زبانهای خارجی
حسن زختاره
چکیده
بررسی برخی از نوشتههای مهوش قویمی در دانشگاه و محیط غیردانشگاهی نشان میدهد که او به رویکردهای متنگرا اهمیت ویژهای میدهد. برخلاف بسیاری از کتابها، که تنها به بازگویی و شرح نظریهها بسنده میکنند، قویمی در سه کتاب شعر نو در بوتة نقد، آوا و القاء، و گذری بر داستاننویسی فارسی، پس از شناساندن اندیشههای صورتگرایی ...
بیشتر
بررسی برخی از نوشتههای مهوش قویمی در دانشگاه و محیط غیردانشگاهی نشان میدهد که او به رویکردهای متنگرا اهمیت ویژهای میدهد. برخلاف بسیاری از کتابها، که تنها به بازگویی و شرح نظریهها بسنده میکنند، قویمی در سه کتاب شعر نو در بوتة نقد، آوا و القاء، و گذری بر داستاننویسی فارسی، پس از شناساندن اندیشههای صورتگرایی روسی و ساختارگرایی فرانسوی به همسخنانش، برای اثبات کارآمدیشان در پژوهشهای ادبی، از آنها در بررسی و واکاوی انواع متفاوتی از متنهای ادبیات فارسی بهره میگیرد. جستار پیشرو میکوشد تا افزونبر نحوة استفادة قویمی از رویکرد متنگرا در تحلیل متنهای فارسی، خاستگاه و پیآمدهای این رویکرد را نیز واکاوی کند. گرچه قویمی در تحلیل شعرها و رمانهای فارسی بهمدد رویکرد متنگرا درست عمل میکند، اما گاه برخی از مبانی بنیادین آن را ازجمله پرهیز از داوری و ارزشگذاری و همچنین دوری جستن از ملیگرایی در بررسی ادبیات زیر پا میگذارد. پیوند عاطفی او با رویکرد متنگرا، چه در بخش نظری، چه در بخش عملی، چنان ژرف است که او نمیتواند به سنجش درستی از این رویکرد دست یابد.
زبانشناسی و زبانهای باستانی
مریم دانای طوس
چکیده
بازشناسی دیداری واژهها از مهمترین خردهمهارتهای خواندن است که افراد در سالهای آغازین مدرسه کسب میکنند، اما مهارت در درک متن نوشتاری، که پایه و اساس یادگیری و هدف نهایی خواندن است، در سالهای بعد و همگام با افزایش دانش و تجربیات آنها شکل میگیرد و رشد میکند. شیما نبیفر تلاش کرده است در کتاب زبانشناسی ...
بیشتر
بازشناسی دیداری واژهها از مهمترین خردهمهارتهای خواندن است که افراد در سالهای آغازین مدرسه کسب میکنند، اما مهارت در درک متن نوشتاری، که پایه و اساس یادگیری و هدف نهایی خواندن است، در سالهای بعد و همگام با افزایش دانش و تجربیات آنها شکل میگیرد و رشد میکند. شیما نبیفر تلاش کرده است در کتاب زبانشناسی و خواندن این مهارت زبانی و خردهمهارتهای آن را برای پژوهشگرانِ رشتۀ زبانشناسی تبیین کند. نگارنده در این مقاله کتاب یادشده را بررسی و نقد کرده و بعضی از امتیازات و کاستیهای آن را برشمرده است. براساس یافتههای این مطالعه، این کتاب نکات مثبتی نظیر پرداختن به مهارت خواندن و پیشنیازهای شناختی آن با تمرکز بر رشتۀ زبانشناسی را دارد، اما بیتوجهی به بعضی از اصول نگارش و ویرایش، برداشت غلط نویسنده از بعضی از اصطلاحات و مباحث، و بیدقتی در کاربرد بعضی از الفاظ تخصصی از نکات منفی این کتاب است که مانع میشود خوانندههای کتاب در بسیاری از مباحث بتوانند به کُنه مطلب پی ببرند و از مطالب آن کامل بهرهمند شوند.