دوره 23 (1402)
دوره 22 (1401)
دوره 21 (1400)
دوره 20 (1399)
دوره 19 (1398)
دوره 18 (1397)
دوره 17 (1396)
دوره 16 (1395)
دوره 15 (1394)
دوره 14 (1393)
دوره 13 (1392)
دوره 12 (1391)
دوره 11 (1390)
دوره 10 (1389)

 

         «مشخصات آماری نشریه»

تعداد دوره‌ها 15
تعداد شماره‌ها 101
تعداد مقالات 1,411
تعداد نویسندگان 1,626
تعداد مشاهده مقاله 1,239,637
تعداد دریافت فایل اصل مقاله 1,396,891
نسبت مشاهده بر مقاله 878.55
نسبت دریافت فایل بر مقاله 990
تعداد مقالات ارسال شده 1,883
تعداد مقالات رد شده 835
درصد عدم پذیرش 44
تعداد مقالات پذیرفته شده 658
درصد پذیرش 35
تعداد پایگاه های نمایه شده 8

  • لطفا در مرحله ارسال فایل های مقاله، از نرم افزار مشابهت یاب سمیم نور (مشاهده صفحه - راهنما) فایل مشابهت یابی شده را دریافت و به هر مقاله ارسال نمایید.
  • در صورتی‌که رمز ورود به ایمیل شما ارسال نشد از طریق این صفحه، مجدداً تلاش فرمایید. (کلیک کنید)
  •  توجه داشته باشید که دریافت کد مقاله به معنای ارسال مقاله نیست؛ پس از طی همه مراحل، صفحه تأیید ارسال مقاله باید در پایان مشاهده شود. (برای مشاهده تصویر نمونه اینجا کلیک کنید)
  •  در مرحله آخر ارسال مقاله، توجه داشته باشید که حتماً از منوی نوع مقاله، فایل اصلی مقاله را انتخاب کنید، تا مراحل ارسال کامل شود. (برای مشاهده تصویر نمونه اینجا کلیک کنید) 

مشخصات نشریه

  • عنوان کامل: پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی
  • وب‌گاه: https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/
  • شاپا الکترونیکی: 1650-2383
  • محل چاپ: ایران، تهران
  • ناشر: پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات‌فرهنگی
  • مدیریت علمی: شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی (مشاهده جزئیات)
  • سال شروع انتشار: 1389
  • گروه علمی: علوم انسانی
  • زیر گروه: میان رشته‌ای
  • گرایش یا زمینه تخصصی نشریه: نقد کتاب، نقد نظریه، نقد برنامه‌های درسی
  • حوزه موضوعی نشریه: «اقتصاد»، «الهیات و ادیان»، «تاریخ»، «تمدن»، «جامعه‌شناسی»، «علوم سیاسی»، «فقه و حقوق»، «فلسفه»، «مدیریت و سیاست‌گذاری» و «مطالعات علم و فناوری» 
  • زبان نشریه: فارسی (چکیده انگلیسی)
  • اعتبار نشریه: علمی‌ (مشاهده جزئیات)
  • نوع مقالات: پژوهشی، ترویجی، مروری (مشاهده جزئیات)
  • نوع انتشار: الکترونیکی
  • نوبت انتشار: فصلنامه (از ابتدای دی ماه 1401)
  • هزینۀ بررسی و انتشار مقاله: دارد (مشاهده جزئیات)
  • نوع داوری: حداقل 2 داور، همتراز خوانی دوسو پنهان (مشاهده جزئیات)
  • بازه زمانی بررسی اولیه مقالات دریافتی: تا 10روز
  • زمان داوریحداقل سه ماه و حداکثر شش‌ماه
  • درصد پذیرش مقالات: 35%
  • دسترسی به مقاله‌ها: رایگان (تمام متن)
  • مدل دسترسی به مقالات: در فرمت PDF 
  • سامانه مدیریت نشریه: شرکت سیناوب
  • نمایه‌شده: بلی (مشاهده جزئیات)
  • رتبه در نشریات وزارت علوم: رتبه الف (مشاهده جزئیات)
  • وضعیت در ISC در سال 1402: Q3 هنر و علوم انسانی (مشاهده جزئیات)
  • ضریب تأثیر پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC): سال 1402(0.085)
  • نام قبلی: فصل‌نامه نامه علوم انسانی
  • ایمیل نشریه: criticalstudies@ihcs.ac.ir
  • ایمیل دوم نشریه: criticalstudies3@gmail.com
پژوهشی الهیات و ادیان
خوانش انتقادی مفاهیم در نظریة سنت‌های تاریخی شهید صدر: مطالعه موردی مفاهیم اساسی سنت‌الله، تغییر، دین و فطرت

