نوع مقاله : پژوهشی
نویسنده
دانشیار گروه هنراسلامی، دانشکدۀ هنر، دانشگاه سوره، تهران، ایران
چکیده
تألیف و معرفی منابع دانشگاهی با هدف ارتقای سطح علمی دانشجویان یکی از مهمترین وظایف مدرسان دانشگاه است. دراینمیان، در رشتههایی چون صنایع دستی و هنرهای اسلامی، که پس از انقلاب بهمنزلۀ رشتهای متناسب با فرهنگی ایرانی ـ اسلامی موردتأیید شورای انقلاب فرهنگی قرار گرفت، این کمبود بیش از دیگر رشتههای علوم انسانی و هنر احساس شده است. طی دو دهۀ اخیر برخی از استادان در فعالیتهایی پراکنده و بدون نظارتی جامع، اقدام به نگارش متون آموزشی و کتابهایی کردند تا بخشی از بار این معضل را سبک کنند. دراینمیان، نقد علمی و تحلیل کتابهای آموزشی یکی از راههای مؤثر بهمنظور راهنمایی برای نگارش منابعی اصیل و با اعتبارسنجی و پایایی قابلقبول خواهد بود. در این مقاله تلاش میشود کتاب آشنایی با هنرهای سنتی (3) معرفی و بهلحاظ ساختار شکلی و تحلیل محتوا مورد نقد و بررسی قرار گیرد. نتیجۀ این نگاه انتقادی نشان میدهد که بیتوجهی به روشهای نوین پژوهش، بیدقتی در شیوۀ نگارش، تکرار محتوای مطالب براساس متون پیشین و منابع مشابه، و درنهایت نگاه سطحی به مفاهیمی که نیازمند رویکردی مبتنیبر تحلیل محتوا بودند، این کتاب را برای استفادۀ دانشجویان در حوزۀ منابع معتبر دانشگاهی قرار نمیدهد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
A Critique on the Book “Introduction to Traditional Arts (3)”
نویسنده [English]
- Mehran Houshiar
Associate Professor, Department of Islamic Art, Faculty of Arts, Soore University, Tehran, Iran
چکیده [English]
Writing and introducing university resources to improve the academic level of students is one of the most important tasks of university teachers. Meanwhile, disciplines such as handicrafts and Islamic arts, which were approved by the Cultural Revolution Council after the revolution as a discipline appropriate to Iranian-Islamic culture, have felt this shortcoming more than other disciplines of humanities and arts. Over the last two decades, some professors, in sporadic activities without comprehensive supervision, have written educational texts and books to alleviate some of the burden of this problem. In the meantime, scientific critique and analysis of textbooks will be one of the effective ways to guide the writing of authentic, credible and acceptable sources.
In this article, an attempt is made to introduce the book "Introduction to Traditional Arts (3)" and to critique it in terms of its formal structure and content analysis. The result of this critical view shows that inattention to new research methods, carelessness in the method of writing, repetition of content based on previous texts and similar sources, and finally a superficial look at concepts that require an approach based on Content analysis, does not place this book for students to use in the field of authoritative academic resources.
کلیدواژهها [English]
- Art Education
- Field of Handicrafts
- Book Criticism
- Academic Resources