conceptual model of research was designed. So far, no study has been done on this connection in the department of education in Tehran. This model is classified as causal, axial, contextual, strategic, and consequential variables. The findings showed that education of Tehran, in order to enhance intera-organizational trust, can leverage the collective action within and between layers of the structure of your organization.
کلیدواژهها [English]
- Education
- Collective Action
- Grounded Theory
- Intera-Organizational
- Trust