سعید بهمنی؛ فرانک بهمنی

دوره 24، شماره 3 ، آذر 1403، صفحه 1-32

https://doi.org/10.30465/crtls.2024.47089.2797

چکیده
  نظام‌های علمی بر پایة نظریه‌ها شکل می‌گیرند. مفاهیم در زمرة مهم‌ترین عناصر نظریه‌هایند؛ زیرا تبیین و صورت‌بندی نظریه بر شماری مفاهیم اساسی استوار است. نظریه‌ها میراث‌های علمی بزرگ و حاصل کوشش انسانی‌اند. از این رو نیازمند بررسی و نقد هستند تا اصلاح و ترمیم شوند. پژوهش حاضر به خوانش انتقادی 4 عنصر مفهومی «سنة الله»، «تغییر»، ...  بیشتر

پژوهشی الهیات و ادیان
آفات روش‌شناختی در رهیافت حاکم بر طبقه‌بندی روش‌های تفسیری قرآن: بررسی موردی تفسیرپژوهی گلدزیهر، ذهبی، معرفت و فهد رومی

سجاد محمدفام

دوره 24، شماره 3 ، آذر 1403، صفحه 33-68

https://doi.org/10.30465/crtls.2024.48789.2840

چکیده
  در حوزه مطالعات پسا‌تفسیری قرآن، یکی از شاخه‌های مهم و روبه‌رشد، بررسی روش‌های تفسیری و طبقه‌بندی آن‌ها است که به‌ویژه در یک قرن اخیر مورد توجه قرار گرفته است. طبقه‌بندی روش‌های تفسیری، همچون سایر اندیشه‌های بشری، ممکن است از جنبه‌های مختلف دچار آسیب‌ها و کاستی‌هایی شود. در این میان، آفات روش‌شناختی به دلیل اهمیت بنیادین ...  بیشتر

پژوهشی علوم اجتماعی
بررسی و نقد کتاب نخبگان سیاسی پساانقلاب: تحلیل طبقاتی چرخش نخبگان در ایران

ابراهیم صالح آبادی؛ جواد علی آبادی

دوره 24، شماره 3 ، آذر 1403، صفحه 69-97

https://doi.org/10.30465/crtls.2024.46298.2760

چکیده
  ساعی در کتاب خویش مدعی است که شواهد تجربی بر تراکم منابع قدرت در ایران دلالت دارد؛ بنابراین تلاش دارد تا توزیع تراکم قدرت در دولت‌های بعد از انقلاب را تبیین کند. ایشان مدعی است که تراکم قدرت به‌مثابه معلول، زیر مجموع ترکیب شروط علی طبقه اجتماعی نخبگان سیاسی و تجربه مناصب دارای قدرت در دیوان‌سالاری حکومتی است. وی با خودداری آگاهانه ...  بیشتر

پژوهشی علوم سیاسی
بازخوانی کتاب نظام ملی اقتصاد سیاسی و دلالت‌های آن برای صنعتی‌سازی ایران

حمیدرضا فرتوک زاده؛ روح الله جعفری

دوره 24، شماره 3 ، آذر 1403، صفحه 99-126

https://doi.org/10.30465/crtls.2024.45007.2724

چکیده
  فردریش لیست با طرح اقتصاد سیاسی ملی، نقش دولت در توسعه اقتصادی و صنعتی را با مفاهیمی چون بنیه تولیدی، ملت، جمعیت و حمایت صورت‌بندی نمود. وی با تأکید بر حمایت از صنایع نوپای منتخب، ضرورت رقابت‌پذیری صنعتی را در تجارت خارجی برای کشورهای جامانده گوشزد نمود. به زعم وی، غفلت از بنیه تولیدی، نقش یک کشور در تجارت خارجی به‌عنوان صادرکننده ...  بیشتر

پژوهشی فقه و حقوق
اساس و قوه موسس: نظریه ی حقوق سیاسی اشمیت

سید ناصر سلطانی؛ کاظم احمدی

دوره 24، شماره 3 ، آذر 1403، صفحه 127-151

https://doi.org/10.30465/crtls.2024.49446.2854

چکیده
  با ظهور مدرنیته، نظم سیاسی و حقوقی جهان تغییرات عمده‌ای را تجربه کرد. یکی از نتایج این تغییرات، ایجاد قانون اساسی به عنوان سند موسس نظم حقوقی-سیاسی بود. کارل اشمیت، حقوق‌دان آلمانی، در قرن بیستم تلاش کرد تا مفاهیم جدیدی را در این حوزه معرفی کند. او میان دو مفهوم قانونِ اساسی و اساس تفاوت قائل شد و معتقد بود که وحدتِ سیاسی یک ملت بر اساس ...  بیشتر

