اعلایی، مریم. (1381). بررسی و نقد روشهای تخمین واژگان پایه در ایران (مقطع ابتدایی) به منظور پیشنهاد روشهای مناسب. پایاننامة کارشناسی ارشد چاپ نشده زبانشناسی همگانی به راهنمایی شهین نعمتزاده. تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
ایمن، لیلی. (1357). فهرست پربسامدترین واژههای خردسالان (6 تا 12 سال). تهران: شورای کتاب کودک.
باستان، آذر. (1380). واژگانِ گفتاری پایة دانشآموزان دختر مقطع راهنمایی تحصیلی. به راهنمایی لطفالله یارمحمدی. پایاننامة کارشناسی ارشد آموزش زبان فارسی. دانشگاه شیراز.
بدرهای، فریدون (1352). واژگان نوشتاری کودکان دبستانی ایران. تهران: فرهنگستان زبان ایران.
دادرس، محمد. (1391). طبقهبندی چندگانۀ موضوعی واژگان پایه فارسی. فصلنامۀ مطالعات برنامه درسی ایران. سال هفتم. شماره 27، 33-66.
دستجردی کاظمی، مهدی. (1391). روشهای آزمودن واژگان پایه و طرح پژوهشی شناسایی واژگان پایۀ فارسی، فصلنامۀ مطالعات برنامه درسی ایران، سال هفتم، شمارۀ 27، 5-32.
رجائی، حسین. فضلعلی، مروارید. و علیزاده، علی. (1390). تعیین واژگان پربسامد در رسانههای خبری فارسیزبان برای آموزش زبان فارسی، در چکیده مقالات همایش آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان قسمت دوم. تهران: شورای گسترش فارسی.
رمضانی، احمد. (1393). بررسی واژگان ادراکی کودکان کمتوان ذهنی آموزشپذیر شهر تهران (طرح پژوهشی)، تهران: پژهشکدۀ کودکان استثنایی.
سعیدنیا، گلرخالسادات. (1381). تحلیل واژگانی کتابهای درسی دورة ابتدایی آلمانیزبان از دیدگاه معنیشناسی واژگانی. پایاننامة کارشناسی ارشد چاپ نشده زبانشناسی همگانی به راهنمایی شهین نعمتزاده. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
سیف نراقی، مریم.، کزازی، میر جلال الدین.، صدقی، ناهید.، شاکری یکتا، محمد علی. (1363). دفتر مطالعات و برنامهریزی آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی (مجتمع دانشگاهی ادبیات و علوم انسانی).
شبیری، علی محمد. (1376). واژگان پایة ادراکی دانشآموزان کلاسهای سوم، چهارم، و پنجم ابتدایی شهر تهران. پایاننامة کارشناسی ارشد چاپ نشده آموزش زبان فارسی به راهنمایی مصطفی عاصی. دانشگاه علامه طباطبایی.
شفیعی کدکنی، محمد رضا. (1370). موسیقی شعر. تهران. موسسۀ انتشارات آگاه.
شکری، گیتی. (1373). فرهنگ دبستانی. تهران : پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
صفارپور، عبدالرحمن (1370). واژگان پایة کلاسهای اول تا پنجم دبستان. تهران: سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، دفترانتشارات کمک آموزشی.
صفرزاده، فرامرز (1376). واژگان گفتاری پایة کودکان دبستانی ایران: پایههای سوم، چهارم و پنجم ابتدایی در مدارس منطقة دو تهران. به راهنمایی سید علی میرعمادی. پایاننامۀ کارشناسی ارشد آموزش زبان فارسی، دانشگاه علامه طباطبایی.
صناعتی، مرضیه. (1391). بررسی کاربرد واژگان پایه در چند فرهنگ فارسی دبستانی. فصلنامه مطالعات برنامه درسی ایران. سال هفتم، شماره 27، 135-158.
ضرغامیان، مهدی. (1371). واژگان خوانداری کودکان دبستانی ایران. پایاننامۀ کارشناسی ارشد زبانشناسی. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
عامری، حیات و ذوالفقاری، حسن. (1391). واژگان پایه و واژگاننگاری کودک در زبان فارسی. فصلنامۀ مطالعات برنامه درسی ایران. سال هفتم، شماره 27، صص. 159-174.
