علمی- پژوهشی زبان و ادبیات عربی
بازتاب مفاهیم و تعابیر قرآن در آثار امین‌الریحانی

حامد صدقی

دوره 10، شماره 20 ، شهریور 1389، صفحه 5-20

چکیده
  چکیده سرچشمه­های جوشان و زلال کلام وحی دیرزمانی است که با طلوع فجر اسلام بر پیکرة عطشناک اندیشة بشری جاری شده است. مصحف جاودانی، که باگذر قرون متمادی نه تنها هرگزگرد نقصان و زوال بر آیات الهام­بخش و روشنگرش ننشسته بلکه همچنان به­عنوان برترین­و­کامل­ترین­کتاب هدایتگر بشر، گوی سبقت را از هر آنچه در این ره بدان مفتخرند، ...  بیشتر

علمی- پژوهشی زبان و ادبیات عربی
دورنمای تحوّلات شعر معاصر عربی

تورج زینی وند

دوره 10، شماره 20 ، شهریور 1389، صفحه 21-29

چکیده
  آیندة هر ادبیاتی، از گذشته و معاصر آن جدا نیست؛ زیرا در بیشتر موارد، ادبیات هر ملّتی به گذشته‌ای نظر دارد که اساس پیشرفت و فلسفة وجودی حال خود را بر آن بنا می‌نهد. سخن از دورنمای شعر معاصر عربی و یا اینکه به گذشتة خویش تکیه خواهد کرد، به معنای ایستایی در اندیشه نیست و یا تعیین مرزهای مشخّص مبنی بر اینکه «این است» و «جز این نیست»؛ ...  بیشتر

علمی- پژوهشی زبان و ادبیات عربی
بررسی انتقادی کتاب «اعراب‌القرآن‌الکریم»

سیدرضا نجفی

دوره 10، شماره 20 ، شهریور 1389، صفحه 31-40

چکیده
  «اعراب­القرآن­الکریم» درسی است که در طی آن، آیات قرآنی تجزیه و ترکیب می­شوند و دانشجویان ضمن بررسی صرفی و نحوی واژه­های قرآن کریم، در فهم مفاهیم آیات نورانی قرآن کریم توانمند می­شوند. این علم اگرچه درمیان علوم قرآنی پیشینه­ای دیرینه دارد و از دانشمندان قدیم و جدید علوم عربی و قرآنی از دیرباز تألیفات ارزشمندی ­زیرعنوان ...  بیشتر

علمی- پژوهشی زبان و ادبیات عربی
بررسی انتقادی کتاب «ادب‌الامثال والحکم»

وحید سبزیان پور

دوره 10، شماره 20 ، شهریور 1389، صفحه 41-51

چکیده
  نویسنده دراین­­کتاب500 بیت­ازاشعار عرب راکه متأثر و  مأخوذ ازکلام علی(ع) است، برگزیده و برای هر بیت شاهدی از کلام علی (ع) نقل کرده است.از آنجا که این تلاش بسی مغتنم و ارزشمند و گامی بلند در تبیین عمق و اعتلای کلام علی (ع) و میزان تأثیر اندیشه­های آن حضرت(ع) در آثار ادبی است، به­نظر می­رسد اگر نقد و ارزیابی شود، در رسیدن به هدف ...  بیشتر

علمی- پژوهشی زبان و ادبیات عربی
بررسی انتقادی کتاب «الأدب‌العربی والایرانیون»

صغری فلاحتی

دوره 10، شماره 20 ، شهریور 1389، صفحه 53-68

چکیده
  ایرانیان، در طول تاریخ، در پیشبرد ادبیات عربی، سهم زیادی به خود اختصاص داده­اند، به­طوری که در صرف و نحو، علوم بلاغی، لغت، شعر، کتابت و ... نام ادیبان و علمای ایرانی بر تارک علوم می­درخشد. نقش ایرانیان در تولید شعر و انواع نثر از چنان اهمیتی برخوردار است که نویسندگان بسیاری انگیزة ایرانیان را در روی­آوردن به زبان عربی بررسی کرده ...  بیشتر

علمی- پژوهشی زبان و ادبیات عربی
بررسی انتقادی کتاب «المجانی من‌النصوص‌العرفانیه

سودابه مظفری

دوره 10، شماره 20 ، شهریور 1389، صفحه 69-87

چکیده
  چاپ اول کتاب المجانی من­النّصوص­العرفانیة(تألیف آقایان دکتر عبّاس اقبالی و سیدرضا میراحمدی) با هدف تدریس درس «قرائت متون عرفانی»به ارزش دو واحد در مقطع کارشناسی زبان و ادبیات عربی تهیه و تدوین شده و در انتشارات دانشگاهی سمت به­ چاپ رسیده است. در این اثر، نگارندگان ابتـدا برخی ­واژه­ها و اصطلاحـات معـمول عرفانی را تعریف­کرده ...  بیشتر