پژوهشی فقه و حقوق
ایده پیوند فقه امامیه و حقوق اروپایی در قانون مدنی ایران و بررسی رویکرد شارحان در قبال این ایده

ابوالفضل قوی البنیه

دوره 24، شماره 3 ، آذر 1403، صفحه 153-178

https://doi.org/10.30465/crtls.2024.50205.2877

چکیده
  قانون مدنی یکی از برجسته‌ترین دستاوردهای نظام قانون‌گذاری در ایران است. نویسندگان این قانون که از برجسته‌ترین شخصیت‌های تاریخ قانون‌گذاری در ایران به شمار می‌آیند و اغلب هم در فقه امامیه مجتهد بودند و هم با حقوق اروپایی آشنایی داشتند، محتوای فقه امامیه را با حقوق اروپایی پیوند زده و در قالب یک قانون مدرن ارائه نمودند. با این حال ...  بیشتر

پژوهشی فقه و حقوق
تحلیل کتاب «حقوق مدنی: ایقاع، نظریه عمومی – ایقاع معین» بر پایه روش تحلیل محتوا

محمد یزدانی؛ محمد صالحی مازندرانی

دوره 24، شماره 3 ، آذر 1403، صفحه 179-210

https://doi.org/10.30465/crtls.2024.46311.2761

چکیده
  بر خلاف عقود و قراردادها، ایقاعات، مِهر چندانی از متفکران ندیده­اند. دکتر کاتوزیان از جمله کسانی هستند که با تألیف کتاب ایقاع در دو بخش نظریه عمومی و ایقاع معین به تحلیل و بررسی مسائل آن پرداخته­اند. منحصر به فردِ بودن این اثر، اهمیت دقت نظر در آن را دو چندان می سازد. تحقیق حاضر به بررسی بخش نظریه­ی عمومی کتاب ایقاع تألیف این استاد ...  بیشتر

پژوهشی فلسفه
مابعدالطبیعه و امر سیاسی: تأملی در ایدۀ کتاب فارابی، مؤسس فلسفه اسلامی

سید حمید طالب زاده

دوره 24، شماره 3 ، آذر 1403، صفحه 237-267

https://doi.org/10.30465/crtls.2024.49634.2855

چکیده
  مابعدالطبیعه در سرآغاز بنیادگذاری‌اش با امر سیاسی پیوند خورد و یا اساساً برای معقول‌کردن امر سیاسی شکل گرفت. مابعدالطبیعه جدای از امر سیاسی، از زندگی گسسته و به دانشی خودبسنده و انتزاعی تبدیل می‌شود. فارابی نیز در مقام تأسیس فلسفه اسلامی، به امر سیاسی نظر داشت و به شرایط تحقق مدینه فاضله می‌اندیشید. فارابی بنیادی را برنهاد که فلسفه ...  بیشتر

ترویجی فلسفه
تأملی بر تأسیس فلسفه مدرن بر اساس کتاب «تأملات در فلسفه اولی»

محمدرضا هدایتی

دوره 24، شماره 3 ، آذر 1403، صفحه 269-284

https://doi.org/10.30465/crtls.2024.50360.2885

چکیده
  دکارت عموماً به‌عنوان نخستین فیلسوف مدرن شناخته می‌شود. در زمان دکارت، اولاً شکاکیتی بنیادین و عمیق فراگیر شده بود و ثانیاً علمِ تازه‌سربرآورده نمی‌توانست تکیه‌گاهی در فلسفۀ زمان خود داشته باشد. آنچه دکارت را در موقعیت تأسیس فلسفۀ مدرن قرار می‌دهد، توجهی است که او در فلسفه خود، به بحران بنیادین علم برای انسان می‌کند: اگر انسان ...  بیشتر

پژوهشی فلسفه
بازشناسی کتابِ تعین ‌آدمی فیشته در ارتباط با سنت تعین‌نامه‌نویسی آلمانی همراه با ارزیابی انتقادی برگردان‌های انگلیسی و فارسی آن

