نوع مقاله : پژوهشی

نویسنده

استادیار علوم قرآن و حدیث، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران

10.30465/crtls.2024.48789.2840

چکیده

در حوزه مطالعات پسا‌تفسیری قرآن، یکی از شاخه‌های مهم و روبه‌رشد، بررسی روش‌های تفسیری و طبقه‌بندی آن‌ها است که به‌ویژه در یک قرن اخیر مورد توجه قرار گرفته است. طبقه‌بندی روش‌های تفسیری، همچون سایر اندیشه‌های بشری، ممکن است از جنبه‌های مختلف دچار آسیب‌ها و کاستی‌هایی شود. در این میان، آفات روش‌شناختی به دلیل اهمیت بنیادین روش در علوم و ضرورت دستیابی به نظامی جامع و کارآمد برای طبقه‌بندی تفاسیر، از مهم‌ترین چالش‌ها به شمار می‌روند. این پژوهش با هدف بررسی الگوهای تفسیری ارائه‌شده توسط گلدزیهر، ذهبی، معرفت و فهد رومی، به تحلیل انتقادی آفات روش‌شناختی حاکم بر این الگوها می‌پردازد. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که طبقه‌بندی‌های ارائه‌شده از روش‌های تفسیری توسط این افراد، بر اساس الگویی تک‌وجهی و نمودار درختی بنا شده است. این الگوها، هرچند ممکن است ارزش آموزشی داشته باشند، در مطالعه جریان‌های پیچیده تفسیری ناکارآمد هستند. چنین رویکردهایی تصویری ناقص و تقلیل‌یافته از پدیده روش‌های تفسیری ارائه داده و فرآیند استنتاج را دچار اختلال می‌کنند. این ضعف‌ها ناشی از چالش‌های جدی روش‌شناختی از جمله غلبه رویکرد واگرا، تقلیل‌گرایی، فقدان نگاه طیفی، حاکمیت نگرش دوقطبی، و تمرکز صرف بر رویکرد درزمانی است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Methodological Flaws and Limitations in the Dominant Approach to the Classification of Quranic Interpretative Methods: A Case Study of the Interpretive Research of Goldziher, Al-Dhahabi, Al-Ma ‘rifah, and Fahd Al-Rumi

نویسنده [English]

  • Sajjad Mohammadfam

Assistant Professor of Quranic and Hadith Sciences, Faculty of Theology and Islamic Studies, Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran

چکیده [English]