علمی- پژوهشی زبان و ادبیات عربی
بررسی انتقادی کتاب «مبادیءالعربیة(2)

سید احمد امام زاده

دوره 10، شماره 20 ، شهریور 1389، صفحه 89-101

چکیده
  یادگیری زبان عربی، جهت فهم قرآن کریم ــ میراث مکتوب فرهنگ و علوم اسلامی ــ بر همة مسلمانان واجب است .برای یادگیری زبان عربی، کتاب­های زیادی با روش­های مختلف در گذشته و حال نوشته شده است.یکی­ازکتاب­های آمـوزش زبان­عـربی(صـرف­ونحو)، کتاب مبادیءالعربیة، تألیف رشید شرتونی، است. این کتاب در چهار جلد، برای چهار سطح نوشته شده ...  بیشتر

علمی- پژوهشی زبان و ادبیات عربی
بررسی انتقادی کتاب «مبادیءالعربیة(4)»: قسم‌الصرف

سیدعدنان اشکوری

دوره 10، شماره 20 ، شهریور 1389، صفحه 103-118

چکیده
  مقالة حاضر، با هدف نقد، بررسی و اصلاح کتاب مبادئ العربیة (جلد چهارم، قسم الصرف) به قلم رشید الشرتونی و ویرایش حمید محمدی به نگارش درآمده است. البته در این زمینه تلاش بر آن بوده است که این کتاب در آغاز از دیدگاهی کلی بررسی و نقاط قوت و ضعف آن به عنوان یکی از منابع مهم تدریس دانشگاهی و حوزوی در شاخة صرف عربی آشکار و اصلاح شود ؛ سپس بررسی ...  بیشتر

علمی- پژوهشی زبان و ادبیات عربی
بررسی‌‌‌انتقادی‌کتاب«الترجمة بین‌النظریة والتطبیق‌ من‌العربیةالی‌الفارسیة

محمود شکیب انصاری

دوره 10، شماره 20 ، شهریور 1389، صفحه 119-138

چکیده
  ازجمله مهارت­های لازم در ترجمة دقیق و صحیح، یکی درک و فهم متن در زبان مبدأ و دیگری توان برگردان آن در زبان مقصد است؛ و مترجم گذشته از درک و فهم متن در زبان مبدأ باید در زبان مقصد قدرت و مهارت نویسندگی داشته و      به­عبارت دیگر در زبان مقصد نویسنده باشد. مترجمان و خبرگان در این مورد تأکید دارند که ترجمة برتر ترجمة برابر ...  بیشتر

علمی- پژوهشی زبان و ادبیات عربی
بررسی انتقادی تصحیح و ترجمة «جواهرالبلاغه

حسین کیانی

دوره 10، شماره 20 ، شهریور 1389، صفحه 139-149

چکیده
  بررسی ­­وضعیت فعلی شیوه‌های سازماندهی مواد و محتوای درسی رشته‌های علوم انسانی در نظام آموزشی نشان­دهندة این است­که این شیوه، جایگاه علمی مناسبی ندارد. نقدو بررسی­کتاب­های تخصصی علوم انسانی و بیان ویژگی‌ها و کاستی‌های ­آن می‌تواند نقش مؤثری درسازماندهی این کتاب‌ها داشته باشد.دراین­مقاله، بعدازمقدمه‌ای کوتاه درضرورت ...  بیشتر

علمی- پژوهشی زبان و ادبیات عربی
بررسی انتقادی کتاب «نتکلم»

علی أسودی

دوره 10، شماره 20 ، شهریور 1389، صفحه 151-160

چکیده
  باتوجه به اهمیت کتاب­های آموزشی، در مقایسه با کتاب­های دیگر، دقت در تألیف و علمی­بودن روش آموزشی، رابطه­ای مستقیم با میزان کارآیی آن دارد متأسفانه باید خاطرنشان کرد که به مسئلة مکالمة عربی آن­چنان­که باید توجه نشده است و جز تعدادی اندک، کمتر نویسندگانی به تألیف اثر در این زمینه همت گماشته­اند که از موفق­ترین آنها می­توان ...  بیشتر