پژوهشی اقتصاد
نوین‎سازی سرفصل‎های دروس رشتۀ اقتصاد

علی اصغر اسفندیاری؛ آرش جمال منش

دوره 13، شماره 27 ، شهریور 1392، صفحه 1-14

چکیده
  چکیده در راستای دومین کنگرۀ ملی علوم‎انسانی و دومین پیش‎همایش گروه اقتصاد در تبیین نوین‎سازی سرفصل‎های دروس رشتۀ اقتصاد در دورۀ کارشناسی و مآلاً کارشناسی ارشد، موارد ذیل در این نقدنامه ارائه‎خواهد‎شد. برای نیل به اهداف نوین‎سازی محتوایی و عنوانی، نخست سرفصل‎ها و عنوان‎های دروس رشتۀ اقتصاد از دانشگاه‎های بزرگ دنیا1 ...  بیشتر

پژوهشی زبان و ادبیات فارسی
نقدی بر شیوۀ مقدمه‎نویسی مقالات رشتۀ ادبیات فارسی نمونۀ موردی: مجلۀ ادبیات فارسی دانشگاه آزاد خوی

عسگر بابازاده اقدم؛ حسین خانی کلقای

دوره 13، شماره 27 ، شهریور 1392، صفحه 15-28

چکیده
  چکیده یکی از معیارهای اساسی ارزشیابی مقالات اعم از علمی ـ پژوهشی و علمی ـ ترویجی، اهمیت و ضرورت مقدمه‎نویسی بر آن است. در این زمینه، صاحب‎نظران عرصۀ تحقیق و پژوهش به یافته‎ها و تجربه‎های ارزشمندی دست‎یافته‎اند که رعایت و به‎کارگیری صحیح این اصول می‌تواند به بهبود کیفیت ساختاری و روش نظام‎مند مقدمه‎نویسی و در نهایت ...  بیشتر

پژوهشی علوم سیاسی
کندوکاوی روش‎شناختی در کتاب جریان‎شناسی سیاسی در ایران

عباس خلجی

دوره 13، شماره 27 ، شهریور 1392، صفحه 29-52

چکیده
  چکیده این مقاله با هدف نقد روشمند کتاب جریان‌‌شناسی سیاسی در ایران به نگارش در‎آمده است. بررسی شکلی، روشی و محتوایی اثر مهم‌‌ترین بخش مقاله است که در حول نقد روشی و محتوایی آن تمرکز یافته است. در متن، پیشنهادهای سازنده و توصیه‎های اصلاحی مناسبی برای بهبود ابعاد روشی و محتوایی اثر ارائه‎شده‎است. سرفصل این نکات به ترتیب زیر ...  بیشتر

پژوهشی زبان و ادبیات عربی
آموزش نهج ‎البلاغه در دانشگاه‌ها و ارائۀ راهکاری مناسب برای تدریس آن در مقطع کارشناسی (بررسی موردی دانشگاه تهران و علامه طباطبایی)

کبری روشنفکر؛ فرناز طاهری؛ سجاد اسماعیلی

دوره 13، شماره 27 ، شهریور 1392، صفحه 53-76

چکیده
  آموزش نهج‎البلاغه به عنوان یکی از شاخه‎های مهم متون اسلامی در قالب واحدهای درسی اصلی و اختیاری، بیش از سه دهه در دانشگاه‎های ایران مورد توجه قرارگرفته‎است. یکی از شیوه‎های مطرح و تقریباً سنّتی آموزش این متنِ عظیم، بیان آموزه‌‌های دینی، معرفتی، اعتقادی و تربیتی نهج‎البلاغه است. این در حالی است که نهج‎البلاغه در تقسیم‎بندی ...  بیشتر

پژوهشی اقتصاد
مقدمه‌ای بر آموزش اقتصاد با رویکرد بومی‎سازی و نوین‎سازی

منصور زراء نژاد

دوره 13، شماره 27 ، شهریور 1392، صفحه 77-88

چکیده
  چکیده هدف این مقاله بحث در مورد آموزش اقتصاد خرد با رویکرد بومی سازی و نوین‌سازی است. از آنجا که علم اقتصاد دایماً در تحول و پیشرفت است، تحقق این هدف الزاماً مستلزم نوین‎سازی مستمر است. بنابراین، تدریس اقتصاد با رویکرد بومی‌سازی و نوین‌سازی ضرورتی اجتناب‎ناپذیر است. بومی‌سازی اقتصاد در هر جامعه، مستلزم توجه محوری به ساختار، ...  بیشتر

