دوره 23 (1402)
دوره 22 (1401)
دوره 21 (1400)
دوره 20 (1399)
دوره 19 (1398)
دوره 18 (1397)
دوره 17 (1396)
دوره 16 (1395)
دوره 15 (1394)
دوره 14 (1393)
دوره 13 (1392)
دوره 12 (1391)
دوره 11 (1390)
دوره 10 (1389)
نویسنده = عیسی امن خانی
تعداد مقالات: 4
تقلیل نظریههای پسامدرن در پژوهشهای ادبی معاصر (نگاهی به کتاب داستان کوتاه در ایران: داستانهای پسامدرن با تأکید بر فصل شخصیتپردازی پسامدرن: نظریۀ فوکو)
دوره 19، شماره 3 ، خرداد 1398، ، صفحه 1-23
چکیده
دلیل توجه به نظریه/ نظریههای پسامدرن هرچه باشد، امروزه چهارچوب نظری بسیاری از پژوهشهای انتشاریافته همین نظریه/ نظریهها هستند. کاربست این نظریه/ نظریهها نیز معمولاً به دو شکل انجام میشود: الف) با ارائۀ تصویری بسیط و سادهشده از پستمدرنیسم (در این حالت تفاوت میان نظریههای پسامدرن نادیده گرفته میشود) مؤلفههای اصلی ... بیشتررستاخیز کلمات: اثری در دفاع از فرمالیسم نقدی بر کتاب رستاخیز کلمات: درسگفتارهایی دربارۀ نظریۀ ادبی صورتگرایان روس
دوره 18، شماره 2 ، اردیبهشت 1397، ، صفحه 47-67
چکیده
برخلاف سنت استادانی چون فروزانفر، همایی، زرینکوب، و ...، که عمدتاً به زندگی و اندیشۀ نویسنده/ شاعر میپرداختند، برخی از آثار شفیعی کدکنی خاص و متفاوت با این سنت است؛ چراکه جدای از محتوا و درونمایه به مسئلۀ فرم و شکل آثار ادبی نیز توجه داشته، گاه کتاب (موسیقی شعر) یا مقالاتی کاملاً شکلمدارانه (فرمالیستی) نوشتهاند. رستاخیز ... بیشتردر غیاب نقدادبی و زبانِ آن نگاهی به چرایی غیاب نقد ادبی و زبان نقد در گفتمان ادبی پیشامدرن
دوره 16، شماره 42 ، آذر 1395، ، صفحه 1-20
چکیده
نقد ادبی و زبان بایستۀ آن حتی به فرض حضور آن در ادبیات گذشتۀ ایران، سابقۀ چندانی ندارد چرا که زبانِ رایج و هنجار گفتمان پیشامدرن زبان مدح/هجو بوده است؛ نویسندگان و شاعران این دوره به تناوب گاه زبان مدح را به کار گرفتهاند، گاه نیز از زبان هجو استفاده کردهاند. اما با فرا رسیدن مشروطیت و استقرار گفتمان مدرن، به تدریج زبان مدح/هجو ... بیشترنقد کتاب از اشارتهای دریا: بوطیقای روایت در مثنوی
دوره 13، شماره 28 ، آذر 1392، ، صفحه 1-17