دوره 23 (1402)
دوره 22 (1401)
دوره 21 (1400)
دوره 20 (1399)
دوره 19 (1398)
دوره 18 (1397)
دوره 17 (1396)
دوره 16 (1395)
دوره 15 (1394)
دوره 14 (1393)
دوره 13 (1392)
دوره 12 (1391)
دوره 11 (1390)
دوره 10 (1389)
کلیدواژهها = برنامۀ درسی
تعداد مقالات: 11
توصیههایی برای انسانشناسی ایرانی؛ با تأکید بر نقدوارزیابی کتاب آدمیان و سرزمینها
دوره 22، شماره 7 ، مهر 1401، ، صفحه 23-38
چکیده
این نوشتار درصدد است تا با تمرکز بر یکی از آثار مارگارت مید (Margaret Mead)، انسانشناس برجستۀ آمریکایی، به اهمیت مغفولماندۀ این آثار در انسانشناسی معاصر ایرانی بپردازد. طی نقدوارزیابی این کتاب، بازگشت به اصول و اساس انسانشناسی آثار کلاسیک که در ایران کمتر بهعنوان منبع درسی معرفی میشوند، اشاره خواهد شد. بدین منظور به جایگاه آثار ... بیشترآسیبشناسی برنامۀ درسی رشتۀ «آموزش زبان عربی» مطالعۀ موردی: دانشگاه فرهنگیان
دوره 22، شماره 3 ، خرداد 1401، ، صفحه 47-73
چکیده
برنامهریزان آموزشی همواره بهدنبال بازنگری محتوای برنامههای درسیاند. برنامۀ درسی «آموزش زبان عربی» سال 1395 توسط دانشگاه فرهنگیان بازنگری و جایگزین برنامۀ درسی «دبیری زبان و ادبیات عربی» شد. نظر به تأثیری که برنامۀ درسی در ارتقای سطح دانش، مهارت، و نگرش دانشجومعلمان دارد، بررسی آن ضروری است. ازاینرو، پژوهش ... بیشترارائۀ الگوی توسعة توانمندی کارآفرینی نسل جوان کشور در بستر برنامهریزی درسی آموزش عالی
دوره 22، شماره 2 ، اردیبهشت 1401، ، صفحه 281-306
چکیده
هدف از این تحقیق ارائۀ الگوی توسعۀ توانمندی کارآفرینی نسل جوان کشور در بستر برنامهریزی درسی آموزش عالی بود. تحقیق حاضر، از نظر هدف، توسعهای و بهصورت کیفی بهروش دادهبنیاد گلیزری بود. جامعۀ آماری در پیشینۀ مطالعاتی را کلیۀ متون نظری و پژوهشی داخلی و خارجی دردسترس، مراجع مرتبط، و اسناد بالادستی نظام آموزشوپرورش کشور ... بیشترارزیابی و نقد برنامۀ درسی بازنگریشدۀ رشتۀ مترجمی زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی
دوره 21، شماره 10 ، دی 1400، ، صفحه 167-190
چکیده
بعد از گذشت نزدیک به سه دهه از اجرای برنامۀ دورۀ کارشناسی مترجمی مصوب سال 1369 و طرح انتقادهایی جدی به ناکارآمدی و کاستیهای پرشمار آن، بالأخره در سال 1396 شاهد تصویب و سپس اجراییشدن برنامۀ بازنگریشدۀ این رشتۀ پرطرفدار دانشگاهی بودهایم؛ برنامهای که هدف آن تقویت مهارتهای زبانی، تقویت توانش ترجمه، و تخصصیترکردن این رشته ... بیشتربررسی انتقادی کتاب صرف 2 با رویکرد تحلیل توصیفی
دوره 21، شماره 2 ، اردیبهشت 1400، ، صفحه 349-374
چکیده
نقد کتابهای درسی از اهمیت و جایگاه والایی برخوردار است. کتاب صرف 2، نوشتۀ احمد پاشازانوس، عضو هیئتعلمی زبان و ادبیات عربی دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) قزوین، ضمن پرداختن به مسائلی درمورد اسم سعی کرده است تا با آوردن تمرینهایی در پایان هر درس برای مخاطب این امکان را فراهم کند که مطالب ارائهشده در دروس را بهصورت ... بیشترنقدی بر کتاب برنامۀ درسی در دورۀ متوسطه