علاقمندان، جعفر. (1380). واژگان پایه درخدمت ادبیات کودک و برنامه ریزی درسی. در کتاب ماه کودک و نوجوان. صص. 80-84.
علوی مقدم، بهنام. (1387). میزان یادگیری و گسترش واژههای اشتقاقی در کودکان دوزبانه مقطع ابتدایی بر اساس پیکره طرح واژگان پایه، پایاننامۀ دکترا، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
علوی مقدم، سید بهنام و خیرآبادی، معصومه. (1393). بررسی واژگان پایه در متنهای داستانی و شعرهای مجلة رشد نوآموز. در جستارهای زبانی. دوره 5، شماره 2 (پیاپی 18)، صفحه 139-160.
غفاری، مهران. (1380). تحلیل روشهای آموزش واژگان پایه به منظور پیشنهاد طراحی برای آموزش واژگان پایة فارسی دورة ابتدایی. به راهنمایی جلیل بانان صادقیان، پایاننامۀ کارشناسی ارشد زبانشناسی همگانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
فکری، نادیا. (1382). شناسایی و تحلیل واژگان نوشتاری کودکان دبستانی براساس نامههای ارسالی آنها به مجلات رشدنوآموزورشد دانشآموز درسالهای80ـ81. پایاننامة کارشناسی ارشد چاپ نشده. اهواز: دانشگاه شهید چمران.
کوکبی، مرتضی. و چراغی، زهره. (1392). بررسی واژگان خوانداری کودکان دبستانی و مقایسۀ آنها با واژگان نوشتاری آنان. مجلۀ مطالعات ادبیات کودک، سال چهارم، شمارۀ 2، 127-148.
محمدی رفیع، شایا. (1385). بررسی و تحلیل واژگان پایه در شعر کودک. پایاننامۀ کارشناسی ارشد، تهران: تربیت مدرس.
مهدیزاده، جمیله. (1370). زبانآموزی و رشد واژگان کودک. پایاننامة کارشناسی ارشد زبانشناسی. دانشگاه فردوسی مشهد.
نعمتزاده، شهین و همکاران. (1387). واژگان پایه، واژههای پلکانی پایۀاول، ضمیمۀ گزارش پژوهشی کاربست یافتههای طرح واژگان پایۀ فارسی (طرح پژوهشی). تهران :وزارت آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی.
نعمتزاده، شهین. (1379). شناسایی واژگان پایه دانشآموزان ایرانی در دوره پیشدبستانی و ابتدایی. تهران: موسسه پژوهشی برنامهریزی درسی و نوآوریهای آموزشی.
نعمتزاده، شهین. (1391). واژگان پایه در خدمت تألیف کتاب ریاضی پایه اول. فصلنامه مطالعات برنامه درسی، سال هفتم، شماره 27، 67-84.
نعمتزاده، شهین. و همکاران. (1384). طرح شناسایی واژگان پایۀ فارسی دانشآموزان ایرانی در دورۀ ابتدایی (گزارش نهایی). جلد اول، تهران: وزارت آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی.
نعمتزاده، شهین.، دادرس، محمد.، دستجردی کاظمی، مهدی.، منصوریزاده، محرم. (1390). واژگان پایه فارسی از زبان کودکان ایرانی.تهران: مدرسه.
نوری، ساناز. (1390). استخراج و بررسی واژگان پایه در کودکان کمتوان ذهنی هشت تا ده سالۀ تربیتپذیر. پایاننامۀ کارشناسی ارشد زبانشناسی همگانی، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی.
Allman, B. (2005). Vocabulary Size and Accuracy of Monolingual and Bilingual Preschool Children. Paper presented at the Proceedings of the 4th International Symposium on Bilingualism.
Berglund, A. (1937). Reading Vocabulary for the Fourth Grade. Journal of Educational Research, 31, 72-80.
Betts, E. A. (1939). A Study of the Vocabularies of First Grade Basal Readers. Elementary English Review, 16, 65–69.
Breed, F. S. (1931). Spelling, Handwriting, Social Studies, Character Education, Geography and Natural Science. Review of Educational Research, 1(4), 276-293.
