علوم سیاسی
محمد شجاعیان
چکیده
والزر در حوزههای عدالت تبیینی از اصول عدالت توزیعی را ارائه میدهد که بر فهم معانی خیرهای مختلف اجتماعی مبتنی است. این تبیین از عدالت «تکثرگرایانه» و بر ایدۀ «برابری پیچیده» بنا شده است. مقصود والزر آن است که هریک از حوزههای حیات اجتماعی معیارهای خاص خود را برای توزیع خیرهای اجتماعی دارند و نباید معیارهای یک عرصه را ...
بیشتر
والزر در حوزههای عدالت تبیینی از اصول عدالت توزیعی را ارائه میدهد که بر فهم معانی خیرهای مختلف اجتماعی مبتنی است. این تبیین از عدالت «تکثرگرایانه» و بر ایدۀ «برابری پیچیده» بنا شده است. مقصود والزر آن است که هریک از حوزههای حیات اجتماعی معیارهای خاص خود را برای توزیع خیرهای اجتماعی دارند و نباید معیارهای یک عرصه را به عرصههای دیگر تسری داد. نقطۀ مقابل عدالت مطلوب والزر جباریت و سلطه است که بهمعنای سلطۀ معیار عدالت در یک عرصه به عرصههای دیگر حیات اجتماعی است. تنوع اصول توزیع خیرهای اجتماعی، تلاش برای ایجاد سازگاری میان کثرتگرایی و برابری، و مخالفت با سلطۀ سرمایه بر عرصۀ قدرت سیاسی از نقاط برجستۀ نظریۀ عدالت والزر محسوب میشوند. ازسویدیگر، منتقدان والزر معتقدند که خصلت محافظهکارانۀ والزر موجب میشود نتواند موضع انتقادی مشخصی دربارۀ شیوههای نادرست توزیع خیرهای اجتماعی اتخاذ کند. عدم ارائۀ معیاری مشخص برای فهم معیارهای اجتماعی توزیع خیر، نسبیت معناهای اجتماعی، و ناتوانی در ارائۀ معیاری برای نقد روشهای نادرست در توزیع خیرهای اجتماعی از جملۀ مهمترین انتقاداتی است که بر نظریۀ عدالت والزر وارد شده است.
علوم سیاسی
سید رضا موسوی
چکیده
برابری و جانبداری از آثار تامس نیگل فیلسوف آمریکایی صربتبار است، که در حوزة فلسفة سیاسی نگاشته شده است. وی در این کتاب میکوشد بین خیرات شخصی و غیرشخصی چشماندازی از یک تعامل منطقی ایجاد کند و گرة اخلاقی جانبداری بین این دو مفهوم را در اندیشه و عمل بگشاید. در حوزة عمل تأکید نیگل بیشتر بر جنبههای اقتصادی برابری شهروندی است ...
بیشتر
برابری و جانبداری از آثار تامس نیگل فیلسوف آمریکایی صربتبار است، که در حوزة فلسفة سیاسی نگاشته شده است. وی در این کتاب میکوشد بین خیرات شخصی و غیرشخصی چشماندازی از یک تعامل منطقی ایجاد کند و گرة اخلاقی جانبداری بین این دو مفهوم را در اندیشه و عمل بگشاید. در حوزة عمل تأکید نیگل بیشتر بر جنبههای اقتصادی برابری شهروندی است تا جنبههای فرهنگی، سیاسی، و اجتماعی آن. در این مقاله، نقد و بررسی کتاب نیگل در سه بخش اصلی انجام شده است؛ نخست، صورت و ساختار ظاهری کتاب بررسی شده و سپس به نیگل و کتابش در فلسفة سیاسی دوران مدرن پرداختهایم. درپایان محتوای اثر را تحلیل و دستاورد کتاب نیگل را در دفاع از مکتب بیطرفی مخصوصاً باتوجهبه نگرش اقتصادی وی ارزیابی کردهایم. تلاش نیگل مبتنیبر واکاوی مشکلات بین چشماندازهای شخصی و غیرشخصی بهصورت عام و همچنین بهصورت خاص در زمینة نابرابریهای اقتصادی و اجتماعی با پیشفرضهای بیطرفی برابریطلبانه است؛ البته این تلاشها به راهحل مشخصی منتهی نمیشود.
زبان و ادبیات فارسی
عیسی امنخانی؛ منا علیمددی
دوره 16، شماره 42 ، آذر 1395، ، صفحه 1-20
چکیده
نقد ادبی و زبان بایستۀ آن حتی به فرض حضور آن در ادبیات گذشتۀ ایران، سابقۀ چندانی ندارد چرا که زبانِ رایج و هنجار گفتمان پیشامدرن زبان مدح/هجو بوده است؛ نویسندگان و شاعران این دوره به تناوب گاه زبان مدح را به کار گرفتهاند، گاه نیز از زبان هجو استفاده کردهاند. اما با فرا رسیدن مشروطیت و استقرار گفتمان مدرن، به تدریج زبان مدح/هجو ...
بیشتر
نقد ادبی و زبان بایستۀ آن حتی به فرض حضور آن در ادبیات گذشتۀ ایران، سابقۀ چندانی ندارد چرا که زبانِ رایج و هنجار گفتمان پیشامدرن زبان مدح/هجو بوده است؛ نویسندگان و شاعران این دوره به تناوب گاه زبان مدح را به کار گرفتهاند، گاه نیز از زبان هجو استفاده کردهاند. اما با فرا رسیدن مشروطیت و استقرار گفتمان مدرن، به تدریج زبان مدح/هجو جای خود را به زبان نقد داده، زبان نقد زبانِ هنجار گفتمان ادبی مدرن میشود.چرایی چنین تغییری را باید در تغییر گفتمان و پیشفرضهای آن جستوجو کرد؛ زبان مدح/هجو تنها در گفتمانی به زبان هنجار تبدیل میشود که پیشفرض آن نظامی سلسلهمراتبی (هرمی) باشد اما نقد ادبی و زبان نقد محصول گفتمان مدرن است؛ گفتمانی که پیشفرض آن برابری است. تنها در چنین گفتمانی است که امکان تحقّق نقد ادبی و زبان آن وجود دارد.