میثم سفیدخوش؛ محمد طهماسبی

دوره 24، شماره 3 ، آذر 1403

https://doi.org/10.30465/crtls.2024.50394.2888

چکیده
  کتاب تعین آدمی فیشته با عنوان اصلی die Bestimmung des Menchen در برهه­ای حساس از زندگی فکری فیشته منتشر شد و چالش­های مهمی در فرهنگ فلسفی آلمان ایجاد کرد. کمی پیش از آن فیشته کتابی با عنوان تعین دانشمند نگاشته بود و این دلالتی است به بافت تاریخی گونه­ی نوشتاری مهمی در آلمان سده­ی هجدهم و اوائل سده­ی نوزدهم که فیلسوفان و متفکران مهمی در ...  بیشتر

نقد کتاب مبانی حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران
دوره 18، شماره 5 ، مرداد 1397، ، صفحه 323-339

چکیده
  اهمیت این نقد به‌لحاظ جایگاه حقوق اساسی، قانون اساسی، و حکومت جمهوری اسلامی است و ضرورت نقد نیز انگیزة شکل‌‌گیری کتاب موردنقد به‌منزلة منبع آموزشی برای درس «حقوق اساسی» دورة کارشناسی رشتة حقوق و دروس مرتبط با حقوق اساسی در دوره‌های تحصیلات تکمیلی گرایش حقوق عمومی است. هدف این نقد شناسایی نقاط قوت و ضعف کتاب به‌منزلة «کتاب ...  بیشتر

جایگاه تعلیم و تربیت اسلامی در علوم انسانی
دوره 13، شماره 27 ، شهریور 1392، ، صفحه 171-186

چکیده
  چکیده در نظام آموزشی ما علوم انسانی، با وجود فرهنگ غنی اسلامی ـ ایرانی، کاستی‌های فراوانی دارد. علوم تربیتی که شاخه‌ای از علوم انسانی است، به دنبال پرورش انسان‌‌های مؤثر و کارآمدی است که استعدادهای آن‌ها شکوفا شده است. در تعلیم و تربیت اسلامی تربیت انسان کامل با بهره‌گیری از معارف دینی امکان‌پذیر است. موفقیت نظام‌های آموزشی، ...  بیشتر

بررسی و نقد کیفی کتاب زبان انگلیسی پایة اول دورة اول متوسطه (هفتم) با تأکید بر روش‌شناسی آموزش زبان خارجی
دوره 15، شماره 36 ، آبان 1394، ، صفحه 179-196

چکیده
  آموزش هر زبانی مشکل‌های خاص خود را دارد؛ آموزش زبان انگلیسی نیز از این موضوع مستثنی نیست. یکی از اصلی‌ترین مشکل‌های آموزش زبان انگلیسی، کیفیت کتاب‌های درسی است. از آن‌جا که کتاب زبان انگلیسی پایة هفتم مقطع متوسطه نخستین تجربة رسمی تحصیلی دانش‌آموزان با زبان انگلیسی است، تهیه و تدوین این کتاب اهمیت مضاعفی دارد و طبعاً مستلزم دقت ...  بیشتر

تحلیل و نقد کتاب ادبیات معاصر ایران (نثر)
دوره 14، شماره 30 ، خرداد 1393، ، صفحه 1-15

چکیده
  چکیده پیرامون ادبیات معاصر ایران، اعم از نظم و نثر، در این سه دهة اخیر بعد از انقلاب اسلامی ایران، ‌‌کتاب‌‌های متعدد و متنوعی نوشته و منتشر شده است. هریک از این آثار، از جهاتی درخور توجه و بررسی‌اند و نیز دارای ویژگی‌‌های خاص خود هستند که در جای خود استفاده می‌شوند. از بین این آثار گوناگون، ادبیات معاصر ایران (نثر) از محمد‌‌رضا ...  بیشتر

تأثیر برنامة درسی پنهان در رفتار هنرجویان هنرستان‌های تربیت بدنی
دوره 17، شماره 6 ، آذر 1396، ، صفحه 203-216

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر برنامۀ درسی پنهان در رفتار هنرجویان تربیت بدنی و دانش‌آموزان دبیرستان‌های شهر تهران انجام شده است و روش پژوهش توصیفی ــ‌تحلیلی است. جامعۀ آماری در این پژوهش دانش‌آموزان و هنرجویان متوسطۀ شهر تهران است و حجم نمونۀ آن که به‌ روش کوکران و به‌صورت خوشه‌ای چندمرحله‌ای تصادفی انتخاب شده است دویست نفر ...  بیشتر

ابر واژگان