Curtis H, A. (1938). Wide Reading for Beginners. Journal of Educational Research, 32, 255-262.
Dolch, E. W. (1951). Tested word knowledge vs. frequency counts. Journal of Educational Research, 44, 457-470.
Durrell, D. D., & Helen, S. (1938). Vocabulary Instruction in the Intermediate Grades. Elementary English Review(15), 138-145.
Farr, R., Hughes, C., Robbins, B., & Greene, B. (1990). What students' writing reveals about their spelling. Indiana University. Bloomington.
Farr, R., Kelleher, C., Lee, K., & Beverstock, C. (1989). An analysis of the spelling patterns of childrenin grades two through eight. (ED 321 274). Bloomington.
Graham, S., Harris, K. R., & Loynachan, C. (1994). The spelling for writing list. Journal of Learning Disabilities, 27(4), 210-214.
Gray, W. S., Ole, L., Gates, A. I., Strang, R., Traxler, A. E., & Witty, P. (1940). Chapter I: Reading. Review of Educational Research, 10 (2), 79-106.
Hebel, E. E. (1938). Newer Practises in Reading in the Elementary School: A Review of Studies of Reading Vocabulary. Seventeenth Yearbook.
Hillerich, R. (1978). A writing vocabulary of elementarychildren: Springfield, IL: Thomas.
Hockett, J. A. (1938). The Vocabularies of Recent Primers and First Readers. Elementary School Journal, 39, 112–115.
Horn, E. (1929). What Is a Core Vocabulary. Journal of Educational Research, 19, 310-311.
Lee, D. (2001). defining core vocabulary and tracking its distribution across spoken and written genres: evidence of a gradience of variation from the British National Corpus. Journal of English Linguistics, 29(3), 250-278.
McCarthy, J. J. (1964). The Importance of Linguistic Ability in the Mentally Retarded. Mental Retardation, 2, 90-96.
McCarthy, M. (1999). What constitutes a basic vocabulary for spoken communication. studies in English Language and Linguistics, 1, 233-249.
McCarthy, M., & Carter, R. (2003). What constitutes a basic Spoken vocabulary. Research Notes issue, , 5-7.
McCarthy, M. J. (1998). Spoken language and applied linguistics. Cambridge: Cambridge University Press.
Nation, I. S. P. (1990). Teaching and Learning Vocabulary. New York: Newbury House.
Nation, P., & Waring, R. (1997). Vocabulary size, text coverage and word lists. Vocabulary: Description, acquisition and pedagogy, 6-19.
Ogden, C. K. (1930). The Basic Vocabulary: A Statistical Analysis, with Special Reference to Substitution and Translation (Vol. 31).
Ogden, C. K. (1944). Basic English: A general introduction with rules and grammar. 29.
Ogden, C. K. (1968). Basic English: International Second Language. New York: Harcourt, Brace and World.
Rinsland, H. (1945). A basic vocabulary ofelementary school children. New York: Macmillan.
Russell, D. H. (1954). The Dimensions of Children's Meaning Vocabularies in Grade four through twelve. University of Colifornia Pubs. Education, 11, 315-414.
Saarela , L. (1997). The Development of School children's Composition from a Vocabulary Research Perspective. (Ph.D Dissertation), University of Oulu (Finland).
Seegers, J. C. (1939). Vocabulary Problems in the Elementary School Paper presented at the Seventh Annual Research Bulletin of the National Conference on Research in English.
Shambaugh, C. G., & Shambaugh, O. L. (1928). An Association Study of the Vocabulary of Grade Children. The Journal of Educational Research, 18(1), 40-47.
Shambaugh, C. G., & Shambaugh, O. L. (1929). A core vocabulary for elementary school pupils. The Journal of Educational Research, 19(1), 39-46.
Smith, C., & Ingersoll. (1984). Written vocabulary of elementary school pupils ages6-14 Bloomington: Indiana University.
Stone, C. R. (1939). Most Important One Hundred and Fifty Words for Beginning Reading. Educational Method, 18, 192-195.
Thorndike, E. L., & Lorge, I. (1944). The teacher's Word Book of 30,000 Words. New York: Columbia University, Teachers College.