دوره 24 (1403)
دوره 23 (1402)
دوره 22 (1401)
دوره 21 (1400)
دوره 20 (1399)
دوره 19 (1398)
دوره 18 (1397)
دوره 17 (1396)
دوره 16 (1395)
ویژهنامه زبانشناسی و زبانهای خارجی
ویژهنامه زبانشناسی و زبانهای خارجی
دوره 15 (1394)
دوره 14 (1393)
دوره 13 (1392)
دوره 12 (1391)
دوره 11 (1390)
دوره 10 (1389)
تعداد مقالات: 9
نقد و بررسی کتاب پوزیتیویسم منطقی
دوره 16، شماره 40 ، مرداد 1395، صفحه 1-16
چکیده
چکیده یکی از جریانهای فکری مهم در فلسفۀ علم و فلسفۀ تحلیلی معاصر مکتب پوزیتیویسم منطقی است و از آنجا که در آغاز بهصورت حلقهای از فیلسوفان با محوریت موریتس شلیک و بعدها کارناپ در وین شکل گرفته بود حلقۀ وین نیز خوانده شد. آموزۀ مهم این فیلسوفان اصل تحقیقپذیری، چونان ملاک معناداری و ملاک تفکیک علم از غیرعلم، بود که بر اساس آن گزارههای ... بیشترعرفان منطقی یا منطق عرفانی؟ معرفی و نقد اجمالی کتاب عرفان و منطق
دوره 16، شماره 40 ، مرداد 1395، صفحه 17-33
چکیده
در این مقاله کتاب عرفان و منطق را که برآمده از مجموعۀ مقالات برتراند راسل است معرفی و بهاجمال نقد میکنیم. پس از معرفی کلی اثر، به امتیازها و کاستیهای آن در دو بُعد شکلی و محتوایی توجه و، از میان مقالات، بر مقالۀ «عرفان و منطق» تأکید میکنیم. راسل در این نوشته از زاویۀ طرح چهار مسئله به مَسلک عرفا میپردازد و آن را نقد میکند. ... بیشتربررسی و نقد «ترجمه چونان تنها راه اندیشیدن برای ما»
دوره 16، شماره 40 ، مرداد 1395، صفحه 35-50
چکیده
چکیده مراد فرهادپور سالهاست نظری را طرح کرده است که طرفدارانی دارد و، بنا به آن، تفکر ما ناگزیر همان ترجمه یا از سنخ ترجمه است: از دید ایشان با دو گونه ترجمه روبهروییم: ترجمه بهمعنای عام و ترجمه بهمعنای خاص. وی در مقدمۀ کتاب عقل افسرده و سپس در مقالهای مفصل در جلد دوم کتاب پارههای فکر (فلسفه و سیاست) نظر خود را توضیح داده و ... بیشترآموزشِ حکمت متعالیه یا پیچیده کردن و تخریب آن نقد بخش اول کتابِ شرح منظومۀ حکمت (در باب وجود و عدم)
دوره 16، شماره 40 ، مرداد 1395، صفحه 51-68
چکیده
چکیده شرحِ منظومۀ حکمت، تألیف رضا اکبری و سیدمحمد منافیان، کتابی است که به ادعای نویسندگان آن برای آموزش حکمت متعالیه تألیف شده است. این کتاب امتیازهای زیادی دارد، اما بهباورِ نگارنده نمیتواند کتابی آموزشی در حکمت متعالیه باشد، زیرا علاوه بر اینکه آموزش فلسفۀ صدرایی را بسیار پیچیده کرده است، اشکالات متعددی نیز دارد؛ اشکالاتی ... بیشترنقد و بررسی کتاب هوسرل در متن آثارش
دوره 16، شماره 40 ، مرداد 1395، صفحه 69-87
چکیده
کتاب هوسرل در متن آثارش نوشتۀ عبدالکریم رشیدیان اثری ماندگار و در نوع خود بینظیر در زبان فارسی دربارة هوسرل است. نویسنده با تسلط بر منابع و متون هوسرل و شارحان او تلاش کرده است چکیدهای از اساسیترین اندیشههای هوسرل و سیر تحول اندیشۀ او را با اتکا به متون خود هوسرل بهدست دهد و خواننده را از طریق خود آثار فیلسوف با زیر و بم اندیشۀ ... بیشترنقد و بررسی کتاب ابنسینا و تمثیل عرفانی
دوره 16، شماره 40 ، مرداد 1395، صفحه 89-102
چکیده
در این مقاله کتاب ابنسینا و تمثیل عرفانی و گفتمان پدیدارشناسانۀ کربن به حکمت سینوی تحلیل و ارزیابی شده است. رویکرد پدیدارشناسانۀ کربن در این کتاب، برخلاف رویکردهای سوبژکتیو اکثر شرقشناسان غربی، میتواند باب گفتوگویی منصفانه را میان فرهنگهای گوناگون باز کند که این تعامل فکری ـ فرهنگی به بارور شدن اندیشه و فرهنگ طرفین گفتوگو ... بیشترنقد و بررسی کتاب بررسی تطبیقی اندیشههای افلاطون و مولوی
دوره 16، شماره 40 ، مرداد 1395، صفحه 103-114
چکیده
چکیده بیتردید افلاطون متفکر بزرگی است که تأثیر فراوانی بر فرهنگ و تمدن غرب و شرق داشته است. نفوذ او بهحدی است که وایتهد کل تاریخ فلسفه را جز حاشیهای بر او نمیداند. افکار وی در شکلگیری عرفان اسلامی نیز مؤثر افتاده و در این خصوص سخن فراوان رفته است، اما توجه به این نکته ضروری است که آشنایی ما معمولاً با خود افلاطون کمتر است ... بیشترنقد و بررسی برنامۀ درسی رشتۀ علوم قرآن و حدیث در مقطع کارشناسی
دوره 16، شماره 40 ، مرداد 1395، صفحه 115-139
چکیده
چکیده از اولین مسائل در بهینهسازی و ارتقای سطح کیفی رشتههای تحصیلی توجه به برنامۀ درسی و محتوای آموزشی است که در سرفصلهای آن رشته نمود مییابد. رشتۀ علوم قرآن و حدیث، بهسبب ارتباط با دو منبع وحیانی، باید از جامعیت مقبولی برخوردار باشد تا بتواند در تمام عرصههای دینی حضور پویا داشته باشد. احراز این جایگاه به برنامهریزی دقیق ... بیشترنقد و بررسی کتاب ارسطو
دوره 16، شماره 40 ، مرداد 1395، صفحه 141-168