هنر
بررسی کتاب ره‌یافتی به رئالیسم، سینما، و بیان مفاهیم دینی

علی خراشادی؛ داریوش اسماعیلی

دوره 22، شماره 3 ، خرداد 1401، ، صفحه 277-294

https://doi.org/10.30465/crtls.2021.36008.2216

چکیده
  «رئالیسم» که از قرن نوزدهم میلادی در ادبیات و نقاشی پدیدار شد و تا امروز نیز ادامه دارد جریانی قدرت‌مند از مادی‌شدن هنر است. هنرمند رئالیست منطق و روابطی در اثر هنری خلق می‌کند که از دانش‌های جدید و روابط اجتماعی حاکم بر جامعة مدرن برآمده است. ازسویی، سینما به‌عنوان هنر دوران مدرن، باتوجه‌به ویژگی ثبت تصویر، با رئالیسم نزدیکی ...  بیشتر

هنر
تحلیل زمان روایت آثار بیضایی براساس آرای ژرار ژنت؛ مطالعۀ‌ موردی نمایش‌نامۀ هشتمین سفر سندباد و فیلم‌نامه‌های آینه‌های روبه‌رو و پردۀ نئی

علی خراشادی؛ مقداد جاوید صباغیان

دوره 21، شماره 8 ، آبان 1400، ، صفحه 131-169

https://doi.org/10.30465/crtls.2020.30021.1772

چکیده
  بهرام بیضایی از مهم‌ترین هنرمندان عرصۀ درام در ایران است. بااین‌حال، با گذشت نزدیک به شصت سال از فعالیت هنریِ بیضایی و در هیاهوی مخالفان و موافقان آثارش، آن‌چه به چشم و گوش می‌رسد سخن از چه گفتن‌های آثارش بوده است: از نقدهای اسطوره‌نگرانه و تاریخی تا نقدهای فمینیستی و سیاسی که آثارش را در بردار سیاست زمانه تأویل، تفسیر، و نقد می‌کنند. ...  بیشتر

هنر
هیاهوی بسیار برای هیچ؛ بررسی و نقد کتاب سینمای فانتزی

علی خراشادی؛ محمد شهبا

دوره 21، شماره 5 ، مرداد 1400، ، صفحه 95-120

https://doi.org/10.30465/crtls.2021.30904.1852

چکیده
  ژانر فانتزی ازجمله ژانرهای مسئله‌برانگیز سینماست که تا دهه‌ها موردبی‌توجهی سینمادوستان بوده است. بااین‌که نخستین آثار موسوم به فانتزی به سال‌های نخستین سینما و آثارِ ژرژ ملی‌یس بازمی‌گردد، تا اواخرِ دهۀ 1970 به‌دلایل مختلف، ازجمله هزینة نسبتاً گزاف تولید این‌گونه آثار و عدم پیشرفت تکنولوژی سینمایی، کم‌تر اثری فانتزی در سینما ...  بیشتر