پژوهشی علوم سیاسی
دروس دورۀ کارشناسی علوم سیاسی واقعیت‎ها، ضرورت‌‌ها و انتظارها مطالعۀ موردی: دانشگاه بین‌‌المللی امام خمینی(ره)

قربانعلی قربان‌زاده سوار

دوره 13، شماره 27 ، شهریور 1392، صفحه 89-108

چکیده
  چکیده سرفصل دروس در دانشگاه‎ها معیار استانداردسازی منابع درسی برای استاد و دانشجو است تا در چارچوب مشخص به تدریس و تحصیل بپردازند. آنچه در این پژوهش مبنای نظرسنجی از دانشجویان قرارگرفت، آخرین سرفصل دروس کارشناسی علوم سیاسی مصوّب وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری است که به استثنای دانشگاه‎هایی که مبادرت به تدوین سرفصل مستقل دروس ...  بیشتر

پژوهشی اقتصاد
بررسی دو متن درسی در اقتصاد کلان

سیدحسین میرجلیلی

دوره 13، شماره 27 ، شهریور 1392، صفحه 109-134

چکیده
  چکیده در این مقاله، کتاب اقتصاد کلان دکتر رحمانی و اقتصاد کلان برانسون به عنوان متون درسی برای دوره‎های کارشناسی و کارشناسی ارشد مؤسسات آموزش عالی کشور از جهت رویکرد تحلیلی و روزآمدی مورد بررسی قرارگرفته‎است. رویکرد تحلیلی هر دو متن، بر اساس چارچوب سنتی در آموزش اقتصاد کلان و طبق رویکرد سنتز نئوکلاسیک ـ کینزی است. برای سنجش روزآمدبودن ...  بیشتر

پژوهشی اقتصاد
آسیب‌شناسی موانع تدوین پایان‌نامه در حوزۀ اقتصاد و بانکداری اسلامی

حسین میسمی؛ احمد شعبانی؛ محمدحسن حقیقی

دوره 13، شماره 27 ، شهریور 1392، صفحه 135-155

چکیده
  چکیده این تحقیق تلاش می‌کند تا ضمن شناخت وضع موجود تدوین پایان‌نامه در دانشگاه‌های کشور در حوزۀ اقتصاد و بانکداری اسلامی، چالش‌های موجود در این زمینه را مورد بررسی قرارداده و راه‌حل‌هایی ابتدایی نیز ارائه‎نماید. به منظور بررسی وضع موجود، نمونه‌ای از پایان‌نامه‌های دفاع‎شده در دانشگاه‌های تهران، شهید بهشتی، علامه طباطبایی، ...  بیشتر

پژوهشی فلسفه
بررسی و نقد شرح ِدکتر عبدالحسین خسروپناه از «رویکرد استاد مطهری به علم و دین»

عزیز نجف‌پور؛ فاطمه گیتی پسند

دوره 13، شماره 27 ، شهریور 1392، صفحه 157-169

چکیده
  چکیده دکتر خسروپناه در کتاب رویکرد استاد مطهری به علم و دین به بررسی آرای مرحوم مطهری در باب علم، دین و مفهوم‌‌شناسیِ علمِ دینی پرداخته است. وی ضمن برشمردن چهار نوع رابطه میان علم و دین، به بررسی علل جدایی علم و دین در غرب پرداخته است و متعاقباً ضمن فریضه‌دانستن علم در سنت اسلامی به توافق علم و دین در این سنت اشاره کرده و دلایل و محاسن ...  بیشتر

پژوهشی علوم تربیتی
جایگاه تعلیم و تربیت اسلامی در علوم انسانی

محمدرضا نیلی احمدآبادی

دوره 13، شماره 27 ، شهریور 1392، صفحه 171-186

چکیده
  چکیده در نظام آموزشی ما علوم انسانی، با وجود فرهنگ غنی اسلامی ـ ایرانی، کاستی‌های فراوانی دارد. علوم تربیتی که شاخه‌ای از علوم انسانی است، به دنبال پرورش انسان‌‌های مؤثر و کارآمدی است که استعدادهای آن‌ها شکوفا شده است. در تعلیم و تربیت اسلامی تربیت انسان کامل با بهره‌گیری از معارف دینی امکان‌پذیر است. موفقیت نظام‌های آموزشی، ...  بیشتر