نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت دولتی ـ رفتار سازمانی، دانشکدة مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، ایران، تهران

2 استاد مدیریت دولتی، دانشگاه تهران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، ایران، تهران، ایران

3 استادیار مدیریت دولتی، مرکز آموزش مدیریت دولتی، ایران، تهران

چکیده

توجه به مفهوم اعتماد در مدیریت از دهۀ 1980 شروع شده و درطی چند دهۀ گذشته از زوایا و رویکردهای مختلف مطالعه شده است. اعتماد عاملی حیاتی و ضروری برای موفقیت‌‏های فردی و سازمانی است. اعتماد درمیان افراد و کارکنان باعث ثبات وحدت و انسجام درون‌‏سازمانی، ارتقای کارایی، اثربخشی گروه‏‌ها، و زمینه‌‏ساز همکاری، مشارکت، و ارتباطات مؤثر است. این پژوهش با هدف طراحی الگوی اعتماد درون‏سازمانی از طریق کنش جمعی در آموزش‏وپرورش شهر تهران انجام شده است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ رویکرد پیمایشی ـ اکتشافی و از نوع تحقیقات کیفی است. جامعة آماری این پژوهش نُه نفر از خبرگان شامل مدیران ارشد آموزش ‏و پرورش شهر تهران و استادان و مشاوران برجستة حوزة مدیریت سازمان بودند که مورد مصاحبه عمیق قرار گرفتند. انتخاب خبرگان و مصاحبه با آن‏‌ها تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت و سپس‏ متوقف شد. در این پژوهش، ازآن‏جا‏که از روش تئوری داده‌‌‏بنیاد استفاده شد، ابزار اصلی جمع‏آوری داده‏ها مصاحبة عمیق و غیرساختاریافته با خبرگان بود. سرانجام، پس از طی کدگذاری‏‌های سه‏‌گانة باز، محوری، و انتخابی، مدل مفهومی تحقیق طراحی شد. در این مدل سیزده مقوله شناسایی ‏شده است که در قالب متغیرهای علّی، محوری، زمینه‏ای، محیطی، راه‏بردی، و پیامدی دسته‌‏بندی شدند. یافته‏‌های پژوهش بیان‌‏گر آن است که آموزش ‏و پرورش شهر تهران درجهت تقویت اعتماد درون‏‌سازمانی می‌‏تواند از اهرمی به نام کنش جمعی در درون و میان لایه‏‌های ساختاری سازمان خود استفاده کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Designing a Model of Intra-Organizational Trust Through Collective Action in Education in Tehran (Using Grounded Theory)

نویسندگان [English]

  • Saeed Azadeh 1
  • Ali Akbai Farhangi 2
  • Seyed Mohammad Zahedi 3

1 PhD Student in Public Administration, , University of Tehran, Azad University, Research and Sciences Branch, Tehran, Iran

2 Professor of Public Administration, University of Tehran, Azad University, Research and Sciences Branch, Tehran, Iran

3 Assistant Professor of Public Administration, Public Management Training Center, Tehran, Iran

چکیده [English]

