علم اطلاعات و دانش‌شناسی
نقدی بر کتاب نظام‌های همکاری در کتاب‌خانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی

حمیدرضا رادفر؛ مریم سلامی؛ سولماز نوری

دوره 20، شماره 10 ، دی 1399، ، صفحه 97-117

https://doi.org/10.30465/crtls.2020.33429.2020

چکیده
  کتاب‌خانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی همواره تلاش دارند تا بهترین و مناسب‌ترین پاسخ را برای پرسش‌ها و نیازهای مراجعان خود فراهم کنند. باتوجه‌به افزایش روزافزون و تنوع فراوان منابع اطلاعاتی، هر کتاب‌خانه‌ای توان و امکان تهیه ودر‌دست‌رس ‌پذیرساختن آن‌ها را ندارد. نرگس نشاط همکاری میان کتاب‌خانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی را راه‌حلی ...  بیشتر

علم اطلاعات و دانش‌شناسی
نقدی بر کتاب اخلاق حرفه‎ای در کتاب‌داری و اطلاع‎رسانی

مهدی شقاقی

دوره 20، شماره 10 ، دی 1399، ، صفحه 207-227

https://doi.org/10.30465/crtls.2020.5881

چکیده
  هدف از نگارش این مقاله نقد تحلیلی کتاب اخلاق حرفه‌ای در کتاب‌داری و اطلاع‌رسانی تألیف قراملکی، درخشانی، و رضائی‎‎ شریف‎آبادی (1390) از انتشارات سمت است. تلاش شده است تا با نگاهی نظری به کتاب فراتر از افق آن حرکت شود و از نقد مصادیق به نقد مفاهیم گذر شود. برای رسیدن به هدف از روش تحلیل مفهومی استفاده شده است. درابتدا، تلاش شده است ...  بیشتر

علم اطلاعات و دانش‌شناسی
نقدی بر کتاب معرفت‌شناسی علم‌سنجی

غلامرضا فدائی

دوره 20، شماره 10 ، دی 1399، ، صفحه 327-341

https://doi.org/10.30465/crtls.2020.5887

چکیده
  کتاب معرفت‌شناسی علم‌سنجی در 240 صفحه و با قطع وزیری در شش فصل چاپ شده است. فهرست مندرجات، شکل، و منابع دارد، ولی نمایه ندارد. در این مقاله به‌نقد این کتاب پرداخته می‌شود و ناقد ضمن تشریح موقعیت علم‌سنجی بیان می‌کند که علم‌سنجی اصالتاً مرتبط با شمارش، سنجش، و نمایش است و بحث ایجاد یا نسبت معرفت‌شناسی به آن توجیه کافی ندارد. روش نگارش ...  بیشتر

علم اطلاعات و دانش‌شناسی
نقدی بر کتاب پردازش زبان طبیعی و بازیابی اطلاعات

مرتضی کوکبی

دوره 20، شماره 10 ، دی 1399، ، صفحه 367-397

https://doi.org/10.30465/crtls.2020.5889

چکیده
  کتاب پردازش زبان طبیعی و بازیابی اطلاعات کتابی است گردآورده و ترجمه‌شده که نویسندۀ مشخصی ندارد و ترجمۀ جعفر مهراد و مریم ناصری است. اگر بپذیریم که بازیابی قلب رشتۀ علم اطلاعات و دانش‌‌شناسی است، می‌توانیم بگوییم که اگر این بازیابی با زبان طبیعی انجام شود، نتیجه برای آن سودمندتر خواهد بود. پس کتابی که دربارۀ «پردازش زبان طبیعی ...  بیشتر

علم اطلاعات و دانش‌شناسی
نقد معیار و معیار نقد

غلامرضا فدائی

دوره 17، شماره 7 ، دی 1396، ، صفحه 127-142

چکیده
  نقد امری طبیعی و انسانی است و از میل انسان به آزادی نشئت می­گیرد. فکر همان حرکت ذهنی از مبدأ کاری به‌سوی نتیجه و برعکس آن است و خودِ همین سبب می‌شود که راه رفته یا عمل انجام‌شده ارزیابی شود. در ادوار گذشته، همۀ متفکران کار نقد انجام می‌دادند و همین کار موجب پیشرفت و رشد دانش شده ­است. خودانتقادی در حوزه­‌های دینی و عرفانی هم جایگاه ...  بیشتر

علم اطلاعات و دانش‌شناسی
از علوم کتاب‌داری تا علم اطلاعات و اطلاع‌رسانی نقدی بر کتاب مبانی علوم کتاب‌داری و اطلاع‌رسانی

حمیدرضا رادفر؛ سولماز نوری

دوره 17، شماره 6 ، آذر 1396، ، صفحه 135-158

چکیده
  اهمیت تدریس منابع اطلاعاتی و کتاب‌های علمی مستند، جذاب، و محرک برای دروس آشنایی با مبانی رشته‌های مختلف به‌منظور جذب‌کردن و علاقه‌مندسازی تازه‌واردان و مشتاقان هر علمی بر کسی پوشیده نیست. در این راستا، کتاب مبانی علوم کتاب‌داری و اطلاع‌رسانی که می‌تواند به‌عنوان یک منبع درسی برای دانشجویان جدید رشتۀ علم اطلاعات و دانش‌شناسی ...  بیشتر

علم اطلاعات و دانش‌شناسی
بررسی و نقد کتاب «کتابخانه‌های‌دیجیتال: مبادلۀ اطلاعات»

حمیدرضا رادفر؛ سولماز نوری

دوره 15، شماره 37 ، اسفند 1394، ، صفحه 47-67

چکیده
  امروزه امکان دسترسی به مجموعة گسترده‌ای از اطلاعات سازمان‌دهی‌شده اهمیت به‌سزایی دارد. کتاب‌خانة دیجیتال مبحثی نو و پراهمیت در همین حوزه است که توجه به آن به‌ نوعی در همة زمینه‌های علمی و دانشگاهی راه‌گشاست. کتاب کتاب‌خانه‌های دیجیتال: مبادلۀ اطلاعات نیز تلاشی ارزش‌مند در همین راستاست. از این‌ رو در مقالة حاضر سعی شده است ...  بیشتر