دوره 20، شماره 10 ، دی 1399، ، صفحه 17-43
چکیده
هدف پژوهش حاضر نقد کتاب برنامۀ درسی در دورۀ متوسطه است. بنابراین از ترکیبی از روشهای مرور انتقادی کتاب، کاوشگری فلسفی انتقادی، و نقادی آموزشی استفاده شده است. کتاب مذکور تألیف فرجالهی و طالبی است که دانشگاه پیامنور در سال 1393 آن را منتشر کرده است. ابزار نقد اثر مذکور چکلیست نقد کتب درسی دانشگاهی شورای بررسی متون و کتب علوم ... بیشترتحلیلی بر التزام بازبینی برنامههای درسی رشتۀ باستانشناسی براساس رویکرد برنامهریزی درسی مبتنیبر شایستگی
دوره 20، شماره 6 ، شهریور 1399، ، صفحه 375-398
چکیده
نگارنده در این پژوهش علل التزام تغییر سرفصلهای درسی رشتۀ باستانشناسی را در تمام مقاطع آن نه براساس سلایق، بلکه برمبنای الگو و مدل برنامهریزی درسی مبتنیبر شایستگی بررسی و تبیین کرده است. برنامههای درسی در این رشته در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد بیش از سی سال است که بازبینی نشده است و برنامههای درسی دورۀ دکتری نیز از ... بیشترنقد و بررسی محتوای درسی زبان انگلیسی پایۀ دهم متوسطه در ایران
دوره 19، شماره 6 ، شهریور 1398، ، صفحه 89-107
چکیده
کتابهای درسی که در سطح ملی تدوین میشوند بهعلت طیف گستردۀ مخاطبان همواره از اهمیت بسیاری برخوردار بودهاند. بنابراین، بررسی کمّی و کیفی آنها همیشه در اولویت کاری منتقدان بوده است. ازاینرو، در این مقاله نویسنده در پژوهشی انتقادی محتوای درسی تازهتألیف زبان انگلیسی پایۀ دهم متوسطه را مشتملبر کتاب درسی، کتاب کار، و سیدی ... بیشترنقدی بر کتاب برنامۀ درسی و آموزش هنر در آموزشوپرورش
دوره 17، شماره 6 ، آذر 1396، ، صفحه 21-40
چکیده
یکی از کارکردهای اساسی نظام آموزشی که اجرای آن در مدارس و مراکز آموزشی کشور، بهدلیل تنگناها و سوءتفاهمات مختلف، با مشکلات عدیدهای مواجه است تربیت هنری دانشآموزان است. طی چند سال اخیر برخی تلاشهای علمی و پژوهشی برای معرفی و بازشناسی جایگاه تربیت هنری و ضرورت توجه جدی بدان در نظام آموزشی کشور انجام گرفته است. تألیف کتاب برنامة ... بیشتربررسی و نقد مطالعات برنامۀ درسی آموزش زبان عربی به غیرعرب زبانها مطالعه موردی کتاب المرجع فی مناهج تعلیم اللغة العربیة للناطقین بلغات أخری
دوره 16، شماره 43 ، بهمن 1395، ، صفحه 201-216
چکیده
مطالعات برنامهریزی درسی در آموزش زبان عربی در ایران، برخلاف کشورهای عربی، بسیار اندک و انگشت شمار است. کتاب المرجع فی مناهج تعلیم اللغة العربیة للناطقین بلغات أخری از مهمترین کتابهای این حوزه در کشورهای عربی است؛ در این پژوهش به نقد و بررسی این کتاب پرداخته میشود. روش پژوهش به این صورت است که تلاش خواهد شد ... بیشتربررسی جایگاه زبانشناسی در برنامه های درسی رشته های علوم انسانی
دوره 14، شماره 32 ، آذر 1393، ، صفحه 51-72