According to the concept of trust in management since the 1980s and over the last few decades, different angles and approaches have been studied. Trust is an essential factor for individual and organizational success. Trust among individuals and employees is a result of stability, unity, and intra-organizational cohesion, performance upgrades the efficiency and effectiveness of groups and grounds of cooperation, participation, and communication. This study aimed to design a model of intera-organizational trust through collective action in the education of Tehran. This research is applied research in terms of purpose and is survey-exploratory and qualitative research. The population of the study consisted of senior managers of the department of education in Tehran university professors, and advisors, who were interviewed in depth. The selection of experts and interviews with them continued until theoretical saturation and then stopped. In this research, since the grounded theory method was used, the main tool for data collection was in-depth interviews with experts. Finally, after three open, axial and selective coding, the conceptual model of research was designed. So far, no study has been done on this connection in the department of education in Tehran. This model is classified as causal, axial, contextual, strategic, and consequential variables. The findings showed that education of Tehran, in order to enhance intera-organizational trust, can leverage the collective action within and between layers of the structure of your organization.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Education
  • Collective Action
  • Grounded Theory
  • Intera-Organizational
  • Trust
پورمختاری، الهام و فریبا کریمی (1395)، «پیش‏بینی رفتارهای انحرافی کارکنان ستادی آموزش‏وپرورش شهر اصفهان براساس اعتماد سازمانی»، فصل‏نامة رهبری و مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، س ۱۰، ش 3.
جابر انصاری، محمدرضا، رضا نجف‏بیگی، و سیدمهدی الوانی (1395)، «راه‏کارهای ارتقای اعتماد عمومی به سازمان‏های دولتی»، مجلة قدرت نرم، ش 15.
دانایی‏فرد، حسن، علی رجب‏زاده، و اسد حصیری (1383)، «ارتقای اعتماد درون‏سازمانی در بخش دولتی: بررسی نقش شایستگی مدیریت مدیران»، پژوهش‏های مدیریت، س ۲، ش ۴.
شمس، شهاب‏الدین و امیر اسفندیاری مقدم (1394)، «ارتباط ابعاد مختلف اعتماد سازمانی با رضایت شغلی کارکنان»، مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، س ۲۳، ش 77.
متوسلی، محمود، زینب آیینی، و ژیلا ترابی (1395)، «کنش جمعی؛ مکانیزمی در مسیر توسعة کارآفرینی مولد»، فصل‏نامة پژوهش‏نامة اقتصادی، س ۱۶، ش 61.
نوتاش، هادی و دیگران (1398)، «شناسایی شایستگی‏های مؤثر بر اعتمادپذیری عامل توسعة خوشة کسب‏وکار»، مجلة علمی ـ پژوهشی مدیریت سرمایة اجتماعی، دورة 6، ش 2.
Barraud-Didier, V., M. C. Henninger, A. El Akremi (2012), “The Relationship Between Members' Trust and Participation in Governance of Cooperatives: The Role of Organizational Commitment”, International Food and Agribusiness Management Review, vol. 15, no. 1.
Berkes, F. (2010), “Devolution of Environment and Resources Governance: Trends and Future”, Environmental Conservation, vol. 37, no. 4.
Bstieler, L., M. Hemmert, and G. Barczak (2017), “The Changing Bases of Mutual Trust Formation in Inter-Organizational Relationships: A Dyadic Study of University-Industry Research Collaborations”, Journal of Business Research, vol. 74.
Cairney, P. and A. Wellstead (2019), “The Role of Trust in Policymaking”, in: Paper to the International Conference on Public Policy, Montreal, https://www.ippapublicpolicy. org//file/paper/5d039240e1560.pdf.
Chathoth, P. K. et al. (2011), “Assessing Dimensions of Organizational Trust Across Cultures: A Comparative Analysis of US and Indian Full Service Hotels”, International Journal of Hospitality Management, vol. 30 , no. 2.
Hotte, N., R. Kozak, and S. Wyatt (2019), “How Institutions Shape Trust During Collective Action: A Case Study Of Forest Governance On Haida Gwaii”, Forest Policy and Economics.
KAzLAUSKIENĖ, E. and I. BArTUšEVIčIENĖ (2013), “Trust Dimensions In The Business Relationship”, Intellectual Economics, vol. 7, no. 4.
MacDuffie, J. P. (2011), “Inter-Organizational Trust and the Dynamics of Distrust”, Journal of International Business Studies, vol. 42, no. 1.
Schilke, O. and K. S. Cook (2013), “A Cross-Level Process Theory of Trust Development in Interorganizational Relationships”, Strategic Organization, vol. 11, no. 3.
Tadesse, G. and G. T. Kassie (2017), “Measuring Trust and Commitment in Collective Actions: Evidence from Farmers’ Marketing Organizations in Rural Ethiopia”, International Journal of Social Economics, vol. 44, no. 7.
Vanneste, B. S., P. Puranam, and Kretschmer, T. (2014), “Trust Over Time In Exchange Relationships: Meta‐Analysis And Theory”, Strategic Management Journal, vol. 35, no. 12.
Vanni, F. (2013), Agriculture and Public Goods: The Role of Collective Action, Springer Science & Business Media.