زبان و ادبیات فارسی
نگاهی به زمان و حکایت و مختصری دربارۀ اصطلاح روایت/ حکایت (récit/ narrative)

محمد راغب

دوره 21، شماره 9 ، آذر 1400، ، صفحه 225-247

https://doi.org/10.30465/crtls.2021.32952.1978

چکیده
  کتاب سه جلدی زمان و حکایت (1983-1985) پل ریکور (1913-2005) را مهشید نونهالی از فرانسه به فارسی برگردانده که در سال 1397 به‌صورت کامل توسط نشر نی روانۀ بازار شده است. کتاب ریکور اثری دشوار به‌شمار می‌‌رود که فهم آن نیازمند آشنایی نسبتاً کاملی با رشته‌‌ها و شاخه‌‌های گوناگون علوم انسانی مانند فلسفه، تاریخ، ادبیات، روایت‌‌شناسی، و... ‌‌است. ...  بیشتر

هنر
تحلیل زمان روایت آثار بیضایی براساس آرای ژرار ژنت؛ مطالعۀ‌ موردی نمایش‌نامۀ هشتمین سفر سندباد و فیلم‌نامه‌های آینه‌های روبه‌رو و پردۀ نئی

علی خراشادی؛ مقداد جاوید صباغیان

دوره 21، شماره 8 ، آبان 1400، ، صفحه 131-169

https://doi.org/10.30465/crtls.2020.30021.1772

چکیده
  بهرام بیضایی از مهم‌ترین هنرمندان عرصۀ درام در ایران است. بااین‌حال، با گذشت نزدیک به شصت سال از فعالیت هنریِ بیضایی و در هیاهوی مخالفان و موافقان آثارش، آن‌چه به چشم و گوش می‌رسد سخن از چه گفتن‌های آثارش بوده است: از نقدهای اسطوره‌نگرانه و تاریخی تا نقدهای فمینیستی و سیاسی که آثارش را در بردار سیاست زمانه تأویل، تفسیر، و نقد می‌کنند. ...  بیشتر

تاریخ
تاریخ‌شناسی، از بازساخت تا واساخت: نقدی بر کتاب واساخت تاریخ

سید ابوالفضل رضوی

دوره 21، شماره 7 ، مهر 1400، ، صفحه 27-52

https://doi.org/10.30465/crtls.2021.30051.1774

چکیده
  مواجهة مانزلو با ماهیت شناخت تاریخی و کیفیت حصول آن در دو افق معرفتی مدرن و پسامدرن در پرتو سه رویکرد تاریخ‌شناختی بازساخت‌گرایی، برساخت‌گرایی، و واساخت‌گرایی در گذار از مدرنیسم تا پسامدرنیسم، با تفاوت ظریفی که نوشتار پیشِ‌رو میان دو مفهوم «مورخ» و «تاریخ‌شناس» قائل شده است، بررسی می‌شود. مورخ اندیشه‌گری است که ...  بیشتر

هنر
هزارتوی ذهن نقد و تحلیل کتاب تصویر و ذهن؛ فیلم، فلسفه و علوم شناختی

حامد فاردار

دوره 20، شماره 2 ، اردیبهشت 1399، ، صفحه 243-264

https://doi.org/10.30465/crtls.2020.5274

چکیده
  متن حاضر کتاب تصویر و ذهن؛ فیلم، فلسفه و علوم شناختی، تألیف گریگوری کوری، را بررسی می‌کند. رویکرد شناختی یکی از دیدگاه‌های نسبتاً متأخر در زمینة روایت‌شناسی و مطالعات سینمایی است که از دهة 1980م پاگرفت و درپی بررسی فرایندهای ذهنی مخاطب از طریق کاوش عینی در ساز‌و‌کار ادراکی و شناختی انسان است. از‌آن‌جا‌که در دو حوزة روایت‌‌شناسی ...  بیشتر