In the field of post-interpretive Quranic studies, one of the prominent and evolving areas of inquiry is the examination and classification of interpretive methods, which has gained significant attention, particularly over the past century. Like other domains of human thought, the classification of interpretive methods is susceptible to various challenges and deficiencies. Among these, methodological shortcomings stand out as critical due to the fundamental importance of methodology in the sciences and the necessity of establishing a comprehensive and effective framework for the classification of Quranic exegeses. This study aims to critically analyze the methodological flaws in the interpretive frameworks proposed by Goldziher, Al-Dhahabi, Al-Ma‘rifah, and Fahd Al-Rumi. The findings reveal that the classifications of interpretive methods proposed by these scholars are based on unidimensional and tree-diagram models. While such models may hold educational value, they are inadequate for studying the complexities of interpretive traditions. These approaches offer a limited and reductive understanding of the phenomenon of interpretive methods, undermining the robustness of analytical outcomes. The shortcomings are rooted in significant methodological issues, including a predominant divergent approach, reductivism, the absence of a spectrum-based perspective, the prevalence of binary thinking, and an exclusive focus on diachronic analysis.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Tree-diagram Classification
  • Reductivism
  • Post-interpretive Studies
  • Unidimensional Classification
  • Quranic Exegesis Studies
اسعدی، علی و شاکر، محمدکاظم و اسعدی، محمد(1394ش)، «تحلیل انتقادی طبقه‌بندی تفاسیر و ارائه مدل مطلوب»، پژوهش‌های قرآنی، شماره 3، پیاپی 76.
امین، محمدرضا(1375ش)، «اصول و مبانى تفسیر الفرقان»، پژوهش­های قرآنی، شماره7-8.
ایازی، سید محمدعلی (1373ش)، المفسرون حیاتهم و منهجهم، تهران: وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی.
ایازی، سید محمدعلی (1393ش)، مقدمه­ای بر کتاب گرایش­های تفسیری در میان مسلمانان، ایگناس گلدزیهر، ترجمه ناصر طباطبایی، تهران: انتشارات ققنوس.
بابایی، علی اکبر (1381ش.)، مکاتب تفسیری، قم: سمت و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
باطنی، محمدرضا (1387ش)، مسائل زبان‌شناسی نوین، تهران: آگه.
پاکتچی، احمد (1379ش)، «اصحاب حدیث»، دایرة المعارف بزرگ اسلامی، به سرپرستی کاظم بجنوردی، ج9، تهران: دایرة المعارف بزرگ اسلامی.
پاکتچی، احمد (1392ش)، پژوهشی پیرامون جوامع حدیثی اهل­سنت، تهران: دانشگاه امام صادق(ع).
پاکتچی، احمد (1391ش)، روال­های کشف روش تفسیری، جلسه اول، تهران: مرکز تحقیقات دانشگاه امام صادق(ع).
پورطباطبایی، سید مجید (1386ش)، «قرآن پژوهی گلدزیهر»، قرآن و مستشرقان، شماره2.
جلیلی سنزیقی، سید هدایت (1390ش)، پژوهش در تفسیر پژوهی، تهران: انتشارات سخن.
ذهبی، محمدحسین (بی­تا)، التفسیر و المفسرون، بیروت: دار احیاءالتراث العربی.
الرومی، فهد (1413)، بحوث فی اصول التفسیر و مناهجه، ریاض: مکتبه التوبه.
الرومی، فهد (1407)، اتجاهات التفسیر فی القرن الرابع العشر، ریاض: بی‌نا.
شاکر، محمدکاظم (1382ش.)، مبانی و روش های تفسیری، قم: مرکز جهانی علوم اسلامی.
عباسی، مهرداد (1392ش)، رویکرد­هایی به تاریخ تفسیر قرآن، تهران: انتشارات حکمت.
فهیمی تبار، حمیدرضا (1390ش)، اجتهاد در تفسیر روایی امامیه، تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق (ع).
فهیمی تبار، حمیدرضا (1386ش)، «اجتهاد و روش شناسی در تفسیر البرهان»، مطالعات قرآن و حدیث، ش1.
کریمی، محمود و شیرزاد، محمدحسن و شیرزاد، محمدحسین(1395ش)، «دوگان کلام محوری/انسان محوری؛ رویکردی نو در گونه­شناسی تفاسیر قرآن کریم»، پژوهش دینی، شماره 33.
گلدزیهر، ایگناس(1383ش)، گرایش­های تفسیری در میان مسلمانان، ترجمه سید ناصر طباطبایی و با مقدمه و حواشی سید محمدعلی ایازی، تهران: انتشارات ققنوس.
محمدنام، سجاد(1396ش)، بازنگری شاخص­های طبقه­بندی روش­های تفسیری، رساله دکتری، قم: گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه قم.
معرفت، محمد هادی(1418)، التفسیر و المفسرون فی ثوبه القشیب، مشهد: الجامعة الرضویه للعلوم الاسلامیه‏.
مغراوی، محمد (1420)، المفسرون بین التأویل والاثبات، بیروت: الرسالة.
مؤدب، سیدرضا (1390ش)، روش­های تفسیر قرآن، قم: انتشارات دانشگاه قم.
هوشنگی، حسین (1385ش)، دائرةالمعارف بزرگ اسلامی، به‌سرپرستی محمدکاظم موسوی بجنوردی، ج 14، ذیل مدخل «زمینه­های کلامی و فلسفی تأویل»، تهران: دائرةالمعارف بزرگ اسلامی
Kim, Jaegwon(1998), “Problems of Reductionism”, Encyclopedia of Philosophy, vol. 8, p 145, Edvard Carig (ed.), London.
Polkinghorne. Jhon. C, 2003, "Reductionism”, International Encyclopedia of Religion and Science.