دوره 24 (1403)
دوره 23 (1402)
دوره 22 (1401)
دوره 21 (1400)
دوره 20 (1399)
دوره 19 (1398)
دوره 18 (1397)
دوره 17 (1396)
دوره 16 (1395)
دوره 15 (1394)
دوره 14 (1393)
دوره 13 (1392)
دوره 12 (1391)
دوره 11 (1390)
دوره 10 (1389)
تعداد مقالات: 9
بررسی و نقد کتاب از علم سکولار تا علم دینی
دوره 17، شماره 2 ، خرداد 1396، صفحه 1-17
چکیده
کتاب از علم سکولار تا علم دینی حاصل کوششی برای نقد رویکرد سکولار به علم و دعوت به رویکرد دینی به علم است. مؤلف در نقد رویکرد سکولار دو گام اساسی برمیدارد؛ نخست، استدلال میکند که علم نیازمند جهت است، جهتی که از جهانبینی دانشمند حاصل میشود. در ضمنِ این استدلال، مؤلف دیدگاه اثباتگرایی (پوزیتیویسم) را نقد میکند و میکوشد نشان ... بیشترنقدی بر دیدگاه «رئالیسم مفهومی خلاقانه» در کتاب روششناسی علوم انسانی نزد اندیشمندان مسلمان
دوره 17، شماره 2 ، خرداد 1396، صفحه 19-36
چکیده
هدف از مطالعۀ حاضر نقد «رئالیسم مفهومی خلاقانه» بهمنزلۀ مدلی روششناختی از علم اسلامی است. این مدل ساختار علم متداول را در قوارۀ مدرنیته و پسامدرنیته نمیپذیرد و ساختار جدیدی از علم را، متناسب با جهانبینی اسلامی، درقالب یک پارادایم ارائه میکند که درصدر آن اصالت جهانبینی و سنتهای لایتغیر الهی قرار دارد. از محاسن این ... بیشترآسیبشناسی نقد علوم انسانی (نمونۀ موردمطالعه: داوران شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی)
دوره 17، شماره 2 ، خرداد 1396، صفحه 37-51
چکیده
هدف از پژوهش حاضر آسیبشناسی چگونگی نقد متون علوم انسانی در کشور ازنگاه پارهای استادان و منتقدان این حوزه بوده است. بدینمنظور، نمونهای از داوران حوزۀ علوم انسانی که درزمینۀ نقد کتاب با «شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی» همکاری داشتند بهصورت دردسترس انتخاب شدند و ابزار سنجش در اختیار آنان قرار گرفت. این ابزار را محقق ... بیشترامکان و مطلوبیت علم دینی در گفتمان سنتگرایی نصر
دوره 17، شماره 2 ، خرداد 1396، صفحه 53-74
چکیده
پژوهش حاضر به بازخوانی تفکر سنتگرایی حسین نصر میپردازد، گفتمان سنتگرایی با تکیه بر سنت قدسی و حکمت خالده و عقل شهودی، احیای علم قدسی را دنبال میکند و از این مجرا، احیای علم دینی را موردتوجه قرار میدهد. درحقیقت ضرورت بازگشت به سنت علمی و میراث حِکمی گذشته را با بیان وجه سلبی، با اذعان به بحرانهای معرفتی و اخلاقی و زیستمحیطی ... بیشتربررسی و نقد کتاب ما و میراث فلسفیمان
دوره 17، شماره 2 ، خرداد 1396، صفحه 75-93
چکیده
این پژوهش درصدد تحلیل و ارزیابی آرای محمدعابد الجابری درمورد تعامل فلسفه و شریعت در کتاب ما و میراث فلسفیمان است تا ذهنیتی روشن دربارۀ آرای او بهدست آید. همچنین، به تحلیل بیرونی و خاستگاه اثر حاضر نیز میپردازد؛ زیرا عوامل غیرمعرفتی مؤثر بر شکلگیری اندیشه، یکی از مهمترین مؤلفههای پژوهشی است که لازم است در بررسی آرای ... بیشترنقد کتاب رابطه علم و دین در غرب
دوره 17، شماره 2 ، خرداد 1396، صفحه 95-114
چکیده
مسئلة رابطة علم و دین از نقاط چالشانگیز پژوهشهای معاصر است که آثار متنوعی دربارة آن به زبان فارسی و دیگر زبانها منتشر شده است. کتاب رابطة علم و دین در غرب از این دسته آثار است که توسط محمدعلی رضایی اصفهانی تألیف شده است. این کتاب برای مخاطب دانشجو نگاشته شده، ولی کتاب درسی نیست. ادبیات روان، حجم کم، و پرهیز از اصطلاحات تخصصی ... بیشتربررسی و نقد کتاب پارادایم اجتهادی دانش دینی
دوره 17، شماره 2 ، خرداد 1396، صفحه 115-138
چکیده
کتاب پارادایم اجتهادی دانش دینی از کتابهای تأثیرگذار درزمینۀ علم دینی است. در این کتاب باتوجهبه ظرفیتها و محدودیتهای مفهوم پارادایم در ادبیات فلسفۀ علم کوهن و مقایسۀ آن با واژگانی همچون مدرسه، مکتب، و حوزه در ادبیات علوم حوزوی تعریف جدیدی از پارادایم ارائه شده است و نظریهای برمبنای آن عرضه گردیده و تلاش شده تا در مقایسه ... بیشتربررسی و نقد کتاب رشد فقرزدا
دوره 17، شماره 2 ، خرداد 1396، صفحه 139-155
چکیده
کتاب رشد فقرزدا به بررسی تجربة موفق هشت کشور بنگلادش، برزیل، غنا، هند، اندونزی، تونس، ویتنام، و اوگاندا در دستیابی به رشد اقتصادی همراه با کاهش فقر میپردازد. مزیت نظریة رشد فقرزدا این است که بهجای اینکه بر بازتوزیع درآمد برای فقرا متمرکز شود، بر الگوی رشد اقتصادی متمرکز میشود و رشد مشارکتی را مطرح میکند. رشد فقرزدای مطلق ... بیشتربررسی و نقد کتاب روششناسی تحقیقات کیفی
دوره 17، شماره 2 ، خرداد 1396، صفحه 157-185